امین شجاعی سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

«ماه عسل»

رمان "ماه عسل" نوشته پاتریک مودیانو برنده جایزه نوبل ادبیات 2014 در نشر چشمه و با ترجمه حسین سلیمانی‌نژاد منتشر شد.

 

روسری قرمز

 

این داستان اینگونه آغاز می‌شود: روزهای تابستان دوباره برمی‌گردند، ولی هیچ وقت گرما به سنگینی گرمای آن سه شنبه و خیابان‌ها به خلوتی خیابان‌های میلان نمی‌شود. فردای 15 اوت بود. چمدانم را توی انبار امانات گذاشتم.

از ایستگاه که بیرون رفتم، لحظه‌ای دودل ماندم؛ زیر آن آفتاب سوزان نمی‌شد توی شهر قدم زد. پنج بعد از ظهر. چهار ساعت انتظار برای قطار پاریس. باید سرپناهی پیدا می‌کردم. پاهایم مرا به چندصدمتری خیابان کنار ایستگاه کشاند تا به هتلی رسیدم که نمای باشکوهش را از دور دیده بودم. راهروهایی که از مرمر ساخته شده بودند، از تیغ آفتاب نجات‌تان می‌دادند. در تاریک روشن و هوای خنک بار، آدم حس می‌کرد ته چاه است...

این کتاب در چاپ نخست بهار 1394، در شمارگان 1500 نسخه و با قیمت 7500 تومان منتشر شده است.

 

روسری قرمز

 

«کتاب شن»

«کتاب شن» شامل مجموعه‌ای از قصه‌های تخیلی خورخه لوئیس بورخس در قالب مجموعه داستان‌های این نویسنده آرژانتینی توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شد.

مانی صالحی علامه مترجم آثار بورخس در مقدمه این کتاب اشاره کرده که انتشار کتاب های داستان‌های تخیلی این نویسنده تحت عنوان «هزارتوی بورخس» که پیش از این، با ترجمه او در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه انجام شده، تا رسیدن به جلد نهم، ادامه خواهد داشت. صالحی علامه در این نوشتار، «هزار توی بورخس» را به عنوان کامل ترین مجموعه ترجمه شده از بورخس به فارسی معرفی کرده است.

«کتاب شن» شامل ۱۲ قصه و روایت است که اسامی آن ها به ترتیب عبارت است از: آن دیگری، اولریک، کنگره،  چیزهای دیگری در جهان هست، فرقه سی، آینه و نقاب، اوندر، ناکجاآباد مردی خسته، رشوه، آوه لینوآره دوندو، سکه، کتاب شن.

بورخس در موخره‌ای که بر این کتاب نوشته، آورده است: «کنگره» شاید جاه‌طلبانه‌ترین داستان این کتاب باشد؛ موضوع آن موسسه‌ای آنقدر وسیع است که سرانجام با خود کائنات و کل روزها یکی می‌شود. آغاز تاریک و افسرده این داستان،  تلاشی است برای تقلید از نحوه شروع داستان‌های کافکا، و پایان آن تلاشی است – بدون شک ناموفق – برای صعود به وجد و خلسه چسترتون یا جان بونیان.  من هرگز سزاوار چنان مکاشفه و الهامی نبوده‌ام. اما سعی کرده‌ام تصوری از آن داشته باشم. در جریان داستان – همان طور که راه و رسم من است – بعضی از ویژگی‌های زندگینامه خودم را با آن درآمیخته‌ام...

«کتاب شن» یکی از عناوین مجموعه «هزارتوی بورخس» است که با ۱۵۸ صفحه و قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان به چاپ رسیده است. 

«سه روایت از یهودا»، «تاریخچه‌ای عمومی از بی‌عدالتی و شرارت»، «درستایش تاریکی»، «گزارش برودی»، «داستان جنگجو و دوشیزه اسیر» و «کتابخانه بابل» دیگر کتاب هایی هستند که پیش از این، با ترجمه مانی صالحی علامه در قالب مجموعه «هزارتوی بورخس» توسط این ناشر به چاپ رسیده اند.

