میترا جلالی يكشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰

«مثل کسی که از یادم می‌رود» نوشته سیاوش گلشیری با هشت داستان از جمله همیشه از دست‌ها شروع می‌شود، همیشه پیش از آن‌که فکر کنی اتفاق می‌افتد...،‌ همیشه تنها یکی می‌ماند‌، گلدان کوچک شمعدانی‌مان و همیشه نبودنت... همراه است.

بخشی از متن کتاب: «صدای یاسی حالا یک جایی از میان درخت‌های در هم کاج و سروهای کوهی می‌آید. بوی‌شان اغلب هست. اگر صبح می‌شد‌، اول‌های صبح‌، وقتی نیلی افق با صدای گنجشک‌ها همرنگ آبی کمرنگ دریا می‌شد... بوی‌شان بیشتر شبیه تن عرق‌کرده‌ آدمی است که تازه توی گور خوابیده است... باد که همیشه از راه باریکه‌ پشت ویلا می‌وزد‌، بوی سروها حسابی گیجم می‌کند... آن وقت چشم که باز می‌کنم مشامم از بو که پر می‌شود،‌ حس می‌کنم زیر بارانی از خاکستر توی قلعه‌ای گیر افتاده‌ام‌، قلعه‌ای با کنگره‌های صدفی و دیوارهای ماسه‌ای که هر لحظه‌ جایی‌اش فرومی‌ریزد و آب ذره ذره به داخلش نفوذ می‌کند.»

«مثل کسی که از یادم می‌رود» در 109 صفحه با شمارگان 1000 نسخه با قیمت 7500 تومان در انتشارات روزنه به چاپ رسیده است.

«اندازه‌ دیگری»

مجموعه داستان «اندازه‌ دیگری» نوشته مرتضی زارعی با 11 داستان همچون ابر، بوی سوپ عمه‌گلی‌، این بار کسی گوشی را برمی‌دارد‌، نوازش‌ و جابه‌جایی‌ همراه است.

بخشی از متن کتاب: «اما نگاه کن، من یک آدم‌ام! چه‌قدر لخت و پتی و تنها! چه‌قدر بزرگ‌ام! چه‌قدر تند حرکت می‌کنم!‌ این همه استخوان و رگ و پی‌ دارم. این همه مغزه دارم. چه‌قدر از خودم دورم‌، از همین بدنم. نمی‌توانم مثل یک حلزون توی خودم جمع بشوم،‌ توی لاک خودم‌، درش را با لایه‌ای نازک بپوشانم و به خواب بروم،‌ روزها و هفته‌ها‌، چه هستی نرم و شکننده‌ای!»

«اندازه دیگری» در 110 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 5900 تومان در انتشارات روزنه منتشر شده است.

 

 یخ در جهنم

 

«فیل‌ها»

رمان «فیل‌ها» در 144 صفحه با شمارگان 1650 نسخه و قیمت 7000 تومان در نشر ققنوس به چاپ رسیده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «دهان‌ها می‌جنبد و مسابقه ادامه دارد. حالا یک تکه نان برمی‌دارم بعد سبزی. سبزیجات اشتهاآورند‌، چند ساقه ریحان و تره می‌تپانم توی دهان و بلافاصله یک تکه گوشت نیم‌پز؛‌ آبدار است و بفهمی نفهمی طعم خون می‌دهد خون گوسفندهای پروار دشت مغان‌، خون گاوهای هرفورد انگلیسی‌، طعم خون بینی مشت‌خورده‌، طعم خون سربازان جنگ... سیرمانی ندارم. رستمی شده‌ام که بعد از پیروزی در نبرد‌، خوان و دستر و عیش و نوش فراهم می‌کند اما من کدام نبرد زندگی‌ام را برده‌ام؟»

«اگه زنش بشم می‌تونم شمر رو بغل کنم؟»

کتاب «اگه زنش بشم می‌تونم شمر رو بغل کنم؟» نوشته محمداسماعیل حاجی‌علیان در 175 صفحه با شمارگان 770 نسخه و قیمت 7500 تومان در نشر هیلا به چاپ رسیده است.

این کتاب با 13 داستان همچون ستاره‌ها کف سوئیت ملاقات شرعی‌، هفت خال خان‌باجی‌، شکلات سرد‌، گردوی کله‌گاوی‌، می‌شه یه تخم کفتر بهم بدی؟!، خاتون‌، نارنج می‌خواستید آقا‌ و میلک جان همراه است.

«یخ در جهنم»

رمان «یخ در جهنم» نوشته نسترن هاشمی در 367 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 15000 تومان در نشر هیلا منتشر شده است.

بخشی از متن کتاب: «دختر جان‌، این کار حرفش یه جوره‌، کارش یه جور. اگه یه روز خانوم جون یا آقا جونت بفهمن کارت با کرام الکاتبینه. کم کمش اینه که دیگه نذارن درست رو هم بخونی و زود تا خبر درز نکرده شوهرت بدن. تازه اگه دیگرون بفهمن که دیگه هیچ کس پیدا نمی‌شه بگیردت و می‌شی انگشت‌نمای خاص و عام.»

