هیمن زارعی يكشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

 احساس، نفرت، اعجاز و تناسخ، در قالبِ رئالیست جادویی، به هم در می‌آمیزد و از میان آن، طلسم دلداده سر بر می آورد. افسانه به واقعیت گره می‌خورد و عشقی مقدس از آن زاده می شود.

 

«طلسم دلداده» رمانی است از رویداد های سال های سیاه جنگ جهانی دوم. زمانی که سیاوش(سیالنگه) در دهی دوردست شبیه به ماکوندویِ مارکز، در جنوب ایران به نام سیالنگه (سیاه و زشت و بد ترکیب) با مادرش زندگی می‌کند. پدرش را، ایاز خان، کدخدای ده، روزی پیش از به دنیا آمدن او، کشته است. سیاوش به سن نوجوانی که می رسد، چوپان ایاز خان می شود و .... احساسی که بین نگار، دختر کوچک ایاز خان و سیاوش شکل گرفته ... این، آغاز عشقی است که با تمام فلاکت ها و خون هایی که ریخته می شود، هرگز از تکاپو و نفس نمی افتد. طلسم دلداده، طلسم عشقی است که در میان سیاهی های زمانه به اوج می رسد...

 

این رمان که به بسیاری از بزرگان ادبیات داستانی دنیا همچون گابریل گارسیا مارکز، ژان پل سارتر و ... تقدیم شده، بازتاب حیات عشق را در این سال های سیاه و غم انگیز به تصویر کشانده است. احساس، نفرت، اعجاز و تناسخ، در قالبِ رئالیست جادویی، به هم در می‌آمیزد و از میان آن، طلسم دلداده سر بر می آورد. افسانه به واقعیت گره می‌خورد و عشقی مقدس از آن زاده می شود.

 

نثر کتاب، کاملاً امروزی و به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده و حاوی یک روایت سه بعدی از شخصیت‌هایی مکمل همچون نگار و سیاوش است. سیلان‌ها، شخصیت پردازی‌ها، همذات‌پنداری‌ها و سایر عناصر داستان نویسی، به وفور در این کتاب به چشم می‌خورد.

 

آرام: حدود 6 سال از عمرم صرف نوشتن این رمان شد اما متاسفانه «طلسم دلداده» از سال 1381 برای دریافت مجوز انتشار، پشت درهای وزارت ارشاد ماند تا در نهایت در سال 92 موفق به کسب مجوز شد.

 

آرام، با اشاره به تحقیق و پژوهش‌های گسترده برای نوشتن این اثر گفت: این داستان در فضا و زمان سال‌های دور رخ می‌دهد، به همین دلیل مجبور به تحقیق و پژهش‌هایی بودم تا داستانی رئال، باورپذیر و تاثیرگذار داشته باشم. برای تجسم درستِ بخشی از داستان كه در تهران رخ می‌دهد، كتاب «تهران قدیم» را مطالعه كرده و از خاطرات افراد، نقشه‌ها، عكس‌ها و اماكن باقی مانده از گذشته بهره برده‌ام.

 

این رمان‌‌نویس با گلایه از روند دریافت مجوز رمان «طلسم دلداده» افزود: حدود 6 سال از عمرم صرف نوشتن این رمان شد اما متاسفانه «طلسم دلداده» از سال 1381 برای دریافت مجوز انتشار، پشت درهای وزارت ارشاد ماند تا در نهایت در سال 92 موفق به کسب مجوز شد.

 

از «م. آرام» پیش از این دو رمان «نسکافه با عطر کاهگل» (چاپ سوم) و برنده جایزه کتاب فصل، نامزد جایزه جلال‌آل‌احمد و برنده جایزه رمان اول ماندگار و رمان «پاییز حافظیه» (چاپ دوم) منتشر شده است.

 

رمان «طلسم دلداده» نوشته‌ی «م. آرام» در 512 صفحه و به قیمت 25600 تومان توسط «نشر آموت» منتشرشده است.

 



شارژ سریع موبایل