امین شجاعی جمعه ۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰

کتاب بازیگری نوشته جان ابوت با ترجمه اردشیر مهرآبادی توسط نشر نخستین منتشر و راهی بازار نشر شد.

جان ابوت مولف این کتاب، بازیگر و مدیر مدرسه هنرهای آموزشی لندن است. «کتاب بازیگری» دوره ای فشرده از تکنیک های ضروری برای یک بازیگر را شامل می شود که در آن به مجموعه ای از تجربه های عملی برای دانستن و استفاده کردن از تکنیک های بازیگری اشاره شده است.

در این کتاب راه های مختلفی را برای تجزیه و تحلیل متن و ساخت یک شخصیت با توجه به رهیافت ها و آموزه های استانیسلاوسکی و مایزنر، در کنار تکنیک های جدیدی که نویسنده، آن ها را طی سال ها آموزش داده است، ارائه می شود. مطالب کتاب، طیف گسترده ای از تکنیک های تمرینی، بداهه سازی و مجموعه ای از تمرین های عملی خلاقانه برای تحریک تخیل و ایجاد اعتماد به نفس در بازیگری را در بر می گیرد.

مترجم کتاب مدتی را در انگلستان زندگی کرده و خود می گوید در آن مقطع از زندگی اش، ادبیات، تئاتر و فیلم، نجات دهنده اش و تنها راهی بوده که نمی توانسته هدف و میل درونی اش را جز از طریق تئاتر جستجو کند. مهرآبادی می گوید خواسته این کتاب کمک و راهنمایی برای آن افرادی باشد که قصد سفر به دنیای بازیگری را دارند.

«کتاب بازیگری» ۱۲ فصل دارد که پیش از آن ها، بخش «زیرمتن» آمده است. فصول کتاب نیز به ترتیب عبارت اند از: داستان سرایی اعتماد(اعتمادسازی)، مشاهدات، متن، پژوهش، ایجاد یک شخصیت، بحث های گروهی، کاوش متن، تمرین یک صحنه، بداهه سازی تمرین های نمایش، آموزش «مایزنر» و کاربرد تکنیک «مایزنر».


در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

من گاهی بازیگرانی را می بینیم که همچنان که در طرفین صحنه منتظر ورودند، در حال مرور دیالوگ های خودشان نیز هستند، این کار کاملا اشتباه است زیرا بازیگران در این مرحله باید دیالوگ هایشان را از بر و بر آن تسلط پیدا کرده باشند و تنها نگرانی آن ها در مورد آن چه که بعد اتفاق می افتد، باشد؛ باید بگذارند که آن چه قرار است رخ دهد در زمان خودش اتفاق بیفتد. نیازی به پیشواز رفتن آن لحظات و رخدادها نیست. آنان باید هنگامی که اجرا آغاز می شود پذیرای هر اتفاق ناممکنی باشند، منعطف، آماده و گوش به زنگ برای رخدادهای پیش بینی نشده! دقیقا همان طور که در زندگی واقعی رخ می دهد؛ ممکن است فکر کنیم که می دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد اما، هرگز نمی توانیم مطمئن باشیم.

قبل از این که یک بازیگر وارد صحنه شود، باید فکر کند (یا بهتر است بگوییم باید از قبل فکر کرده باشد) که شخصیت نمایشی اش چه کاری انجام می داده تا به این لحظه رسیده است؟ آماده سازی گذشته ی شخصیت، در این لحظه امری مفید است زیرا که آینده ی شخصیت هنوز فرانرسیده است. من به بازیگران می گویم:

در مورد این که چه اتفاقی خواهد افتاد، فکر نکنید، به این فکر کنید که تا این لحظه چه اتفاقی _ اتفاقاتی _ افتاده است. این مساله ای بسیار مهم و اساسی است.

این کتاب با ۲۴۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است



شارژ سریع موبایل