سارا قاسمی پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰

کتاب شامل گردآوری گزارش‌های مستند از کشورهایی است که در آن اتفاقاتی مانند جنگ، انقلاب، شورش و... باعث تغییرِ شرایط عادی زندگی شده است.

نقشه سیاسی جهان در قرن بیستم، تحت تاثیر انقلابآ‌های متعدد در کشورهای مختلف تغییر کرد؛ انقلاب هایی که با هدف تغییر وضع موجود و رسیدن به نقطه مطلوب صورت می گرفت، اما پس از آن واقعیت ها عیان می شد و انقلابیون، تازه فاصله آرمان و ایده آل را با حقیقت حکومت داری و واقعیت های جهان درک می کردند. و به این ترتیب عده ای سرخورده می شدند، عده ای پشیمان و عده ای دیگر در فکر تجدیدنظر. طوفان انقلاب در سده پیش تقریبا همه نقاط جهان را درنوردید؛ از آمریکای جنوبی تا اروپا و از آفریقا تا شرق آسیا. اغلب این حرکات هم ملهم از ایده «انقلاب کارگر جهان» و «اتحاد پرولتاریا» مارکس بود که وعده می داد همه با هم «برادر و برابر» خواهند بود و حق و حقوق زحمتکشان و کارگران و طبقات فرودست دیگر پایمال نخواهد شد.

این کتاب، گزارشی است از مشهورترین نویسندگان جهان که تجارب خود را از انقلاب در کشورشان باز می گویند. «پاریس یا پراگ» نوشته کوندرا، «معجزه ها» نوشته یوزف اشکفورتسکی و «کودکی در ترژین» نوشته ایوان کلیما روایت انقلاب در جمهوری چک است. نادین گوردیمر «سفر غایی» در آفریقا را تعریف می کند. آمیتاو گوش با «در کامبوج» سومت می با «مزرعه پشت دهکده» از کامبوج و حاکمیت خمرهای سرخ می گویند. گابریل گارسیا مارکز، شهیرترین نویسنده آمریکای لاتین در «معمای بی پایان» داستانی از روزهای آخر زندگی بیتمن، رهبر گروه چریکی M19 در کلمبیا را تعریف کرده است. ترزا پامیس در قالب «نامه هایی به پدرم، که حالا مرده است» از روزهای انقلاب در اسپانیا می گوید.

در «پایین آمدن از کوه ها» تجربه رینالدو آرناس از انقلاب در کوبا را می خوانیم و در «انقلاب دیگر چین»، ارویل شل از دوران مائو در چین سخن می گوید. «بزرگراه برادری و وحدت» از دید میخاییل ایگناتیف تجربه انقلاب در بالکان را بررسی می کند. تیموتی گارتن اش «یادداشت هایی از آلمان شرقی» را نوشته است و ریشارد کاپوشینسکی لهستانی «برف در غنا» را و در آخرین قسمت، پاتریک مارنهام از تلاشش برای مصاحبه با ایدی امین، رئیس جمهور اوگاندا، سخن می گوید؛ قطعه هایی از پازل هزار تکه تاریخ و سیاست در قرن بیستم که عاقبت آرمان ها و ایده آل های نسلی را روایت می کند که دل به وعده عدالت سپرده بودند.

 

برخی از جملات کتاب

- یکی از شخصیت‌های معروف سیاسی در پنوم‌پن به من گفت: «انقلاب‌ها و کودتاها همیشه از حیاط دربارها شروع می‌شوند، چون مردمِ درون دربار می‌دانند که پادشاه آدمی عادی و معمولی است، حال آنکه دیگران او را خدا می‌پندارند.» (در کامبوج - آمیتاو گوش - ص 94)

- دو محکوم دیگر را به ساحل رودخانه برده بودند، چشم‌های‌شان را بسته بودند، مجبورشان کرده بودند که زانو بزنند و بعد در حالی که 1000 تماشاچی - این سرباز جوان هم میان‌شان بود - این پا و آن پا می‌کردند تا صحنه را تماشا کنند، گلوله‌ای به پشت سرشان شلیک کرده بودند. وقتی پرسیدم چرا مقام‌ها می‌گذارند مردم تماشا کنند، خندید و گفت: «خودشان می‌خواهند تماشا کنیم. می‌خواهند مردم را بترسانند. روی این موضوع خیلی تاکید دارند.» لحظه‌ای سکوت کرد و بعد دنبال حرفش را گرفت: «یک سنت قدیمی در چین بوده که حالا دارند دوباره احیایش می‌کنند. بعد از اعدام جنایت‌کار، صورت حساب گلوله را برای خانواده‌اش می‌فرستند؛ یادآوری اینکه جانی نه فقط باعث مجازات خودش می‌شود، بلکه مایه‌ی سرافکندگی تام خانواده‌ای که در آن بزرگ شده نیز می‌گردد.» (انقلاب دیگر چین - اُرویل شل - ص 213)

- هیچ آیین کلبی منشانه‌ای، هیچ جرم و جنایتی و هیچ قساوت ریز و درشتی وجود ندارد که نشود با قطار کردن کلماتی چون «مملکت»، «مردم»، «حقوق» و «آزادی» توجیه‌شان کرد. (بزرگراه برادری وحدت - میخاییل ایگناتیف - ص 271)

- متاسفانه به نظر می‌آید که بیشتر آنها امروزه در برزخ عجیب و غریبی به سر می‌برند، دیگر با خوانندگان آلمان شرقی خود حرف نمی‌زنند و فعلا با خوانندگان آلمان غربی هم به همچنین. در شرق هیچ یک از آثارشان را نمی‌توانستند منتشر کنند، اما خیلی چیزها داشتند که درباره‌اش بنویسند. در غرب همه چیز را می‌توانند منتشر کنند، اما چیزی نمی‌یابند که در باره‌اش بنویسند. (یادداشت‌هایی از آلمان شرقی - تیموتی گارتن آش - ص 288)

 

مشخصات کتاب

عنوان: بعد از انقلاب

نویسندگان: ایوان کلیما، میلان کوندرا، گارسیا مارکز و ...

ترجمه: فروغ پوریاوری

نشر: مهر ویستا

چاپ اول 1390

320 صفحه

قیمت 12000 تومان



شارژ سریع موبایل