مریم در حالی که اشک‌هایش آرام از گوشه چشمش پایین می‌آمد گفت: «ولی من خیلی دوست دارم. واقعا دلم می‌خواد یاد بگیرم. همه تلاشم رو هم می‌کنم که هیچ کس بو نبره و اگرم بفهمن خودم راضیشون می‌کنم. قول می‌دم.»

«باز هم پیش من بیایید»

کتاب «باز هم پیش من بیایید» نوشته امیررضا بیگدلی در 151 صفحه با شمارگان 550 نسخه و قیمت 8500 تومان در نشر افکار منتشر شده است.

بخشی از داستان: «مادرزنم با من هیچ خوب نیست؛‌ او با من چپ افتاده است. نمی‌تواند بپذیرد دخترش از من بچه‌دار می‌شود. نه تنها از پذیرفتن هر آنچه به من ربط دارد سر باز می‌زند‌، بلکه می‌کوشد تمام کارهای من هیچ و پوچ به حساب بیاید. از طرفی می‌گوید: «تا بچه نیاید و روی این تخت دراز نکشد و ونگ ونگ نکند،‌نمی‌توان باور کرد که قرار است بچه‌ای به دنیا بیاید» و از طرفی دیگر آرزو می‌کند بچه نیاید‌، روی تخت دراز نکشد و ونگ ونگ نکند‌؛ یعنی «نباید به دنیا بیاید» خیلی دلش می‌خواهد یک جایی بین راه - نمی‌دانم کجا - گم و گور شود. برای این‌که این یکی هم گم و گور شود به هر کاری دست می‌زند؛‌ هر کاری.»

 

 یخ در جهنم

 

چمن

رمان پلیسی «چمن» نوشته فردریک دار نویسنده شناخته‌شده فرانسوی ادبیات پلیسی با ترجمه عباس آگاهی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شد.

این رمان که به عنوان چهل و ششمین مجموعه کتاب‌های پلیسی نقاب چاپ شده، در 23 فصل نوشته شده است. «آسانسور»، «مرگی که حرفش را می‌زدی» و «کابوس سحرگاهی» رمان‌هایی هستند که پیش از این از فردریک دار در مجموعه نقاب به چاپ رسیده‌اند.

داستان این رمان به این ترتیب است که ژان‌ماری والز در سواحل جنوب فرانسه، در تنهایی تعطیلات خود را می‌گذراند. او به طور اتفاقی با زنی آشنا می‌شود که انگلیسی است و ظاهرا به زبان فرانسه تسلط کامل ندارد. دیدار اتفاقی ژان‌ماری و مارژوری بار دیگر و در محلی دیگر تکرار می‌شود و در پی آن ملاقات‌های بیشتری صورت می‌گیرد. بعد از عزیمت مارژوری به کشورش، ژان‌‌ماری که دلباخته زن ناشناس شده، به نامه‌نگاری با او ادامه می‌دهد و سرانجام، دعوت وی را می‌پذیرد و قرار ملاقاتی در اسکاتلند می‌گذارد. ورود ژان‌ماری به اسکاتلند سلسله‌ای از حوادث عجیب را در پی می‌آورد که در نهایت به قتل نویل فالکس، شوهر مارژوری می‌انجامد.

در ادامه این داستان، در صحنه قتل بر روی چمن پارک، جسد مردی به جا مانده که به ضرب گلوله کشته شده است. گلوله‌ای که از تپانچه‌ای خارج شده که ژان‌ماری با آن شلیک کرده است. ژان‌ماری که تصور می‌کند برای دفاع از مارژوری، همسر او را به قتل رسانده، ناگهان با چهره‌ای متفاوت از زن محبوبش روبه‌رو می‌شود. مارژوری ابتدا او را از خود می‌راند و سپس حتی منکر آشنایی با وی می‌شود. معمای پیچیده این رمان تا آخرین صفحه‌های کتاب حل‌نشده می‌ماند، تا زمانی که بریت، شخصیت بازرس پلیس پرده از آن برمی‌دارد.

کتاب «چمن» در 164 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 8 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

«جوراب ساق‌بلند سفید و داستان‌های دیگر»

مجموعه داستان «جوراب ساق‌بلند سفید و داستان‌های دیگر» نوشته‌ دی.اچ.لارنس، نویسنده‌ بزرگ و جنجالی قرن بیستم، با ترجمه‌ فرید قدمی و توسط انتشارات مسافر منتشر شد.

این كتاب كه با پیشگفتاری تحلیلی درباره‌ ادبیات و اندیشه‌های لارنس آغاز می‌شود، شامل چهار داستان بلند و كوتاه از این نویسنده‌ انگلیسی است: «جوراب ساق‌بلند سفید»، «انتخاب دوم»، «سایه‌ای در باغچه‌ رُز» و «مراسم تعمید».

«جوراب ساق‌بلند سفید و داستان‌های دیگر» با قیمت 7000 تومان و با تیراژ 1000 نسخه منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل