سارا قاسمی دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰

از شما چه پنهان. احمد طالبی نژاد. نشر چشمه. چاپ اول. تهران: 1393. 1300 نسخه.192 صفحه. قیمت: 13000 تومان.

" روزی در ملاقاتی با سید محمد بهشتی به او گفتم قصد فیلم سازی دارم. او لبخندی زد و گفت مبارک است. پرسیدم چرا خوشحال شدید؟ گفت اگر فیلم ات خوب از کار درآمد ما سرمان را بالا می گیریم و می گوییم همه منتقدان فیلم سازان بدی نیستند. این یکی خوب بود که ما کشفش کردیم. اگر هم بد درآمد می گوییم منتقدان فیلم سازان خوبی نمی شوند. این یکی را که خیلی هم ادعا می کرد ما بی آبرو کردیم. اگر چه شوخی تلخی بود ولی بسیار هشدار دهنده بود."

از شما چه پنهان خاطرات احمد طالبی نویسنده و منتقد قدیمی سینما است که خود می گوید نوشتن آن را با الهام از کتاب های "شما که غریبه نیستید"زندگی هوشنگ مرادی کرمانی و " کودکی نا تمام" زندگی نامه کیومرث پور احمد نوشته است.

احمد طالبی نژاد در ابتدای کتابش توضیح کوتاهی از دلیل دست به قلم شدنش می نویسد و در این مقدمه یادآور می شود نوشتن خاطرات نوعی خودافشاگری است. درست است که فرد بزرگ و مشهوری نیست اما به نظرش در این سال ها شاهد اتفاقاتی بوده است که یادآوری اش می تواند برای تاریخ نویسان سینما و مطبوعات سه دهه گذشته مفید باشد.

هوشنگ گلمکانی منتقد سینما نیز یادداشتی در ابتدای کتاب آورده که در آن به طنز نوشته است طالبی نژاد روز اولی که به مجله فیلم آمده نیز حالتی اعتراض گونه داشت تا حدی که عباس یاری دست و پایش را گم کرده بود و شاید هم از ذهنش گذشته بود که شرط عقل است اگر به کلانتری محل هم خبر دهد.

گلمکانی از اولین همکاری طالبی نژاد با مجله فیلم می نویسد و از نثر و بیان ساده و بی تکلف وی. در پایان یادداشت هم از توضیحاتی که به طالبی نژاد کرده برای نوشتن کتاب سخن می گوید. از جمله اینکه گفته است جزییات را بنویسد چون خوانندگان کلیات را خودشان می دانند و یا اینکه زیاد هم به حافظه اش اعتماد نکند و در برخی مواقع تحقیق هم انجام بدهد و در پایان به خاطراتش جنبه ادبی و آرایه های ادبی نیز بیفزاید تا روایتی از یک زندگی در قالب ادبی هم بشود.

احمد طالبی نژاد که در نایین به دنیا آمده است و دوران نوجوانی اش را در این شهر گذرانده، از دوران نوجوانی اش آغاز می کند. وی که خود خواسته به سمت سینما و ادبیات کشیده شده است می نویسد که در شهر کوچکشان روزی از مدرسه در می رود و در راه که به دوچرخه سواری مشغول بوده است برای اولین بار با مجله ای سینمایی رو به رو می شود که سخت مجذوبش می کند. بعدها متوجه می شود آن مجله نصفه نیمه ای که توی کوچه پیدا کرده است مجله فیلم و هنر بوده است.

طالبی نژاد برای اولین بار سینما را در سینما میامی میدان فوزیه ( امام حسین ) فعلی تجربه می کند. روزی که امیر ارسلان نامدار بر پرده بوده است. سینما مراد، ژاله و سیلوانا سینماهای بوده اند که طالبی را برای اولین بارها غرق رویا کرده و عشق سینما را در دلش نهاده اند. وی در سال 52 در رشته ادبیات دانشگاه اصفهان پذیرفته می شود و زندگی حرفه ای اش در زمینه نوشتن آغاز می گردد. در فوق برنامه های دانشگاه به تئاتر می پردازد.

ریاست اداره فوق برنامه خانم ناهید دایی جواد بوده است که یکی از خوانندگان سنتی مشهور اصفهان است. در آن سال ها انقلاب هم آغاز شده بود و طالبی عشق به سینمایش را با ساختن یک فیلم کوتاه سیاسی آغاز می کند. در آنجا با چنگیز حقیقت و زاون قوکاسیان آشنا می شود. کارگردان فیلم "من بن لادن نیستم" در ادامه کتابش از فعالیت هایش در زمینه سینما و نقد در شهر اصفهان می گوید و اینکه چگونه شد که وارد فضای سینما و تئاتر تهران می شود و راهش به مجله فیلم باز می شود. ماجراها و خاطرات و نقدهایش در مجله فیلم در ادامه کتاب است تا اینکه خود مجله هفت را باز می کند و مدیر مسئول آن می شود.

طالبی نژاد به طور مفصل از ماجراهایی که در مجله فیلم شاهدش بوده است سخن می گوید و سپس دلایلش را برای باز کردن ماهنامه هفت بیان می کند که از میان این گفته ها می تواند به حقایقی پی برد و اتفاقات جالب پشت پرده ای را فهمید. "سال صفر" نخستین رمان طالبی نژاد نیز در سال 1379 منتشر می شود و سپس کتاب "گفتگو با ناصر تقوایی" و چگونگی تدوین آن در ادامه می آید.

در پایان کتاب نیز عکس های او از دوران نوجوانی و بعدها با هنرمندان و نویسندگان مختلفی از جمله زاون قوکاسیان، ناصر تقوایی اسفندیار منفرد زاده و دیگران ضمیمه شده است. همچنین عکس هایی از نمایش ها و پشت صحنه های تئاتر و دفتر روزنامه که می تواند برای خواننده جذاب و جالب باشد.

محتوای کتاب

از شما چه پنهان خاطرات احمد طالی نژاد شامل پیشگفتار و یادداشتی به نام حدیث غمبار آرزومندی ما به قلم هوشنگ گلمکانی و سیزده فصل است که عبارتند از: از کی شروع شد؟ عاشق شدن، فقط عشق کافی نیست، سیاست و چند چیز دیگر، دوزخ، برزخ، بهشت، که عشق آسان نمود اول، و دیگران، در پی استقلال، خرافات، پایان همان آغاز است، زندگی و دیگر هیچ، ناگهان چه زود دیر شد، عشق پیری، اولین نوشته ها، و پی نوشتی در پایان کتاب ضمیمه شده است.



شارژ سریع موبایل