سمیه قاسمی پنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰

«ای میهن من، ایران»

کتاب «ای میهن من، ایران» که مجموعه اشعاری از اسدالله شعبانی است از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

این مجموعه که حاوی اشعاری در ارتباط با ایران است به معرفی شهرهای ایران می‌پردازد و خواننده کودک و نوجوان را با نقاط مختلف ایران آشنا می‌کند.
این اشعار که به صورت موزیکال نیز قابلیت اجرا دارد و آهنگین سروده شده شهرهایی چون مشهد، اصفهان، تهران، کرمان، شیراز، یزد، خوزستان، تبریز و ... را معرفی می‌کند و در هرکدام از آنها نقاط دیدنی و تاریخی آن نقطه از کشور در قالب شعر معرفی شده است.

همین آهنگین بودن این اشعار نقطه قوتی به شمار می‌رود برای این  مجموعه و می‌تواند در برنامه‌های مختلف برای کودکان خوانده شود.

این نکته که نقاط تاریخی و کهن ایران و همچنین برخی آداب و رسوم مناطق مختلف کشور در قالب شعر ارائه شده اتفاقی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا هم مخاطبان با شعر انس پیدا کنند و هم اینکه فرهنگ و تاریخ ایران از این طریق منتقل شود.

همچنین نکته‌ دیگری که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد این است که در پایان کتاب بخش «اعلام» نیز قرار داده شده تا مخاطب توضیحاتی در مورد اماکن، رسوم، افراد و فرهنگ‌هایی که در اشعار به آنها اشاره شده را بخواند و با آنها به صورت اجمالی روبرو شود.

«پیچان، خروشان

پیوسته جاری

گردش، تماشا

قایق سواری...

این رود زیبا،

در اصفهان است

شهری که گویند:

«نصف جهان» است

پل‌ها به رویش

چون اژدها، خواب...

آتش در اینجا،

همسایه‌ی آب...

مردم به ساحل

چون رود جاری

لب‌ها: شکوفه...

دل‌ها: قناری...»

تصاویری که برای این کتاب در نظر گرفته شده دارای جذابیت بوده و به بهتر دیده شدن کتاب کمک می‌کند. تصاویری خلاقانه و بدیع که می‌تواند در فعال شدن ذهن مخاطب برای ادامه تصویر سازی‌ موثر باشد ویژگی این کتاب است.

استفاده از رنگ‌بندی در تصاویر این کتاب و اختصاص یافتن بخش بیشتر صفحات به تصاویر وجه بارز و برجسته این کتاب است. همچنین استفاده از عناصری که هرکدام در اولین نگاه ساده بوده و خواننده می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند در ساخت تصاویر کتاب بسیار نقش داشته و این نکته برجسته دیگر تصاویر این کتاب است.

مجموعه شعر «ای میهن من، ایران» سروده اسدالله شعبانی با تصویرگری سروناز پریشانزاده از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 43 صفحه و در تیراژ 8 هزار نسخه با قیمت 3 هزار 500 تومان منتشر شده است.
 

 ای میهن من، ایران


«جادوی میخک»

رمان «جادوی میخک» اثر آن فاین که هدی لزگی آن را به فارسی برگردانده برای گروه سنی نوجوان از سوی موسسه انتشاراتی قدیانی منتشر شد.

«جادوی میخک» ماجرای خانواده‌ای را بیان می‌کند که شغل پدر این خانواده مدیریت هتل است. او هرازگاهی مدیریت یکی از هتل‌های شهر را به عهده می‌گیرد تا اینکه سرانجام به هتل «قصر» منتقل می‌‌شود، هتلی بزرگ که صدها اتاق دارد و ناتالی ناگزیر است از محله خود و از دوستان همسن و سالش جدا شود و در این نقل و انتقال دوست دیگری به اسم میخک پیدا می‌کند که سرنوشت او و خانواده‌اش را تغییر می‌دهد. این رمان از زبان راوی اول شخص یعنی دختری به اسم ناتالی، روایت می‌شود.

رمان نوجوان «جادوی میخک» در 3 قسمت و 30 فصل منتشر شده که در بخشی از آن می‌خوانیم: ««فکرش را بکنید، آدم تا مرز رهایی پیش برود؛ اما ناگهان این فرصت را از دست بدهد. در مورد روزی حرف می‌زنم که قرار بود من و میخک به مدرسه تالبت هریز برویم. من نمی‌دانستم موضوع جدی است، تا اینکه پدر به سراغمان آمد.

ـ ببینم، امروز چه نقشه‌ای در سر دارید؟

میخک ایستاد و علف‌ها را از روی زانوی خود پاک کرد. وسط بازی «شکار مهمان» بودیم که پدر با آمدنش، مخفیگاه ما را لو داد.

