امین شجاعی جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

نگاهی به مجموعه شعر «قرار»

مجموعه غزل «قرار» سروده سعید پورطهماسبی است که در آن شاعر غزل‌های عاشقانه‌اش را گردآورده و انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده است.

«قرار» با طرح جلد ویژه‌ای که داشت به دستم رسید تا اشعارش را بخوانم. با این تصویر که غزلی عاشقانه آن هم از آن نوع که همه در ذهن داریم در این مجموعه گرد آمده، از همین رو کتاب را گشودم و با این بیت روبرو شدم:

«داری اسیر پنجه تقدیر می‌شوی

باور نمی‌کنم که تو هم پیر می‌شوی»

تا انتهای غزل خواندم و مجذوب شدم پس کتاب را بستم تا در فرصتی مناسب که موقعیت شعرخوانی فراهم بود آن را بخوانم.

از صفحه اول با غزلی عاشقانه روبرو بودم که بر خلاف اشعار مرسوم این روزها که همه تکرار یک شاعر است تکراری نبود و شاعر خودش بود و اصطلاحا شعر و شاعر آن شخصیت داشتند و حرف خود را می‌زدند.

مسئله تکرار در شعر جوان امروز ناشی از این است که شعرای جوان کمتر تلاش می‌کنند و خیلی سریع می‌خواهند به موفقیت برسند. موفقیتی که دیگران نه به واسطه تکرار شاعران دیگر بلکه به واسطه تلاش به آن رسیده‌اند ولی شاعران جوان‌تر با تکرار موفقیت یک شاعر دیگر می‌خواهند به آن می‌رسند و این همان مسئله‌ای است که موجب می‌شود در فضای شعر امروز کمتر با خلاقیت روبرو باشیم و اشعار تکراری و ملالت باری را شاهد باشیم.

اما در خوانش اشعار «قرار» این نکته به چشم نمی‌آمد و ما با زبانی متفاوت و خاص روبرو بودیم که خواننده اینطور حس می‌کند که شاعر برای رسیدن به آن تلاش کرده است.

نگاه به سن و سال سعید پورطهماسبی نیز موید این مسئله است که او برای رسیدن به این زبان در شعرش تلاش کرده و مانند برخی دیگر از شعرای جوان در جستجوی کسب شهرت نبوده است. این مجموعه اولین مجموعه شعر طهماسبی است ولی او در سن 32 سالگی این مجموعه را منتشر کرده است و همین نشان از وسواس وی دارد.

غزل طهماسبی در این مجموعه غزلی عاشقانه است ولای خواننده در این غزل با عشق اخلاقی و پندآموز روبرو است و خواننده در این مورد نیز شاهد تکرار غزل‌های عاشقانه روز نیست. عشق‌هایی که در کافی‌شاپ‌ها روی می‌دهد و یا در خیابان و زیر باران.

«شعرم، به جز حریق دلم را زبانه نیست

آری، اگرچه گاه زبان زمانه نیست»

در مجموعه «قرار» اخلاق، انسانیت و نکات انسانی را می‌توان دید و این همان غزل متعهد روز است که با زبان عشق مسائل روز را مطرح می‌کند. ناامیدی و سیاهی در غزل پورطهماسبی جایی ندارد و اشعار او امیدوار کننده است.

در اشعار «قرار» بیان حقیقت مهم‌ترین نکته است و شاعر با زبان تغزلی و خردمندانه خود حقیقت را هر چند تلخ بیان کرده اما تلخی آن توام با شیرینی است و آن هم ناشی از زبان شیرین و رسای شاعر است. شاعر در شعرش بیان حق را به جاودانه شدن ترجیح می‌دهد.

«حق را اگر صریح بگویم رواتر است

شعری که از تو دم نزند جاودانه نیست»

جای دیگر آمده است:

«ای عقل من از عاقبت کار میندیش

خود عشق قناری‌ست که بازنده ندارد»

مجموعه شعر «قرار» سروده سعید پورطهماسبی که انتشارات موسسه شهرستان ادب آن را منتشر کرده در نمایشگاه کتاب تهران به مخاطبان عرضه شد و حتی عنوان متفاوت‌ترین مجموعه شعر نمایشگاه را نیز به خود اختصاص داد. این کتاب در 86 صفحه در شمارگان یک هزار و صد نسخه با قیمت 5 هزار و 500 تومان در دسترس است



شارژ سریع موبایل