سمیه قاسمی پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

«اسب ها در خواب شاعران را سواری می دهند» کتاب جدیدتر این مجموعه است و طی روزهای گذشته به بازار نشر آمده است. این کتاب اشعار واهه آرمن را از سال ۹۰ تا ۹۳ در بر می گیرد و به عنوان هفتاد و پنجمین عنوان «جهان تازه شعر» به چاپ رسیده است.

شعرهای این کتاب در دو بخش «شاعری در سنگر» و «سربازی در کتابخانه» سروده شده اند. «اسب ها در خواب شاعران را سواری می دهند» ۹۵ قطعه شعر سپید کوتاه را شامل می شود.

عناوین اشعار این کتاب عبارت است از: پنجره، پدر، رخش، در شکارگاه، عقب نشینی، جنگ و صلح، خبر هولناک، مرگ همسنگر، داد، پای کوبی، در سوگ دشمن، چیزی نگو، پادگان، معجزه، سنگرها و قبرها، در دو سوی رود، پرچم سفید، دریا و سراب، بیتوته، بازی آدم ها، لحظه دیدار، ویرانی، راز هستی، بخشی از یک نیایش، آخرین گلوله، مستی و دعا، بدرقه، دریا، برای آپولون، چشم های سیاه پوش، شعرهای این روزهای من، داستان یک عکس، نامه ای به یک دوست، در تاریکی، دیوارها، مادر، دوستی، بوی گل سرخ، خاک سپاری، معما، مرگ، شیهه، خستگی، تابلوهای شخصی، پرچم سپید، سفر، دیدار با برشت، بوی کتاب، خوش شانسی، فرصت خواندن، جرعه ای شراب، دروغ، او و خورشید، عاشقی، در کتابخانه، زیباترین شهر دنیا، باغبانی، شال سرخ، تلفن، پیانو، حالم خوب است، در نگاه ناشو، یک دیالوگ کوتاه، خواب هایم، دفتر را نبند، یادآوری، حواری، طلوع خورشید، پنجره ها، ادوارد، من و اسب پدربزرگ، کوچه های دنیا، ناخدا، مرغان دریایی، در آسمان، آن روزها، قالیچه مادر بزرگ، در گورستان، ما و آن ها، شاهزاده، دفتر بی پایان، در موزه معبد، رقص دور خورشید، مردسیاه پوش و گربه، در بلندای صخره، نگران نباش، پرواز پانیا، بیگانه، تمساح شعرم، گوشه خالی، هزارپا، همسفر یازده ساله، پاراجانف.

واهه آرمن درباره مجموعه شعر جدیدش می گوید: من همیشه به موضوع جنگ پرداخته ام، چون بخشی از زندگی ما با صلح های کوتاه مدت و جنگ های بلندمدت همراه بوده است.

او درباره پررنگ بودن مضمون جنگ در مجموعه شعر «اسب ها در خواب شاعران را سواری می دهند» می گوید: البته در این اثر بیش تر به این موضوع پرداخته شده است. این کتاب دو بخش دارد؛ بخش اول «شاعری در سنگر» و بخش دوم «سربازی در کتابخانه» نام دارد.

او درباره نگاه این دو بخش بیان کرد: نمی خواهم بگویم شعر صلح و جنگ سروده ام، البته شاید به نوعی به این شکل باشد. در واقع این شعرها زندگی نسلی است که عده ای که شاعرمسلک هستند و حال و هوای شعر و هنر در وجودشان بوده، مجبور شده اند در جبهه های جنگ روزگار بگذرانند. از دیگر سو برعکس عده ای که حال و هوای دیگری داشتند، به جبهه نرفتند و زندگی شان را در کتابخانه ها گذراندند.

او همچنین افزود: من کتاب نوشته ام و این کتاب یا هر کتاب دیگری مخاطبان جدی خودش را دارد. مخاطبان و منتقدان جدی من این کار را بخوانند، نظر بدهند و من از نظرشان استفاده کنم. این کار اثر من را پربارتر می کند.

شعر «او و خورشید» را از این کتاب می خوانیم:

رو به دریا ایستاده بود و

خورشید

از پشت موج های دوردست

سرک می کشید

و پنهانی

زیباترین مخلوق خدا را تماشا می کرد

این کتاب با ۱۱۹ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۹۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.

 

کتاب بی هودگی

کتاب شعر دیگری که این ناشر چندی پیش چاپ کرده، «کتاب بی هودگی» سروده داریوش معمار است و ۴۴ قطعه شعر کوتاه را از این شاعر شامل می شود.

عناوین شعرهای این کتاب هم به ترتیب عبارت است از: رزمندگان، رادیو صدای آزادی، ۳:۵۸؛ در تنهایی، آلزایمر آلزایمر، ماهشهر، چهل چراغ شناور در پاییز ۹۱، آذربایجان، زمین بایر، روزنه های بیداری، حسین شبانه من و آتش پرور، و هیچ، در جاده خرم آباد _ اندیمشک، چهره ها، بوته مشک، رسوایی، جنگ زدگی، فکرهای شبانه، سرگردانی ها، سه گانه عصر، شبانه در مسیر دیلم، سبک ما، غرق شدن در پنج دقیقه، شکست خوردگان، ملکه عذاب در پالتو زرشکی، مختصری در مورد ساختمان، مبارزه در بالکن، زندگی خانوادگی، مرگ کارگری، سه گانه ناامیدی، چون ابدی خیال، فرو رفتن در تن ها، فریدا کاهالو، آواره، کارمندان، سه نسل، پوتین، پدرم، بندرعباس، عاشقانه، روزنه، زیبایی، نامه ها، سرانجام، سینمای سوخته.


شعر «زندگی خانوادگی» را از این کتاب می خوانیم:

گریه می کنم، به خاطر چه چیزی!؟

باران چرا محاصره کرده مرا؟

برای هیچ،

برای خاطره ای که محو می شود به زودی

برای کسی که فردا با چمدانی دیگر

و خاطراتی دیگر او را می بینم

این کتاب با ۸۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۶۰ هزار ریال منتشر شده است.



شارژ سریع موبایل