« موسیقی 1394»
کتاب پژوهشی و مصور ˝موسیقی 1394˝ حاوی آمار، اطلاعات، مستندات و عکسهای ارزشمند به کوشش حمیدرضا عاطفی به بازار عرضه شد.
کتاب موسیقی 1394 با همکاری یک تیم پژوهشی تهیه شده و بخشهای مختلفی را در حوزههای مختلف موسیقی سنتی، نواحی، کلاسیک و پاپ در برگرفته است.
از ویژگیهای این سالنامه و کتاب موسیقی میتوان به درج تصاویر صدها هنرمند و موسیقیدان یک قرن گذشته به انضمام تاریخ تولد و درگذشت دقیق آنها، ارائه اطلاعات آماری و همچنین گزارش تصویری اتفاقات مهم موسیقایی دو سال اخیر، ارائه اطلاعات مربوط به شرکتها، گروهها، سایتها، وبلاگها، موسسات و... که در زمینه موسیقی فعالیت میکنند اشاره کرد.
علاوه بر اطلاعات ذکر شده، اسامی مسئولان و هنرمندان انجمن موسیقی شهرهای مختلف و نیز انتشار صدها عکس منحصر به فرد تاریخی از موسیقی دانها و برخی کنسرتهای برجسته از دیگر ویژگیهای این سالنامه است.
طرح و پژوهش کتاب موسیقی 1394 از حمیدرضا عاطفی عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی ایران است که برای سومین دوره به طور مستقل و غیر وابسته تهیه شده و توزیع آن از اول اسفند آغاز شد.
علاقهمندان میتوانند این سالنامه را از مرکز پخش رها مراکزی همچون موسیقی عارف، آوای خانه ، مرکز موسیقی بتهوون، شهر کتابهای مناطق مختلف تهران و فروشگاههای معتبر موسیقی تهیه نمایند.
«گفتوگو با برگمان»
نشر شورآفرین در ادامه انتشار مجموعهی گفتوگو با کارگردانان جهان، «گفتوگو با برگمان» را با ترجمهی آرمان صالحی منتشر کرد. از این مجموعه، پیش از این گفتگو با تروفو، تارکوفسکی، آنجلوپولوس، وودی آلن و چاپلین منتشر شده است و بهزودی گفتوگو با آرتور پِن، دیوید لینچ، لوییس بونوئل و برادران داردِن نیز منتشر میشود.
گفتوگو با کارگردانان، سری کتابهایی است که دانشگاه میسیسیپی آن را گرد آورده و ترجمههای فارسی آن توسط آرمان صالحی، حسین کربلاییطاهر، فریدن حسنپور از سوی نشر شورآفرین منتشر شده است. مجموعه گفتوگو با کارگردانانِ، رهنمونی است به دنیای شخصی و هنری این آدمهای خاص، بهویژه برای خواننده-ببنندهای که میخواهد از مولفههای گوناگون تشکیلدهنده یک فیلم و کُلیتی که این عناصر را شکل میدهد به دریافتی روشنگر و هنرورانه نایل آید.
همین شناخت است که موجب میشود خواننده - بیننده راههای ورود به دنیای فیلمساز و ادراکِ فیلم را کشف کند تا بتواند به داستان و کاراکترهای فیلم نزدیک شود: دستیافتنی به مددِ کلمه و کلام فیلمساز در یک سفر مکاشفهآمیز برای لذتِ آگاهی از آفریدههایشان در مدیوم سینما.
کتاب «گفتوگو با برگمان» به ما این فرصت را میدهد که برگمان را در قالب یک کنشگر اجتماعی مشاهده کنیم. او در مصاحبهها بارها و بارها از تعلق خاطر خود به خلق هنری در یک چیدمان مشارکتی اشاره میکند و میگوید که علاقهاش به سینما و تئاتر، صرفا به خاطر ماهیتِ گروهیِ این هنرها است.
مصاحبه هم یک کنش گروهیِ دوسویه است؛ هرچند برگمان اغلب طرف صحبت خود را دست میاندازد و به سخره میگیرد ـ بهخصوص زمانی که با مصاحبهکنندگان آمریکایی به زبان انگلیسی سخن میگوید ـ هرگز از پاسخدادن به پرسشها طفره نمیرود.
کتاب حاضر تلاش میکند به بررسی حالات و رویکردهای متفاوت و چندگانهی او بپردازد و بر شماری از نظریههای شخصی و هنری وی تمرکز نماید، که در طول سالیان طولانی برخی از آنها تغییر کرده و برخی دیگر همچنان بدون تغییر و دستکاری برجای مانده. این مجموعه چهلوپنج سال از حدودا شصت سال فعالیت مستعدانهی هنری برگمان را پوشش میدهد و عقاید و دغدغههای وی از 1957 ـ یک سال پس از موفقیت خیرهکنندهی مهر هفتم ـ تا سال 2002 ـ زمانی که برای تولید ساراباند آماده میشد ـ را دربرمیگیرد. سوالکردن از برگمان، کسی که حتا در 1957 به افسانهیی در حوزهی سینما تبدیل شده بود، مطمئنا امری دشوار و ترسآور بوده. اکثر مصاحبهکنندگان به شکل اجتنابناپذیری، ملاقات با برگمان را با توجه به پیشفرضهای برآمده از شهرت و آثار پیشیناش تفسیر کردهاند. آنها نتوانستهاند از تاثیرات مقالات نوشتهشده دربارهی او و رمزگشایی و تفسیر اسرار و ابهامات موجود در آثارش دور بمانند.
این کتاب همانقدر که به توانمندی فنی و اندیشههای برگمان پرداخته، بر هنر مصاحبه و رمزو راز ذاتی و جذاب آن نیز تمرکز دارد. علاوه بر این، کتاب در مقاطع گوناگون به سراغ روند آفرینش هنری برگمان نیز میرود. ازاینرو علیرغم خلوتگزینی برگمان زمانی که به مصاحبهگران اجازهی ورود به دنیای خود را داده، فرصتی استثنایی برای مشاهده پشتِ پردهی پُررمزور از آثارش را در اختیار آنها قرار داده است.
در این کتاب، برگمان در قالب یک انسان موذی، یکدنده، خوداصلاحگر، خودویرانگر، منزوی، خوشگذران، تلخزبان و البته جذاب ظاهر میشود. ویژگیهایی که در شخصیتها و لحن فیلمهای او نیز بازتاب یافته است...
«هنر و وهم»
کتاب ˝هنر و وهم˝ نوشته ارنست هانس گامبریچ با ترجمه امیرحسن ندایی وارد بازار شد.
این کتاب که پژوهشی در روانشناسی بازنمایی تصویری است با سرفصلهایی با عنوان محدودیتهای تشابه، شکل و کارکرد، سهم مشاهدهگر، ابداع و کشف منتشر شده است.
بخش آغازین این کتاب به مروری بر زندگی و آثار ارنست گامبریچ اختصاص دارد که بهخاطر نوشتن کتاب مهم و تفصیلی "تاریخ هنر" در ایران و جهان به شهرت رسیده است. در پیشگفتار آن مترجم اثر به مطالعهکنندگان پیشنهاد داده است که کل پیشگفتار را پس از خواندن کل کتاب بخوانند همچنان که خود گمبریچ نیز آنها را پس از اتمام کتاب نوشته است و ارجاعاتی به مضامین کتاب دارد که تنها پس از خواندن کل کتاب معنا مییابند.
آنچه در کتاب به عنوان "وهم" مطرح شده است علاوه بر توهمات ذهنی، هم عینی و گاه مفهومی است که در آثار هنرمندان وجود دارد. کتاب "هنر وهم" مفهوم وهم را در همه ابعاد آن بررسی میکند و بنا ندارد تا به پرسشهای مطرح شده در این زمینه پاسخ گوید بلکه میخواهد پرسشهایی نو در برابر این زمینه ها طرح کند و تاریخ هنر را از دیدگاهی تازه مورد بررسی قرار دهد. این دیدگاه تازه و بازخوانی تاریخ تحول بیان هنری ، سبب میشود تا پس از خواندن کتاب هنگامی که با یک اثر هنری روبهرو میشویم درک متفاوتی از آن داشته باشیم.
گامبریچ در جای جای کتاب درون تاریخ به جلو و عقب میرود و ریشههای بیانی هنرمندان را در اعماق تاریخ تحول هنر کاوش میکند. او گاه ریشههای بیانی یک اثر مدرن گرافیکی را در هنر قبایل بدوی جستجو نموده و گاه آنها ار در آثار تمدنهای کهن باز مییابد. این نگاه سبب میشود تا دیدی همه جانبه به تاریخ هنر پدید آید.
امیرحسن ندایی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس است. انتشارات افراز پیش از این از او آثاری چون "30فریم در ثانیه (پژوهشی درباره موسیقی تصویر)" و ترجمه نمایشنامه "مدهآ" اثر اوریپید را به چاپ رسانده است.
"هنر وهم" در 576 صفحه و با تیراژ 1100 نسخه و بهای 35000 تومان به چاپ رسیده است.