سمیه قاسمی جمعه ۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰

«گناه آمریکایی» تازه ترین اثر جیم والیس با تمرکز بر موضوع نژادپرستی و تبعیض نژادی است. این کتاب که عنوان کاملش «گناه آمریکایی: نژادپرستی، برتری سفیدپوست ها و پلی به آمریکای جدید» است ریشه های عمیق نژادپرستی را در میان آمریکایی ها بررسی می کند. نویسنده این کتاب بر این باور است که ریشه های تبعیض نژادی و برتری سفیدپوستان بر سیاه پوستان ریشه عمیقی در زندگی مردم دارد و پاک کردن آن از فرهنگ و زندگی مردم نیازمند فرهنگ سازی وسیعی در این زمینه است.

والیس در کتابش تبعیض نژادی را ناشی از میراث آمریکایی ها برای فرزندانشان می داند و می نویسد: میراث نژادپرستی از جمله کهن الگوهای قدیمی است که حتی در متعصابه ترین حالت ریشه های آن را در تفکیک برنامه های اجتماعی حتی مراسم مذهبی در کلیساها در قرون گذشته می توان جست و جو کرد.

به گفته کارشناسان، کتاب «گناه آمریکایی» به قلم جیم والیس یک اثر موفق برای بازگو کردن دردهایی است که گروه بسیاری از شهروندان آمریکایی با آن دست و پنجه نرم کرده اند و مطالعه این اثر می تواند مخاطب را با واقعیت های زیادی در این زمینه آشنا کند، حقیقت هایی که در سال های گذشته آن طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

والیس در دهه های گذشته متعهدانه به موضوع عدالت نژادی پرداخته است، او در کتاب «گناه آمریکایی: نژادپرستی، برتری سفیدپوست ها و پلی به آمریکای جدید» تلاش کرده تا مخاطب را با ساختار فکری و عقیدتی که سال های سال از طریق خانواده و نسل به نسل با آن انس پیدا کرده جدا و او را بر قطار زمان سوار کند و به گذشته باز گرداند و به او نشان دهد که نخستین گناه آمریکایی ها درباره تبعیض نژادی چه زمانی و چگونه انجام گرفت و این دیدگاه چطور با مردم همراه و هم مسیر شد تا امروز که حتی می توانید میل به نژادپرستی را در میان نیروهای پلیس و شخصیت های حقوقی دنبال کنید.

کتاب گناه آمریکایی: نژادپرستی، برتری سفیدپوست ها و پلی به آمریکای جدید به قلم جیم والیس شانزدهم ژانویه ۲۰۱۶ در ۲۷۲ صفحه و با همکاری نشر برازوس پرس منتشر و روانه بازار کتاب می شود.

 

همه قوانین نژادپرستانه آمریکا در یک کتاب

«لطفا به ما کمک نکنید؛ چگونه لیبرال ها روند موفقیت سیاه پوستان را سخت تر می کنند» عنوان تازه ترین اثر جیسون.لی.ریلی است که به زودی توسط نشر اینکانتر بوک منتشر و راهی بازار نشر می شود.

ریلی در این کتاب از برنامه ریزی ها و طرح های اجرایی لیبرال ها برای ایجاد آسایش و راحتی سیاه پوست ها و ایجاد رتبه و شرایط برابر با سفیدپوستان می گوید، برنامه هایی که به جای آنکه به نفع سیاه پوستان اجرایی شود به ضرر آنها تمام شده است.

ریلی در کتاب «لطفا به ما کمک نکنید؛ چگونه لیبرال ها روند موفقیت سیاه پوستان را سخت تر می کنند» موارد مختلفی را در این زمینه بررسی می کند و تاکید بیشتری بر دستمزدهای شهروندان سیاه پوست به عنوان پایین ترین دستمزدها دارد. 

جیسون. لی ریلی در بخش دیگری از کتابش به عملکرد سیاستمداران به ویژه لیبرال ها و تلاش آنها برای ایجاد فضایی مساعد تر اشاره می کند و می گوید: بله در برهه های زمانی مختلف قول مساعدت از سوی افراد مختلفی به مردم داده شد، اقداماتی هم صورت گرفت اما وقتی درست این اقدامات و قوانین تصویب شده را بررسی می کنیم می بینیم که این قوانین اگر چه شیرین و جذاب به نظر می رسند و در تئوری کارآمد به نظر می رسند اما وقتی شکل اجرایی به خود می گیرند نه تنها مشکلی از حال اقلیت های جامعه و سیاه پوستان باز نمی کند بلکه بدتر دست و پای آنها را می بندد و آنها را برای استفاده از امکانات زندگی و اجتماعی همگانی محدود و محدودتر می کند.

