ندا نیک روش چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰

«آناتومی داستان»، از زبان معلم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داستان‌گویی جهان یعنی هالیوود؛ راز مشترک همه‌ی داستان‌نویسان موفق را فاش می‌کند که همان تسلط بر زبان داستان است.

جان تروبی هدف خود از نگارش این کتاب را ارائه فنی جامع در داستان‌گویی دانسته است؛ فنی که در تمام اشکال داستانی کاربرد داشته باشد و بتواند به اشخاص کمک کند تا یک داستان پیچیده و زنده خلق کنند؛ داستانی که در ذهن مخاطب رشد کند و هرگز نمیرد.هرچند نگارش کتاب 700 صفحه‌ای «آناتومی داستان»، حول محور فیلم‌نامه شکل گرفته، اما نویسنده این کتاب خود را محدود نکرده و به انواع دیگر داستان نیز نظر افکنده است.

محمود گذرآبادی در رابطه با «آناتومی داستان» می‌گوید: «تروبی چندین مبحث جدید را برای نخستین بار در این کتاب معرفی می‌کند. برای مثال او مدل جدیدی را برای ساختار فیلمنامه ارائه می‌دهد که بعد از مدل «سه پرده‌ای» و «سفر قهرمان»، که دو مدل شناخته‌شده در این حوزه هستند، ارایه شده و مدل «22 مرحله‌ای» نام گرفته است.» در کنار این ویژگی‌ها جذاب‌ترین شاخصه «آناتومی داستان»، مقایسه‌ شاهکارهای داستان‌گویی در رسانه‌های مختلف است.

مترجم این کتاب، که با این اثر نامزد بخش ترجمه کتاب سال سینمایی است،درباره علت انتخاب و ترجمه این کتاب می‌گوید:"جان تروبی" وزنه سنگینی در آموزش فیلمنامه‌نویسی محسوب می‌شود و ترجمه اثری از او فرصت مغتنی است هم برای فیلمنامه‌نویسان و هم برای کلیه علاقمندان به سینما. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم که این کتاب برای همه نویسندگان ازجمله نویسندگان نمایش ، رمان و .... توصیه می‌شود ولی از آنجا که جان تروبی فیلمنامه‌نویس است شاید این ذهنیت به وجود بیاید که این کتاب مختص سینمایی‌هاست."

جان تروبی هدف خود از نگارش این کتاب را ارائه فنی جامع در داستان‌گویی دانسته است؛ فنی که در تمام اشکال داستانی کاربرد داشته باشد و بتواند به اشخاص کمک کند تا یک داستان پیچیده و زنده خلق کنند؛ داستانی که در ذهن مخاطب رشد کند و هرگز نمیرد.
 
او که پیش از این نیز در سه دوره گذشته جایزه کتاب سال سینمایی شرکت کرده و سابقه دریافت قلم زرین را دارد، افزود: شخصاً علاقه داشتم که در بخش تالیف به خاطر کتاب " فرهنگ فیلمنامه " نامزد شوم. چون در بخش ترجمه تا بحال برگزیده شده‌ام ولی به دلیل مقررات خاص جشن کتاب سال و اینکه کتابهایی می‌توانستند در جشن چهارم شرکت کنند که پیش از فروردین 1393 چاپ شده باشند و چون کتاب من در آستانه نمایشگاه کتاب آماده انتشار و چاپ شد از شرکت در این بخش محروم ماند که امیدوارم بتوانم در دوره بعد با این کتاب در جشن سال کتاب سینمایی شرکت کنم.
 
به هرحال امیدوارم مخاطبان این کتاب با آن ارتباط برقرار کنند و از آن استفاده نمایند."کتاب «آناتومی داستان، بیست و دو گام تا استاد شدن در داستان‌گویی» که از سوی " انتشارات ساقی " منتشر شده اطلاعات جدید و به روزی را در مورد فیلمنامه و ساختار آن ارائه می‌دهد و کلاً مباحث جدیدی را در زمینه فیلمنامه نویسی و جزئیات آن مطرح می‌کند.


شارژ سریع موبایل