نازنین نظریان جامی يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰

کتاب «تأملاتی در شعر فارسی؛ از هفت پیکر تا هشت بهشت» نوشته محمدجعفر محجوب متنشر شد.

این کتاب با مقاله‌هایی همچون قصیده قدیم‌ترین قالب شعر فارسی، مثنوی‌سرایی در زبان فارسی تا پایان قرن پنجم هجری، روش‌های عیاری و نفوذ کار و کردار عیاران در شاهنامه، وامق و عذرای عنصری، نظر اجمالی به سیر عشق در شعر فارسی، مولوی و شمس تبریزی، سعدی‌ - حاف1 بررسی آثار عبید زاکانی، هشت بهشت و هفت پیکر همراه است.

در معرفی کتاب عنوان شده است: «کتاب از «هفت پیکر تا هشت بهشت» مجموعه‌ای از آثار تحقیقی دکتر محمدجعفر محجوب در دنیای بی‌کران ادبیات فارسی است. بعضی از این آثار به بررسی فرم و قالب شعر فارسی و بعضی دیگر به مضامین آن می‌پردازد. فردوسی، مولوی، سعدی، حاف1 عبید زاکانی و... از جمله شاعرانی هستند که مولف در این کتاب، آثارشان را نقد و بررسی کرده است.»

یکی از مقالات خواندنی این کتاب، «سعدی-حافظ» است که محجوب این متن را درباره مقام سعدی و حافظ در ادبیات فارسی و وجوه مختلف کارهای آنها نوشته است.

او سعدی را «اولین و بزرگ‌ترین آموزگار سخن دری» می‌نامد و بر اهمیت زبان در آثار سعدی تاکید می‌کند. اما با این‌حال، در پاسخ به این پرسش که بزرگ‌ترین شاعر ایرانی کیست، می‌نویسد: «با آنکه این امر خیلی کلی و داوری در باب آن دشوار است و در هر حال خالی از جنبه عاطفی و احساسی و اظهارنظر شخصی و فردی نمی‌تواند بود، بنده صریحا و واضحا عرض می‌کنم که اگر شعر را آن گهر والا و پالوده و لطیف عاطفه آدمی بدانیم و معنی و مفهوم و بلندی فکر و عظمت اندیشه و شخصیت را نیز در آن دخیل بگیریم، در این صورت در نظر بنده بزرگ‌ترین شاعر فارسی‌زبان که تاکنون دیده‌ام حافظ است و سالیان درازی است که بر این عقیده‌ام... بنده حافظ را واجد بلندی شعر فردوسی، عمق و عظمت اندیشه خیام، ظرافت بیان نظامی، شور و حال مولانا و شیرینی سخن شیخ اجل سعدی می‌دانم. حافظ حالت مغناطیسی قوی داشته که چون به دیوان شاعران بزرگ یا کوچک برمی‌خورده.»

«تأملاتی در شعر فارسی؛ از هفت پیکر تا هشت بهشت» در 453 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و قسمت 30 هزار تومان در انتشارات مروارید منتشر شده است.

 

«مکاشفات رضوی»

کتاب «مکاشفات رضوی در شرح مثنوی معنوی» تالیف محمدرضا لاهوری با مقدمه، تصحیح و تعلیقات رضا روحانی از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

کتاب مثنوی معنوی اثر عارف عظیم الشان جلال الدین محمد بلخی، از شاهکارهای ادبیات عرفانی جهان است. شرح و تفسیرهای نوشته شده بر مثنوی از نظر زمانی وسیع و چشمگیر و از نظر مکانی در خور توجه است و از سوی بسیاری از صاحب نظران عرصه ادبیات مورد بررسی و نقد قرار گفته است.

کتاب حاضر نیز یکی از شروح معتبر و مرجع گذشتگان است که در قرن 11 هجری به دست یکی از بزرگان به نام محمدرضا بر مثنوی نگاشته شده است و شارح سعی کرده است ضمن شرح مختصر ابیات مشکل، توضیح لغات، اشارات مختلف قرآنی و حدیثی مثنوی را نیز در حد وسیعی بیان کند تا خواننده نگاه وسیع و عمیق‌تری نسبت کتاب مثنوی معنوی پیدا کند. در این میان توجه نویسنده به ابیات دفترهای نخستین مثنوی بیشتر از دفترهای پایانی آن بوده است.

مصحح نیز ضمن تصحیح انتقادی کتاب که برای اولین بار به کمک نسخ معتبر داخلی و خارجی صورت می‌گیرد، کوشیده است در بخش تعلیقات، مشکلات و اشتباهات کتاب را رفع و منابع لازم را ذکر کند.

فصل اول کتاب به عنوان مقدمه مصحح، درباره شروح مثنوی، معرفی مثنوی از زبان مولانا و همچنین انگیزه‌ها و عوامل خروش و خموشی مولانا در مثنوی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. فصل دوم کتاب به شرح شش دفتر پرداخته و فصل سوم کتاب تعلیقات این شش دفتر را بیان می‌کند تا خواننده شرح مفصلی را در باب مثنوی معنوی در اختیار داشته باشد.

کتاب «مکاشفات رضوی در شرح مثنوی معنوی» در 1012 صفحه با قیمت 42هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به شعر و ادبیات قرار گرفته است.



شارژ سریع موبایل