 

روسری قرمز

 

« عمویم جمشیدخان، مردی که باد همواره او را با خود می‌برد»

رمان ˝عمویم جمشیدخان، مردی که باد همواره او را با خود می‌برد‏˝ نوشته بختیار علی با ترجمه رضا کریم‌مجاور پس از چند سال انتظار و با کپی‌رایت نویسنده منتشر شد.

این رمان در کنار رمان مشهور "آخرین انار دنیا" از مهم‌ترین آثار این نویسنده کرد محسوب می‌شود که بیش از هر چیز نمایانگر سبک خاص روایت او در قالب رئالیسم جادویی در جغرافیای خاورمیانه است.

مترجم این اثر درباره رمان "عمویم جمشیدخان، مردی که باد همواره او را با خود می‌برد‏" می‌گوید: "این کتاب قصه انسان بی‌خاطره و بی‌حافظه‌ی امروز است، انسانی که در عصر آشفته‌ پسامدرن، تمام تارهای فکر و ذکرش از هم گسیخته و هر روز و با هر افت‌وخیزی و در برخورد با هر مشکلی (همچون سقوط قهرمان قصه از آسمان) همه‌ گذشته‌ای را به باد فراموشی می‌سپارد و آدم دیگری متفاوت با آدم دیروز از کار درمی‌آید. جمشیدخان حکایت انسان پوشالی و درون‌تهی این روزگار پوشالی است که با هر بادی از جا کنده می‌شود و هیچ پناهگاه امن و محکمی سراغ ندارد... حکایت تنهایی بی‌انتهای انسان معاصر است... حکایت سرگشتگی در فضای بی‌کران این جهان و این زمان... قصه‌ی انسان پادرهوای دوران ماست... انسانی که از بالا شاهد همه‌ی جنایت‌هاست، اما کاری نمی‌کند... نمی‌تواند کاری بکند..."

انتشارات افراز که با کپی‌رایت بختیار علی به انتشار آثار او در ایران می‌پردازد از این نویسنده آثاری رمان‌های "آخرین انار دنیا"، "قصر پرندگان غمگین" و "مرگ تک‌فرزند دوم"، مجموعه شعر "نردبانی در غبار" و مجموعه مقالاتی در روان‌کاوی و فلسفه‌ پست‌مدرن با عنوان "آیا با لاکان می‌توان انقلابی بود؟" را به چاپ رسانده است.

"عمویم جمشیدخان مردی که باد همواره او را با خود می‌برد‏" در 1100 نسخه و با قیمت 9900 تومان وارد بازار شده است.

 

روسری قرمز

 

«روسری قرمز»

کتاب «روسری قرمز» شامل ۱۰ داستان معمایی پلیسی واقعی به همت انتشارات میراث اهل قلم منتشر شد. ابراهیمی پیش تر كتاب كارت قرمز جزئیاتی مستند از ماجرای قتل همسر ناصر محمدخانی را منتشر كرده بود.

۱۰ داستان کوتاه «روسری قرمز» برگزیده یا برگرفته از گزارش های جنایی مهدی ابراهیمی، روزنامه نگار و جنایی نویس روزنامه های ایران، تهران امروز، هم میهن و انتخاب است که در ۱۰ سال گذشته منتشر شده‌اند. وی‍ژگی این داستانها واقعی بودن خط اصلی داستان و رخدادن آنها به صورت واقعی است که توسط ابراهیمی بازنویسی شده است.

ناشر در پیشگفتار خود بر این کتاب آورده است: پرداختن به حوادث جنایی و وقایع تلخ اجتماعی از قبیل قتل، تجاوز و یا خودکشی، چه به‌جهت بررسی علل و عوامل بروز آنها و چه به‌منظور برآورد بهتر از جایگاه فرهنگ و اخلاق در جامعه‌ امروز ایران، به‌شدت لازم و راهگشاست؛ اما آنچه نویسنده در صفحات این کتاب آورده است، برداشتی ا‌ست پلیسی از ۱۰ ماجرای واقعی که با چاشنی داستان‌پردازی و چینش معماگونه، سعی دارد لذت کشف و شهود در یک معمای جنایی واقعی را با خوانندگانش شریک شود.

روسری قرمز در 96 صفحه و با قیمت 7هزار تومان توسط میراث اهل قلم منتشر شده و در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.



شارژ سریع موبایل