سارا قاسمی چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

«فاطمیت فاطمه و تاریخ»

كناب «فاطمیت فاطمه و تاریخ»، توسط دكتر محمد زورق نگاشته شده و به عنوان تحلیل تاریخی فلسفه وجودی نقش حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در تداوم و حیات اسلام است. در این اثر  تلاش شده با سخن گفتن درباره فطرت و نیازهای سرشتی و زیستی انسان یادآور شود كه تمایل به خداوند امری فطری است؛ استعدادی بالقوه كه باید به فعل درآید. در ادامه به مقوله «نبوت» به عنوان نهادی تاریخی و سازوكاری تجزیه ناشدنی پرداخته است.

امامت به این معنا كه انسان موجودی اجتماعی و ناگزیر از نظام سیاسی است و تنها نظام امامت است كه با نهاد انسان پیوند و سازگاری دارد.

مبحث اصلی این كتاب نیز بحث درباره این موضوع است كه پس از جنگ خندق به ویژه بعد از فتح مكه، عده زیادی نه از باب گرایش به حقیقت اسلام، بلكه از باب گرایش به واقعیت قدرت اسلام به این دین گرویدند و معادلات قدرت عوض شد.
در نتیجه این تفكر دو جامعه شكل گرفت، نخست جامعه ای كه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ایجاد كرد و مدینةالنبی نام داشت و دوم، جامعه‌ای بود كه مجموعه ای از مولفه ها نظیر اسلام، آداب و رسوم گذشته و مهاجرانی كه تازه به اسلام گرویده بودند در پیدایش آن تأثیر داشتند، این جامعه مدینةالعرب نام گرفت.

در این میان نقش فاطمیت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) یعنی نقش جداكنندگی كه چگونه ایشان سرنوشت مدینةالنبی را از مدینةالعرب جدا كردند و به واسطه تدابیر و اقداماتشان پایایی و پویایی اسلام را رقم زدند، اهمیت والایی دارد و موضوع اصلی این كتاب را تشكیل می دهد. یكی از امتیازات این كتاب موضوع بدیع آن است.

زورق درباره مبحث اصلی این كتاب پیش تر عنوان كرده بود: مبحث اصلی كتاب بحث درباره این موضوع است كه پس از جنگ خندق به ویژه بعد از فتح مكه، عده زیادی نه از باب گرایش به حقیقت اسلام، بلكه از باب گرایش به واقعیت قدرت اسلام به این دین گرویدند و معادلات قدرت عوض شد.

نویسنده كتاب فاطمیت فاطمه و تاریخ درباره محتوای این كتاب گفته بود: كوشیدم با سخن گفتن درباره فطرت و نیازهای سرشتی و زیستی انسان یادآور شوم كه تمایل به خداوند امری فطری است؛ استعدادی بالقوه كه باید به فعل درآید. در ادامه به مقوله «نبوت» به عنوان نهادی تاریخی و سازوكاری تجزیه‌ناشدنی پرداخته‌ام.

كتاب «فاطمیت فاطمه و تاریخ» در 158 صفحه با شمارگان 2500 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

 

فاطمه، اسوه بشریت


«فاطمه(س) از نگاه علی(ع)»

کتاب «فاطمه(س) از نگاه علی(ع)» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

كتاب حاضر ترجمه و تکمیل شده کتاب «فاطمه(س) فی روى علی(ع)» است که دوازده سال پیش توسط نویسنده منتشر شد. در آن کتاب فقط سخنان امیرالمومنین(ع) نقل شده بود و هیچ نکته‏ای در ذیل آن سخنان ذکر نشده بود.

در کتاب حاضر علاوه بر ترجمه روان سخنان امیرالمومنین(ع) تلاش شده است که با استفاده از آیات قرآن و احادیث رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) مطالبی در ذیل سخنان حضرت تقدیم گردد که به فهم بهتر آن سخنان و شناخت جامعتر حضرت فاطمه(س) کمک نماید. این مطالب تحت عنوان «نکته‏‌ها» در هر فصلی ذکر شده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه می نویسد: «براى ترسیم چهره ملكوتى دُخت رسول خدا(ص) و تبیین ابعاد شخصیت بى‏نظیر زهراى اطهر(س) كسى بهتر از امیرالمومنین(ع) نمى‏تواند لب به سخن بگشاید. امیرالمومنین(ع) از عمق ایمان و صفاى دل فاطمه(س) خبر داشت و اوج گرفتن وى را در آسمان معرفت شاهد بود و از تلاطم امواج محبت در سینه دریایى زهرا حکایت‏ها داشت. امیرالمومنین(ع) عظمت روح زهرا را مى‏شناخت و تعظیم ملائكه بزرگ الهى را در برابر استوارى و صلابت وی مشاهده كرده بود و بر خود می‏بالید که همسرى همچون زهرا دارد.»