کتاب «لطفا به ما کمک نکنید؛ چگونه لیبرال ها روند موفقیت سیاه پوستان را سخت تر می کنند»  با قلم نقادانه جیسون. لی ریلی به زودی با همکاری نشر ایکانتر بوک و در قالب ۲۱۶ صفحه و به صورت گالینگور منتشر شود. این کتاب علاوه بر این به صورت کتاب الکترونیکی و صوتی نیز از ژانویه پیش رو در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. 

 

شکنجه گاهی به نام «کره شمالی»

کتاب خاطره داستانی «بلین هاردن» با عنوان «فرار از اردوگاه 14» با عنوان فرعی «فرار ادیسه وار مردی از کره شمالی به سوی آزادی» ترجمه مسعود یوسف حصیرچین از سوی نشر چشمه منتشر شد.

«فرار از اردوگاه 14» از طریق داستان تکان دهنده حبس و فرار شگفت انگیز شین، اسرار تمامیت خواه جهان را افشا می کند. شین چیزی از وجود تمدن نمی دانست. او مادرش را رقیبی برای غذا می دید، نگهبانان او را یک خبرچین بار آوردند و شاهد اعدام مادر و برادرش بود. همه کیم جونگ ایل را می شناختند اما کشورش را نه، این کشور گرسنه، ورشکسته و مجهز به سلاح اتمی است و بین 150 هزار تا 200 هزار نفر به عنوان برده در اردوگاه های زندانیان سیاسی اش کار می کنند.

این کتاب با تمرکز بر داستان این جوان شگفت انگیز که در امنیتی ترین زندان امنیتی ترین کشور دنیا رشد کرده، اسرار مخفی این کشور را افشا می کند. «فرار از اردوگاه 14» خاطراتی بی نظیر است از یکی از تاریک ترین کشورهای جهان است؛ داستان تحمل، شجاعت، بقا و امید.
کتاب «فرار از اردوگاه 14» با شمارگان هزار نسخه به بهای 16 هزار تومان از سوی نشر چشمه به چاپ سوم رسیده است.

 
 چند کتاب با رگه هایی از سیاست
 

مروری بر ناگفته های کاخ سفید

کتاب «اقامت: جهان خصوصی کاخ سفید» به قلم کیت اندرسون که قرار است به زودی منتشر شود جزئیاتی از جهان درونی و خصوصی کاخ سفید را با مخاطبانش در میان می گذارد.

کیت اندرسون، نویسنده کتاب تلاش کرده در این کتاب از زندگی افرادی که در کاخ سفید زندگی کرده اند جزئیاتی را با مخاطب در میان بگذارد که تا امروز کمتر در آثار مکتوب به آن پرداخته شده است.

اندرسون در این کتاب پیش از هر چیز از معماری و اتاق های موجود در کاخ سفید صحبت کرده است. او که فصلی را به این موضوع اختصاص داده درباره کاخ سفید می نویسد: این عمارت ۱۳۲ اتاق دارد و این اتاق ها در ۶ طبقه این کاخ پخش شده اند. در میان این اتاق ها ۳۵ حمام دیده می شود و ۳۸ شومینه نیز در سالن های پذیرایی و اتاق های نشیمن آن وجود دارد. کاخ سفید ۳ آسانسور دارد و البته هشت مسیر راه پله مجزا نیز بین طبقات مختلف آن تعبیه شده که مسیر ارتباطی طبقات و بخش های مختلف را مشخص می کند و دسترسی های خاصی را نیز مشخص می کند.
در فصلی از این کتاب علاوه بر مرور تاریخچه کاخ سفید و اتفاقات رخ داده در آن اندرسون تلاش کرده تا با برخی از شخصیت های
ی که در کاخ سفید زندگی کردند و یا به آنجا رفت و آمد داشتند گفت و گو کند که بخش هایی از این گفت و گوها را در این کتاب می خوانید.

کتاب «اقامت: جهان خصوصی کاخ سفید» به قلم کیت اندرسون قرار است به زودی با همکاری نشر هارپر کالینز منتشر و روانه بازار کتاب شود. این کتاب در ۳۳۶ صفحه  و در سومین ماه از سال ۲۰۱۶ روانه کتابفروشی ها خواهد شد.



شارژ سریع موبایل