ندا نیک روش جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

«دیالمه»

کتاب «دیالمه» که به زندگینامه و اقدامات انقلابی شهید وحید دیالمه می‌پردازد، از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.کتاب «دیالمه» نوشته محمد‌مهدی خالقی و مریم قربان‌زاده است. این کتاب در 21 بخش شهید دکتر وحید دیالمه می‌پردازد.در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «شهید عبد‌الحمید دیالمه در زمره نام‌آوران گمنامی است که تاکنون کاری در شانش انجام نشده. کمتر انقلابی‌ای در حد شهید دیالمه ناشناخته باقی مانده است. مردم مشهد نیز که دیالمه یکی از سران انقلابشان بود، شناختشان از دیالمه محدود می‌شود به یک نقاشی‌ روی دیوار دانشکده پزشکی سابق با این زیرنویس: شهید عبد‌الحمید دیالمه، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی.»

خانه پدری، نوجوانی، سفر سیستان، دیالمه و امام خمینی(ره)، دیالمه و نقدچهره‌ها، دیالمه و انجمن حجتیه و شهادت، عنوان برخی از بخش‌های این کتاب است. در پایان کتاب نیز تصاویری از دوران کوتاکی تا زمان شهادت دکتر وحید دیالمه پیوست شده است.در صفحه 99 کتاب «دیالمه» می‌خوانیم: «یک بار وسط صحبت، یکی از دانشجویان مارکسیست بلند شد و شرع کرد به داد و بیداد که بهشتی طرفدار سرمایه‌داری است و اصلا خودش سرمایه‌دار است و خانه‌اش بالا شرهر تهران است و ... وحید خیلی خوش‌رو گفت: ببینم شما آدرس منزل آقای بهشتی را بلدی؟ بعد که طرف سکوت کرد، خیلی آرام ادامه داد: خانه ایشان در محله قلهک است از محلات قدیمی تهران. قبل از انقلاب همین خانه را داشتند. آن بنده خدا با خجالت سرش را پایین انداخت و نشست، بعد هم آرام بیرون رفت.»دفتر نشر معارف کتاب «دیالمه» را با شمارگان دو‌هزار نسخه، 220 صفحه، قطع وزیری و به بهای 64‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

«سلحشور چهل و یکم»

«سلحشور چهل و یکم» داستان زندگی شهید خلعتبری از سوی نشر آویدا منتشر شد.مسعود آب‌آذری در گفت‌و گویی از انتشار اثر تازه‌اش با عنوان «سلحشور چهل‌و یکم» خبر داد و گفت: این کتاب را با همکاری ایرج فلاح در قالب داستان‌ نوشته‌ام.وی درباره محتوای «سلحشور چهل‌و یکم» توضیح داد: این کتاب، داستان زندگی شهید خلبان حسین خلعتبری و دارای 32 اپیزود است و کوشیده‌ایم ضمن تلفیق و در کنار هم قرار دادن خاطراتی که از او نقل شده فضای تعلیق و هیجان را در طول داستان حفظ کنیم.نگارنده «چای آخر» از نشر آویدا به عنوان ناشر «سلحشور چهل‌و یکم» نام برد و افزود: این اثر با حمایت شهرداران و شوراهای اسلامی شهر‌های کیاکلا و رامسر در 119 صفحه، مصور و در قطع رقعی به چاپ رسیده است.آب‌آذری درباره دلیل نام‌گذاری این کتاب با عنوان «سلحشور چهل و یکم» گفت: در شهر رامسر گلزاری به نام «چهل سلحشوران» است و شهید خلعتبری چهل و یکمین سلحشوری بود که در این گلزار به خاک سپرده شد.وی ادامه داد: برای نگارش این داستان، به فایل مصاحبه‌ شهید خلعتبری در سال 1360و اسناد مکتوب و تصویری در این باره مراجعه کردم.