پدر نگاهی به اطراف انداخت. معلوم بود دنبال جوابی می‌گشت؛ اما وقت این را هم نداشت که از زیر زبانمان بیرون بکشد. همان موقع، یکی از پیشخدمت‌ها روی ایوان آمد و به پدر اشاره کرد که هرچه زودتر خودش را به رستوران برساند.

پدر بدون معطلی، رفت سر اصل مطلب: «میخک،‌ بعد از تعطیلات تابستان به کدام مدرسه می‌روی؟» ...»

رمان «جادوی میخک» با قیمت 9 هزار تومان و شمارگان 550 نسخه در 168 صفحه از سوی انتشارات قدیانی راهی بازار کتاب شده است.
کتاب داستان کودک «کوزه‌‌ای که تنها بود» منتشر شد

چاپ نخست کتاب کودک «کوزه‌‌ای که تنها بود» تألیف طاهره ایبد و تصویرگری علی عطایی از سوی انتشارات سروش در حوزه نشر کودک روانه بازار نشر شد.
 

«کوزه‌‌ای که تنها بود»

چاپ نخست کتاب کودک «کوزه‌‌ای که تنها بود» تألیف طاهره ایبد و تصویرگری علی عطایی از سوی انتشارات سروش در حوزه نشر کودک روانه بازار نشر شد.

کتاب «کوزه‌‌ای که تنها بود» داستان یک کوزه کوچولو است که هیچ دوست و جفتی نداشت و از این رو بسیار غمگین و ناراحت در گوشه ای نشسته بود. تا اینکه آتش خانم به سراغش می آید و مشکل کوزه کوچولو رو جویا می شود؟ وقتی متوجه می شود کوزه تنهاست نفس گرم خودش رو به کوزه می دهد اما کوزه از تنهایی در نمی آید.

ابر و باد هم به ترتیب به کوزه هدیه ای می دهند اما باز هم کوزه کوچولو ناراحت است و از تنهایی درنمی آید تا اینکه زمین به لرزه در می آید و به کمک آتش و ابر و باد برای کوزه قصه ما یک دوست خوب درست می کنند.

نویسنده این داستان به زبان بسیار ساده و کودکانه دنیای تخیلی یک کوزه را به تصویر می کشد و به کودکان می آموزد که برای ساخت یک کوزه چه مراحلی باید طی شود و نیاز انسان به داشتن یک دوست خوب را گوشزد می کند. همچنین هماهنگی تصاویر کتاب با سیر قصه باعث شده که کودکان از لحاظ بصری هم بتوانند با داستان همذات پنداری نزدیکی داشته و درک بهتری از محتوای داستان در ذهنشان نقش ببندد.

چاپ نخست این کتاب در 24 صفحه مصور رنگی، کاغذ گلاسه با قیمت 4000 تومان و در شمارگاه یک هزار نسخه از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار کودکان و خردسالان قرار گرفته است.

 

 ای میهن من، ایران
 

«نی‌نی خرسه»

کتاب داستان «نی‌نی خرسه» اثر طاهره ایبد با تصویرگری غزاله بیگدلو توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «نی نی خرسه» داستان بچه خرسی به نام خرسو را روایت می‌کند که برای به دنیا آمدن نی نی خرسه لحظه شماری می کند. خرسو در زمان تولد نی نی خرسه تصمیم می گیرد که برای بچه ای که به دنیا می آید، عسل تهیه کند، برای همین به سمت درخت بلوط که پر از کندوهای عسل است، به راه می افتد. او در مسیر دم فری را می‌بیند که در حال کندن چاله است. خرسو به او می گوید که مادرش در حال به دنیا آوردن یک بچه کوچولو است، اما دم فری به او می گوید که این اصلا خوب نیست و تنهایی بهتر است.

در ادامه داستان، خرسو همین طور که برای تهیه عسل در جنگل می دود، موجودات زیادی را می بیند و خبر به دنیا آمدن بچه نوزاد را به آنها می دهد و هر یک از حیوانات نظرات خود را به او می گویند. خرسو وقتی با یک کاسه عسل خوشمزه به خانه باز می گردد، نی‌نی خرسه را می‌بیند که در آغوش مادرش بازی می‌کند. او که از این موضوع خوشحال شده، کنار نی نی خرسه می نشیند و سر کوچکش را ناز کرده و می‌بوسد.

نویسنده این داستان به زبان ساده و کودکانه، دنیای تخیلی یک خرس کوچک را به تصویر کشیده و نوع روابط عاطفی بین افراد خانواده را به کودکان، گوشزد می‌کند.

این کتاب با ۱۶ صفحه مصور رنگی، کاغذ گلاسه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰ هزار ریال منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل