پردیس احمدی سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰

«مایکل کر»در دیلی تلگراف با مروری بر کتاب‌های جدید در بخش سفر و مسافرت، هدیه کتابی بی‌نظیری برای علاقه‌مندان این حوزه در کریسمس آماده کرده که باهم مرور می‌کنیم.

 

دلداری‌های جنگل / سیلوین تسو

فرار از زندگی و هرج‌ومرج روزمره و کشف مجدد یک تنهایی لوکس! را با سفر به سیبری و زندگی 6 ماهه در یک کلبه در کتاب «دلداری‌های جنگل» می‌توان یافت. سیلوین تسو با این کتاب برنده جایزه ادبی مدیسی فرانسه شد که با این کتاب سعی کرد آرامش واقعی را کشف کند!

سیلوین کلبه‌ای چوبی در حاشیه دریاچه بایکال پیدا کرد، بافاصله‌ای به‌اندازه یک روز از اولین همسایه ممکن، چند سگ و چند نوشیدنی از فوریه تا جولای را سپری کرد و معنای واقعی «وقت آزاد» را پیدا کرد، صمیمیت و همدلی با جنگل و طبیعت را تجربه کرد. نویسنده در این کتاب« دانش آرامش» را آموزش می‌دهد.

این کتاب برنده جایزه کتاب سفر دولمن 2014 را نیز از آن خود کرد.

 

چهار زمین / تیم دی

فینالیست جایزه 2014 اونداجی که نویسنده مخاطب خود را به چهارنقطه از چهار سرزمین می‌برد: ازکمبریج شایر (نزدیک خانه نویسنده) تا مزرعه استعماری در زامبیا، مونتانا و علف‌زاری نزدیک رآکتور هسته‌ای چرنوبیل. حرکت از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر با روح شاعرانه نویسنده انجام می‌شود و کاربر را به دنبال خود می‌کشاند.

 

یادداشت‌هایی از یک شهر مخفی / ایستر ولف‌سون

یکی دیگر از فینالیست‌های جایزه اونداجی 2014 که از حیات وحش در زندگی شهری و از کبوتر تا موش را در داستان خود روایت می‌کند. آنچه در این کتاب می‌خوانید پرتره‌ای از شهر آبردین - شهر خاکستری رنگ‌شده با دریا- است.

 

عمق دریا با کشتی / هوراتیو کلر

نویسنده و روزنامه‌نگار متولد 1973 که تهیه‌کننده بی‌بی‌سی4 است سوار بر کشتی باری شده و دست به سفر دریایی زده و از آنچه برایش رخ‌داده - از کشی ها و اقیانوس‌هایی که می‌بیند – نوشته است. «هوراتیو» می‌خواست درباره ملوان روی عرشه که دنیا را با کشتی می‌پیماید، بنویسد اما درنهایت درباره خودش می‌نویسد و سفری که به اعماق دریا رفته است.

 

سوت قطار / اندرو مارتین

مارتین، پسر کارمند راه‌آهن به یاد روزهای طلایی قطارهای معروف مانند belle پنج سفر قطاری را در پنج مسیر خاطره‌انگیز انجام می‌دهد و ماحصل آنچه می‌بیند را در کتاب خود می‌آورد.

 

امپراتور بسیار دور / دیوید ای‌مر

نزدیک 92 درصد چینی‌ها از «هان» هستند و حدود 100 میلیون نفر نیز جزو «هان» نیستند. ای‌مر با سفر به مرزهای چین به صورت گزارش مشاهده‌ای حاشیه‌های کشوری عظیم را می‌نویسد و از ناشناخته‌های این کشور که با چشم خود دیده، می‌گوید. ضرب‌المثل چینی می‌گوید: کوه‌ها در بالا هستند و امپراتورها بسیار دور!

 

پیاده‌روی مرزی: سفر بین اسکاتلند و انگلیس / ایان کرافتون

در قرن 21 و مشکل تاریخی بین انگلیسی‌ها و اسکاتلندی‌ها و ایان کرافتون که نه خیلی انگلیسی است و نه خیلی اسکاتلندی که در طول سفر خود به صورت پیاده‌روی، تاریخ و ادبیات دو سرزمین را برسی و قضاوت می‌کند.

 

سفر با اپیکوروس / دانیل کلین

در سن 73 سالگی و با وجود کتاب‌هایی مانند «1000 مکانی که باید تا قبل از مرگ ببینید» با کوله‌پشتی به جزیره هیدرا در یونان رفته و مشاهدات خود را از جزیره و آدم‌هایش به تصویر می‌کشد.

 

جانوردرنده خو / اسکارمارتینز

مارتینز متولد السالوادور و روزنامه‌نگاری است که بین 2007 الی 2010 هشت بار مسیر مکزیک و امریکا را طی می‌کند و داستان مهاجران غیرقانونی از آلتار مکزیک به ساسابی آریزونا را روایت می‌کند.داستان ربوده شدن 300 مهاجر و سرنوشت آن‌ها را بررسی می‌کند.