این کتاب از 40 بخش زیر تشکیل شده است: چرا فاطمه(س) را فاطمه نامیدند؟، بشارتی به دوستداران فاطمه(س)، محبوب حبیب خدا، برگزیده زنان جهانیان، بهترین زنان جهانیان، سرور زنان اهل بهشت، خشم خدا برای خشم فاطمه!، مغفرت، پاداش صلوات بر فاطمه(س)، حضور فاطمه(س) در مباهله، بانوی پاکی و طهارت، بانوی سر تا پا حیا، حفظ حریم ها بین زنان و مردان، پاسخ منفی به خواستگاران فاطمه(س)، خواستگاری أمیرالمومنین(ع) از فاطمه زهرا(س)، پاسخ مثبت فاطمه(س)، مراسم عقد فاطمه(س)، عقد فاطمه(س) در آسمانها، فروش یک زره هزینه ازدواج، لوازم خریداری شده برای خانه عروس، دوران نامزدی، مراسم عروسی، حضور رسول خدا(ص) در منزل فاطمه(س)، صمیمانه ترین روابط بین أمیرالمومنین(ع) و فاطمه(س)، کار طاقت‏فرسای منزل!، کمک أمیرالمومنین(ع) در کار منزل، پرهیز از تجمّلات، لب‏های خندان فاطمه(س) در کنار بستر ارتحال رسول خدا(ص)، شعری از فاطمه(س) در کنار قبر پدر، داستان تلخ  فدک، تسلّای خاطر فاطمه(س) در جریان فدک، مظلومیت فاطمه(س)، وصیت‏های فاطمه(س) در واپسین ساعات عمر، لحظه شهادت فاطمه(س)، هنگام غسل و خاکسپاری فاطمه(س)، سخنی با رسول خدا(ص)، مرثیه‏ای پس از بازگشت به منزل، سروده‏ای بر سر قبر فاطمه(س)، ملاقات فاطمه(س) با رسول خدا(ص) در روز قیامت، عبور فاطمه(س) از صراط و فاطمیون در قیامت.

کتاب «فاطمه(س) از نگاه علی(ع)» در 248 صفحه، قطع رقعی، دورنگ، شمارگان 1500 نسخه و قیمت 10000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.


«فاطمه اسوه بشر»

شخصیت ستودنی فاطمه زهرا (س) همواره از بحث‌ها و موضوع‌های محوری در سخنان و آثار آیت‌‌الله عبدالله جوادی آملی است که در فرصت‌های مختلف به آن پرداخته شده است. مرکز نشر اسراء که مسئولیت چاپ و نشر آثار آیت‌الله جوادی آملی را بر عهده دارد در مجموعه تألیفات سال 93 خود، اقدام به انتشار اثری با موضوع فاطمی با عنوان «فاطمه اسوه بشر» کرده که برگرفته و تنظیم یافته از آثار آیت‌الله جوادی آملی در معرفی شخصیت فاطمه (س) است.

«مرکز نشر اسراء در بخشی از مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته، آورده است: سهم فاطمه (علیها السلام) در ماندگاری دین بسیار عظیم و سنگین است؛ در روزگار بعد از رحلت رسول (ص) که خورشید وجودش افول کرد، تنها ستاره‌ای که در آسمان غبارگرفته اسلام سوسو می‌زد و با صدای حزین و آرامَش، دل‌ها را مشتاق نگاه می‌داشت، فاطمه (علیها السلام) بود. در دوران سخت حاکمیت سقیفه که با حبس و زندان بردن غدیر همراه بود، تنها ناله‌ای که ماند و فریاد شد، ناله دختر رحمةٌ للعالمین بود که با کمال شهامت و شجاعت از دین و ماندگاری آن توسط حضرت علی (ع) می‌گفت و حقانیت او و بطلان دیگران را صلا می‌داد.

از آنجا که شخصیت ستودنی فاطمه (س) و نقش به‌یادماندنی آن در حساس‌ترین فراز تاریخ اسلام باید همواره زنده و پویا باشد، سعی و تلاش مراکز دینی و فرهنگی که از منبع جوشان قرآن و عترت مایه می‌گیرند، در شناخت صحیح و شناسایی درست این ملکه دار هستی، بایستی اصیل و ناب باشد.» (ص 13)

کتاب «فاطمه اسوه بشر» شامل پنج بخش است. کتاب در فصل نخست با عنوان «کلیات» به بیان مباحثی با عناوین ضرورت شناخت اهل بیت (ع)، گستره شناخت اهل بیت (ع)، اهل بیت (ع) بهترین الگوی هدایت، فاطمه (س) آینه تمام‌نمای اهل‌بیت، فاطمه (س) الگویی فرا جنسیتی و فاطمه (س) الگویی فراتر از زمان و مکان پرداخته است. بخش دوم کتاب به بررسی فضایل و مناقب اهل بیت (ع) و حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است.

حضرت فاطمه (س) در آینه قرآن عنوان بخش سوم است که طی آن، فاطمه (س) در صفای آینه وحی و به روایت آیات و سوره‌هایی چون آیه تطهیر، آیه مودت، سوره کوثر، سوره قدر و سوره دهر معرفی شده است. کتاب در بخش چهارم به بررسی و تبیین سیره حضرت فاطمه (س) در ابعاد علمی و معرفتی، تربیتی و آیین همسرداری و اجتماعی و سیاسی پرداخته است. بخش پنجم کتاب نیز به طرح هفت پرسش و پاسخ پیرامون حضرت فاطمه (س) اختصاص یافته است.

پرسش‌هایی چون چرا فاطمه (س) با این همه مقامات و فضایل به عنوان پیامبر برگزیده نشد؟، چرا در بین 124 هزار پیامبر و 14 معصوم فقط یک زن وجود دارد؟ و چگونه ممکن است که حضرت فاطمه (س) پیش از آفرینش امتحان شود؟، از جمله سوالاتی است که در این بخش به آنها پاسخ داده شده است.

پیام آیت الله جوادی آملی به کنگره فاطمه شناسی و همایش «بانوی آفتاب» نیز، بخشی است که در صفحات پایانی کتاب گنجانده شده است.

کتاب «فاطمه اسوه بشر» برگرفته از آثار آیت‌الله جوادی آملی نخستین بار در سال 1393 در 259 صفحه به بهای 80هزار ریال توسط مرکز نشر اسراء منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل