نازنین نظریان جامی دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰

معرفی دو کتاب در خصوص مسائل زنان با عناوین: روایت دختران از زندگی دانشگاهی و از گشت ارشاد تا چادر المیرا.

 

«روایت دختران از زندگی دانشگاهی»

نخستین چاپ کتاب «روایت دختران از زندگی دانشگاهی (نظریه بومی توانمند‌سازی زنان از طریق آموزش عالی)» به قلم دکتر سمیه فریدونی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک زنان ریاست جمهوری، در 6 فصل از سوی انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شده است.

«نظام آموزش دختران در سطح سوم»، «توانمند‌سازی زنان؛ فصل مشترک ادبیات حوزه توانا‌سازی زنان» و «فرایند انجام پژوهش» عنوان‌های سه فصل نخست این کتاب است.

نویسنده در این سه فصل به موضوعاتی مانند آموزش دختران، رویکرد‌های مختلف در تحلیل چرایی افزایش حضور زنان در آموزش عالی و مفاهیم عمومی در تواناسازی ‌پرداخته است.

وی درباره مقوله آموزش دختران بعد از اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی در ایران بر رشد آمار دانشجویان دختر آورده است که واقعیت‌های بین‌المللی حاکی است که آموزش عالی در سطحی جهانی تغییرات وسیعی را تجربه می‌کند.

مولف به آمار رشد دانشجویان دختر در ایران اشاره می‌کند: براساس آمار اعلامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1391 ،‌ نرخ ورود دختران به دانشگاه از 31 درصد در ابتدای انقلاب به 46 درصد در سال تحصیلی 78ــ77 رسید و طی یک دهه به 51 درصد در سال تحصیلی 87 ــ 86 رسید. در آخرین دوره پذیرش دانشجو از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سال تحصیلی 92ـ91، 67 درصد از پذیرفته‌شدگان را دختران تشکیل داده‌اند.

فریدونی در تحلیل چرایی گرایش دختران به تحصیلات عالی از نظریه‌های «زمینه اجتماعی بوردیو»،‌ «سرمایه انسانی»، «هزینه ـ فایده»، «جهانی شدن» «تضاد» و «فمینیسم» بهره‌ برده است.

نخستین چاپ کتاب «روایت دختران از زندگی دانشگاهی (نظریه بومی توانمند‌سازی زنان از طریق آموزش عالی)» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 280 صفحه، به بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات جامعه‌شناسان به بازار کتاب عرضه شده است.

 

«از گشت ارشاد تا چادر المیرا؛ چون و چراهای حجاب»

دفتر نشر معارف به تازگی کتاب «از گشت ارشاد تا چادر المیرا» را به قلم ابوالفضل اقبالی منتشر کرده است.

این کتاب که چون و چراهایی درباره حجاب است موضوع بحث‌های یک کلاس درس در دانشگاه است و موضوع کلاس با سوال یکی از دانشجویان آغاز می‌شود که می‌پرسد:

«استاد! مدتی ست که در خیابان‌ها شاهد حضور ون‌های گشت ارشاد هستیم. امروز با دیدن صحنه‌ای که در آن مامور نیروی انتظامی با عصبانیت و تندی به یک دختر تذکر رعایت حجاب می داد، این نکته در ذهنم شکل گرفت که واقعا چرا حکومت در شخصی ترین مساله زندگی افراد هم به خود حق دخالت می دهد؟ آیا واقعا حکومتی که به افراد خود حتی حق انتخاب نوع پوشش که شخصی ترین امر است را هم نمی‌دهد، ظالم نیست؟»

و این سوال باعث درگرفتن بحث بین دانشجویان می‌شود. عده‌ای با آن موافق و عده‌ای هم مخالف هستند و سرانجام استاد از داشنجویان می‌خواهد برای بررسی این موضوع جلسه‌ مناظره‌ای در دانشگاه ترتیب دهند که یک نفر موافق مساله حجاب و شخصی نبودن آن باشد و در طرف مقابل کسی این اعتقاد را نداشته باشد و همین مناظره بین خانم سعیدی و خانم خالقی باعث به وجود آمدن بحث‌های عمیقی درباره حجاب می‌شود.

در این کتاب و در قالب این مناظره شما می‌توانید همه سوال‌هایی که درباره حجاب وجود دارد یا تمام شبهاتی که ممکن است درباره این مساله در جامعه بشنوید یا در کتابی بخوانید را پیدا کنید و در مقابل پاسخ این سوال‌ها را هم به دست آورید.

دفتر نشر معارف کتاب « از گشت ارشاد تا چادر المیرا» را در 96 صفحه با قیمت 5هزار تومان منتشر کرده است.



شارژ سریع موبایل