سارا قاسمی جمعه ۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰

دنیای شیرین بچه داری یکی از معتبرترین و پرفروش ترین کتاب هایی است که بیش از نیم قرن است در فرانسه و سایر کشورهای دنیا منتشر می شود.

این کتاب هر سال در فرانسه تجدید چاپ می شود. دنیای شیرین بچه داری به پرسش های بسیاری که در ذهن والدین شکل می گیرد، پاسخ می دهد. نویسنده در این کتاب نه تنها به تمام موضوع های روزانه ی زندگی طفل می پردازد، بلکه فصلی را هم به مشکلات روانی اطفال اختصاص داده است. «فرهنگ سلامتی از الف تا ی» نیز نام فصلی از کتاب است که بیماری های اطفال، نشانه ها و نحوه ی مراقبت از کودک به هنگام ابتلا به این بیماری ها را شرح می دهد.

کتاب دنیای شیرین بچه داری با عنوان فرعی فرزندی که می پرورم نوشته لورانس پرنو و با ترجمه خانم لیلا سازگار توسط نشر نی منتشر شده است. این کتاب که از تولد تا 5 سالگی کودک را شامل  می شود به موضوعات زیر می پردازد: بهداشت، سلامت، پوشاک، تغذیه، خواب، گریه، بازی، رشد، مهد کودک، امنیت و تربیت کودک سال.

دنیای شیرین بچه داری یکی از معتبرترین و پرفروش ترین کتاب هایی است که بیش از نیم قرن است در فرانسه و سایر کشورهای دنیا منتشر می شود. این کتاب به حدود ۴۰ زبان ترجمه شده و چند نسل از مادران فرانسوی و دیگر کشورها فرزندان شان را به کمک آن بزرگ کرده اند. گروهی متشکل از متخصصان در رشته های گوناگون پرورش اطفال هر سال مطالب کتاب را بازنگری می کنند و اطلاعات آن را با آخرین دستاورد علمی مطابقت می دهند. این کتاب هر سال در فرانسه تجدید چاپ می شود. دنیای شیرین بچه داری به پرسش های بسیاری که در ذهن والدین شکل می گیرد، پاسخ می دهد.

نویسنده در این کتاب نه تنها به تمام موضوع های روزانه ی زندگی طفل می پردازد، بلکه فصلی را هم به مشکلات روانی اطفال اختصاص داده است.

 

امنیت عاطفی

در بخشی با عنوان امنیت عاطفی کودکان می خوانیم: "اگر بنا بود بین نیازهای بی شمار کودک مهم ترین آن ها را برگزینیم، ما احساس امنیت را انتخاب می کردیم. البته برای ایجاد احساس امنیت در کودک باید به او غذا بدهیم و از سرما و بیماری ها مصونش بداریم. امنیت مادی برای بقا لازم است، ولی احساس امنیت برای کودک مفهومی وسیع تر دارد.

نوزادی را در نظر بگیرید که صدایی ناگهانی او را از جا می پراند و او خودش را به صورت غریزی به مادرش می چسباند، با طفل نوپایی را در نظر بگیرید که احساس اطمینان نمی کند و با ورود به مطب متخصص اطفال دست شما را می فشارد... پسر کوچکی که پیش از رها کردن خود روی سرسره به پدرش نگاه می کند یا دختر کوچولویی که می خواهد مطمئن شود شما حتماً مقابل در خروجی کودکستان منتظرش خواهید بود؛ همگی آن ها به دنبال چه هستند؟ آن ها حضور شما را می طلبند و به دنبال احساس امنیتی هستند که بودن شما هنگام مقابله با موقعیتی تازه به آن ها القا می کند.

نیاز کودک به احساس امنیت با توجه به سنش متفاوت است. گاهی او به خونسردی شما نیاز دارد و گاهی به همدلی و زمانی به قاطعیت شما. اگر او به شما و محبت تان اطمینان داشته باشد، توانایی ابراز هرگز شهامت را دارد، قادر است تغییر، بیماری و حتی جدایی را تحمل کند.

از سویی دیدیم که احساس امنیت با شناسایی صحنه های تکراری روزانه ایجاد می شود (فصل چهارم). متوجه شدید که کودک هنگام خواب خواهان تکرار تشریفات خاصی است و در تمام این فصل این احساس نیاز به امنیت مشهود است و سایر نیازهای جسمی و عاطفی کودک را تحت الشعاع قرار می دهد. از همان آغاز این احساس، اساس رشد کودک را تشکیل می دهد و او را در کشف دنیا یاری می کند.

وقتی کتابی برای والدین می نویسید، مشکل اساسی این است که پس از هر اطلاعی که در اختیار آن ها می گذارید، مجبورید محدودیت هایی برای آن قائل شوید. برای مثال، در این جا ناگزیرم اضافه کنم که فرزند شما برای احساس امنیت به شما نیازمند است، البته نه به این معنا که باید تمام 24 ساعت با او باشید، لحظه ای او را تنها نگذارید و به تمام حرکاتش توجه کنید. این حالت برای کودکی که به حمایت بیشتری نیاز دارد، سخت تر و تحمل ناپذیر است."

 

سر فصل های کتاب: نوزادی وارد زندگی شما می شود.../ فرزندتان را خوب تغذیه کنید/ زندگی کودک/ کشف دنیا/ رشد و شکوفایی/ کودک سالم

دنیای شیرین بچه داری (فرزندی که می پرورم)/ لورانس پرنو/ ترجمه ی لی لا سازگار/ چاپ اول 1394/ قیمت: 58000 تومان/ نشر نی



شارژ سریع موبایل