 

زمین شاهد من است / آرت ولف

آرت ولف عکاسی است با 5 دهه سابقه که به بسیاری از نقاط جهان سفرکرده است. در سیاتل نشسته اما هیچ‌کس به‌اندازه وی سفر نرفته و عکس نگرفته است. از اولین عکاسان مستند است که تمام جنوب و شمال را گشته است و از مردمان بومی و سرزمین‌های وحشی عکاسی کرده است.آنچه در این کتاب می‌خوانید و می‌بینید حاصل کار وی است.

 

ایسلند، بالا و پایین : عکاسی به وسیله هانس استرند

هانس استرند عکاس سوئدی از 1995 بدین سو بیش از 20 بار به ایسلند سفرکرده است. صحنه‌هایی که از سفرهای خود در قاب تصویری خود آورده و آنچه بیش از همه در تصاویر کتاب دیده می‌شود صحنه‌های زیبا و بی‌بدیل از فوران آتش‌فشان‌های فعال در ایسلند و طبیعت بکر این کشور نزدیک قطب است.

هانس با تمرکز روی جزییات تصویری توانسته نه‌تنها مناظر بزرگ را به تصویر بکشد، بلکه مثلاً با ادغام شاخه‌های به هم متصل رودخانه‌ای قالبی به صورت عروس دریایی پدید آورده و یا منطقه برفی را به شکل دم نهنگ نشان دهد.

 

عکاس مسافری سال : سفر ششم

مجموعه‌ای مبتنی بر تصاویر شرکت داده‌شده در مسابقه سال عکاسی در انگلیس را می‌توان در کتاب سفر شمم یافت. فرهنگ‌ها و رنگ‌های مختلف تا مسابقه اسکیت در کلکته و شکار در مغولستان سرد و یخ‌زده در این کتاب شما را به سفری تصویری در سرزمین‌های ناشناخته می‌برد.

 

عکس‌های چشم‌انداز سال: مجموعه هشتم

آلبوم تصویری دیگر از عکاسان معروف با تصاویری از چشم اندازهای زیبا و رویایی، البته از نقاط کمتر دیده‌شده خشکی و دریایی انگلیس!

 

سفر به قطب جنوب / جرج لووی و هوو لوئیس جونز

مجموعه تصویری منتشرنشده (1958) از فتح کننده اورست - لووی- از سفرهای برفی وی در کوهستان‌ها و منطقه قطب و ....

 

زمان سرگردانی: همراه با پیاده‌روی / دونکن مینشول

یک‌ضرب المثل اسپانیایی: باید راه رفت تا گنج را پیدا کرد!

تهیه‌کننده ارشد در بی‌بی‌سی از گام‌های ادبی همراه با نویسندگان مشهور آستن، ولف، برونته ، تویبین، بروس چتوین و ورنر هرزوگ و ... در مجموعه‌ای که تهیه‌کرده نوشته است.

 

لینگو: راهنمای زبانی سفر به اروپا / گستون دورن

دو زبان در یک سر؟ شاید کسی تواند بدین سرعت آن را به انجام رساند! این جمله کمدین مشهور ادی ایزارد است. دورن به 6 زبان صحبت می‌کند و 9 زبان را می‌خواند.اما در کتابش از 50 زبان عجیب‌وغریب در اروپا می‌نویسد و می‌گوید زبان گالیسی که 3 میلیون نفر به آن تکلم می‌کنند مادر زبان پرتغالی است که 200 میلیون نفر به آن صحبت می‌کنند. وی همچنین از دلیل سخت تلفظ شدن کلمات لهستانی می‌گوید....

 

باغبان باغ

برای عشاق به باغبانی و باغ‌های زیبا.

مجموعه تصویری-توضیحی از 250 باغ در سراسر دنیا در این کتاب گردآوری‌شده است. هم فال است هم تماشا تا دیدن باغ قرن سیزدهمی معبد توفوکو در کیوتوی ژاپن تا های لاین منهتان را از دست ندهید.

 

توردوراروپا با موتور / کولت کلمن

بیش از 25 سال است که کلمن سوار بر موتور دنیا را با نگاه روی دوچرخ ابزاری خود کاوش کرده است. در این کتاب برگزیده مسافرتی خود را از قلل برفی نروژ تا منطقه خوشبوی فرانسوی ری وی یرا را آورده تا شما به بهترین گشت و گذار ممکن دعوت کند و همه آنچه برای سفر نیاز دارید را در اختیار شما قرار داده است.

 

اطلس خوراکی: دور دنیا با 39 غذا / مینا هول‌اند

هنگامی‌که غذا می‌خوریم، درواقع سفر می‌کنیم! و هول‌اند با معرفی 39 غذای معروف جهان شما را به دور کره زمین می‌برد و با تاریخ و ادبیات موردنظر هر غذا و فرهنگ آشنا می‌کند.



شارژ سریع موبایل