نازنین نظریان جامی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰

مولف اصفهانی برگزیده بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی: حرکت مسئولین به سمت نخبه‌پروری در کشور بسیار کند است.

بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی ایران در حالی به کار خود پایان داد که اسامی برگزیدگان نخستین همایش خود را با عنوان «دیدار و گفت و گوی نویسندگان جوان کشور و معرفی نویسندگان جوان برگزیده» از سوی دبیرخانه این همایش اعلام نمود.

در این میان "علیرضا نوروزی" از شهر اصفهان با تالیف کتاب " برنامه‌ریزی فضای بازی کودکان" *، عنوان کتاب برگزیده این جشنواره را در حوزه هنر و معماری به خود اختصاص داد.

وی که هم اکنون در مقطع دکتری رشته شهرسازی در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران مشغول به تحصیل است در گفتگویی گفت: کتاب " برنامه‌ریزی فضای بازی کودکان " به بررسی یکی از معضلات فضای شهری در حوزه بازی کودکان می‌پردازد.

علیرضا نوروزی در ادامه عنوان داشت: در سال‌های اخیر و با توجه به گسترش فضای شهری و اشغال شده این فضا توسط ساختمان‌ها و نمادهای زندگی مدرن، فضای مناسبی برای بازی کودکان وجود ندارد و گویی این فضا در جهت کودک ستیزی در حرکت است.

وی ادامه داد: قرار گرفتن بازیکده‌ها و یا فضاهایی که بستر رشد اجتماعی کودکان را فراهم نماید از ضرورت‌های مسئله شهرسازی در کلان‌شهرهای کشور ما است و این کتاب با توجه به مشاهده خلا‌یی که در این زمینه وجود دارد به بررسی این موضوع به شکلی علمی و تخصصی پرداخته است.

 

علیرضا نوروزی

در سال‌های اخیر و با توجه به گسترش فضای شهری و اشغال شده این فضا توسط ساختمان‌ها و نمادهای زندگی مدرن، فضای مناسبی برای بازی کودکان وجود ندارد و گویی این فضا در جهت کودک ستیزی در حرکت است.

وی همچنین از تالیف دیگر جلدهای این اثر خبر داد و افزود: جلد نخست این کتاب هم‌اکنون در بازار و در اختیار علاقمندان قرار دارد و جلدهای بعدی آن نیز در آینده تالیف و روانه بازار کتاب خواهند شد.

این محقق همچنین درباره نحوه گزینش کتاب‌های برگزیده از سوی این جشنواره عنوان داشت: بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی در دو بخش آثار برگزیده و آثار قابل تقدیر برگزار شد که در بخش آثار برگزیده 15 اثر انتخاب شدند و این کتاب در کنار اثر دیگری از شهر اصفهان به عنوان اثر برگزیده رشته هنر و معماری شناخته شدند. نوروزی همچنین وضعیت نشر کشور و توجه مسئولین مربوطه به ایجاد بسترهای مناسب برای ترغیب دانشجویان به سمت تالیف و چاپ آثار علمی را مطلوب ندانست و تصریح کرد: متاسفانه علیرغم تقاضا و انگیزه‌ای که در میان دانشجویان و نخبگان علمی کشور در راستای تالیف و چاپ آثار تحقیقی و پژوهشی وجود دارد، مسئولین استقبال شایسته‌ای از این مسئله نمی‌کنند و حرکت آنان به سمت نخبه‌پروری بسیار کند است.

وی افزود: این معضل منجر به ایجاد بی‌انگیزگی در میان نخبگان و در نتیجه مهاجرت آنان به کشورهای توسعه یافته می‌شود تا در آنجا با فراغت و اطمینان خاطر بیشتری به تالیف آثار علمی خود بپردازند. از سوی دیگر نیز دانشجویان نسبت به فعالیت در حوزه‌هایی با بهره اقتصادی بیشتر ترغیب می‌شوند و در حوزه نشر و تالیف آثار علمی فعالیتی انجام نمی‌دهند.

گفتنی است؛ بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی ایران از سوی وزارت ورزش و جوانان با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با ایام بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.

همچنین نویسندگان این آثار متولد سال 1358 به بعد و دارای حداکثر 35 سال بودند. انتشار اثر در سال 92 و شش ماهه نخست سال 93 از دیگر شرایط شرکت در این همایش بود.

 

مشخصات کتاب:

نام کتاب :برنامه ریزی فضای بازی کودکان یا بازیکده های شهری: بررسی ضرورت، اصول برنامه ریزی و مکان یابی در عرصه کوی و محله/نویسندگان: علیرضا نوروزی - مهین نسترن/ ناشر: جهاد دانشگاهی ( واحد اصفهان )/ قیمت: 20000 تومان/ مشخصات:276 صفحه - جلد (1) - رحلی (شومیز) - چاپ 1 - 1000 نسخه 9 -32-6098-964-978/ تاریخ نشر: 93/07/26



شارژ سریع موبایل