«حاجی بصیر»

‌«حاجی بصیر» بیست و ششمین جلد مجموعه آثار قصه فرماندهان است كه توسط امیر حسین انبارداران به رشته تحریر درآمده است. در بخشی از کتاب درباره حضور حاج حسین بصیر در جبهه‌های حق علیه باطل می خوانیم:«تا 30 دی ماه 1359 در جبهه حضور داشت و بعد از دو ماه مراجعت به زادگاهش بار دیگر در اول فروردین 1360 به جبهه اعزام شد. مدتی در منطقه «گیلان غرب» مسئول حفاظت از قله‌های «صدفی»، «ابرویی» و «كرجی» بود.حاج حسین از اول فروردین تا پنجم تیرماه 1360 در مناطق مرزی بود و در عملیات طریق القدس و فتح بستان شركت داشت. پس از عملیات‌ها برای مدت كوتاهی بازگشت. اما بار دیگر در 8 بهمن 1360 به جبهه اعزام و تا شهریور 1362 به عنوان بسیجی و به طور مستمر در جبهه‌ها بود. در این مدت به عنوان جانشین فرمانده گردان در لشكر 25 كربلا انجام وظیفه می‌كرد و در عملیات فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، محرم و والفجر مقدماتی شركت كرد.

در بیست و هشت شهریور ماه 1362 در منطقه جنگی به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد. از آن پس فرماندهی گردان یا رسول (ص) لشكر كربلا را عهده دار شد. در عملیات والفجر 4 به سمت جانشینی تیپ یكم ویژه 25 كربلا منصوب شد. پس از عملیات والفجر 4 در عملیات والفجر 6 نیز با همین مسئولیت شركت كرد و بر اثر اصابت تركش مجروح گردید. در سال 1363 با تقلیل بعضی از تیپ های لشكر فرماندهی گردان یا رسول (ص) را به عهده گرفت. در همین سال به زیارت بیت اللّه الحرام مشرف شد.

در سال 1364 با هدایت نیرو‌هایش توانست پاسگاه «بلالیه» و «ابولیله» عراق را تصرف كند. پس از عملیات قدس، گردان یا رسول (ص) به عنوان گردان نمونه مأمور ادغام در لشكر 77 خراسان شد. بعد از اتمام ماموریت، نیروهای گردان برای آموزش غواصی و كسب آگاهی برای انجام عملیات والفجر 8 به منطقه «بهمنشیر» انتقال یافتند و بصیر شخصاً آموزش نیرو‌ها در رودخانه را به عهده داشت. در همین زمان به فرماندهی یكی از تیپ های عملیاتی لشكر ویژه 25 كربلا منصوب شد.او همچنین در عملیات صاحب الزمان (عج) كه در منطقه فاو در سال 1365 انجام گرفت حضور داشت. دشمن كه با شروع عملیات متوجه حضور نیرو‌های ایرانی شده بود، اقدام به آتش سنگین روی مواضع رزمندگان كرد؛ به طوری كه نیرو‌ها در دویست متری خاكریز دشمن زمین گیر شدند و تلاش فرماندهان گردان برای به حركت درآوردن و پیشروی نیرو‌ها ثمری نداشت.

حاج بصیر در 19 فروردین 1366 به قائم مقامی فرمانده لشكر 25 كربلا منصوب شد و در عملیات كربلای 8 شركت كرد. در این عملیات دو همرزم او سردار محمدحسن قاسمی طوسی و سردار حمیدرضا نوبخت به شهادت رسیدند.سال 1366 نیز در عملیات كربلای 10 در ارتفاعات برف گیر ماووت حضور داشت. سـرانجام در 2 اردیبهشت 1366 در شب عملیات كربلای 10 بر فراز ارتفاعات ماووت خمپاره‌ای بر سنگر او فرود آمد و حاج حسین بصیر در سن چهل و پنج سالگی بعد از هفت سال حضور مستمر در جبهه‌های نبرد به شهادت رسید.»مجموعه «قصه فرماندهان» شامل زندگینامه فرماندهان هشت سال دفاع مقدس بوده كه اكنون با انتشار زندگی نامه شهید حسین بصیر به جلد بیست و ششم رسیده است.كتاب «حاجب بصیر» در شمارگان 10000 نسخه و 76 صفحه با قیمت 3500 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل