مریم رحیم زاده پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰

سخنان استاد ممتاز دانشگاه مک‌ کوئری سیدنی، پروفسور جان استیفنز، درباره کتابخوانی کودکان استرالیایی.مرور این گفته ها می تواند به عنوان انتقال ترجمه مورد توجه قرار گیرد.

مدرسه و معلمان دارای مهم‌ترین نقش در گرایش کودکان به مطالعه هستند. خواندن کتاب یکی از محوری‌ترین فعالیت‌ها در مدارس استرالیا به حساب می‌آید. کتابخانه‌های مدارس این کشور بسیار فعال هستند و با حضور دائمی خود در میان بچه‌ها آنان را به مطالعه عادت می‌دهند. یکی از وظایف معلمان در استرالیا، ایجاد و تقویت ارتباط بین کتاب و مخاطب است.

مدارس با پیگیری روشی کودک‌محور، زمانی را در برنامه روزانه، به عنوان ساعت مطالعه در نظر می‌گیرند. در طول این زمان، هر یک از کودکان می‌توانند به انتخاب آزادانه کتاب‌های مورد علاقه خود از میان جعبه‌های حاوی کتاب که به کلاس‌ها منتقل شده، اقدام کنند.

بچه‌ها آزادند که هرچه را که به آن علاقه دارند، بخوانند و آزادانه به سایر کلاس‌ها سر بزنند. در این روند به هریک از کودکان به عنوان فردی متفاوت و مستقل نگاه می‌شود و بدین ترتیب کودک می‌تواند هویت فردی و علایق شخصی‌اش را در انتخاب مجموعه مطالعه پیدا کند.

گفت‌وگوی کودکان با نویسندگان، شاعران و تصویرگران کتاب‌های محبوبشان، روش موثری در افزایش میل این رده سنی به مطالعه است. در مدارس استرالیا، همواره به روی پدیدآورندگان ادبیات کودک باز است و کودکان در این روش پس از خواندن یک اثر می‌توانند به شکلی بی‌واسطه با تولیدکنندگان آن در ارتباط باشند و مشتاقانه با آنان گفت‌وگو کنند.

شورای کتاب کودک استرالیا در طول سال، کتاب‌های مناسب را با همکاری نیروهای داوطلب و متخصص، انتخاب می‌کند و در رقابت با یکدیگر قرار می‌دهد. در زمانی مشخص، فهرستی متشکل از 40 تا 50 اثر منتخب، در همه حوزه‌ها انتخاب شده و به عنوان آثار منتخب اعلام می‌شوند. اعلام این فهرست تا اعلام برنده‌های نهایی هر رشته، حدود چهار ماه به طول می‌انجامد. در طول این زمان در میان ناشران، شور و شوق زیادی برای انتشار مجدد آثاری که در این نوبت نام برگزیده را بر پیشانی خود دارند، دیده می‌شود.

حضور در مرحله نهایی داوری به منزله مجوزی معتبر برای ورود کتاب‌های منتخب به کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های عمومی است. در این زمان، آمار فروش ناشران به شکلی قابل توجه افزایش می‌یابد. این فروش بالا فرصتی مناسب و عاملی برای تشویق ناشران به تولید آثار ارزنده است و باعث می‌شود بدنه ادبیات ناب کودک همچنان قوی بماند.

منبع دیگر مجموعه‌سازی کتابخانه‌ها، مجلاتی تخصصی حاوی نقد، بررسی و معرفی کتاب است که کتابدار می‌تواند منابع مطالعاتی مناسب برای کتابخانه خود را از میان‌ آن‌ها انتخاب کند.

کتابداران به دلیل شغلشان نسبت به عمق و محتوای کتاب‌ها حساس‌اند و در بیشتر کتابخانه‌ها مجموعه‌سازی با توجه به نظر آنان انجام می‌گیرد. البته کتابداران نیز در خرید منابع از سیاست‌های کلی پیروی می‌کنند و هر نوع کتابی برای هر کتابخانه‌ای خریداری نمی‌شود. تعدادی از کتابخانه‌ها در حوزه‌های تخصصی فعال‌تر و شناخته‌شده‌اند و منبعی برای این‌گونه آثار به‌شمار می‌آیند؛ سایر کتابخانه‌ها نیز با اتکا بر این موضوع کاربران تخصصی خود را به امانت بین کتابخانه‌ای با این مراکز ترغیب می‌کنند.

جان استیفنز صاحب آثار متعددی در حوزه ادبیات کودک است که امروزه در سطوح بین‌المللی به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ یکی از مشهورترین آن‌ها "زبان و ایدئولوژی در ادبیات کودکان" است که در سال 1992 توسط انتشارات لانگ‌من منتشر و بارها تجدید چاپ شده است.



شارژ سریع موبایل