نازنین نظریان جامی يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰

کتاب «گپ‌وگفت حرفه‌ای» تألیف «رضا مصطفوی» مجموعه نکات کاربردی برای مصاحبه در خاطرات شفاهی انقلاب و دفاع مقدس است که به تازگی از سوی نشر شهید کاظمی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

دوران دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی افتخارات انقلاب اسلامی ایران است. یکی از توصیه‌های مستمر و اکید رهبر معظم انقلاب، ثبت و ضبط خاطرات ارزشمند آن دوران است که خود گنجینه‌ای است، از آداب و فرهنگ ایثار و مقاومت و اخلاق و حماسه و عرفان. استخراج این گنج، نیاز به مهارت و تخصص‌های لازم دارد که به دلیل تازه بودن این موضوع، کتاب و یا ابزار آموزشی لازم، در دسترس نیست.

نویسنده این کتاب که خود از فعالان و اساتید این عرصه بوده و سال‌ها سابقه ثبت و تدوین این خاطرات را به صورت کاملاً کاربردی دارد، در کتاب «گپ‌وگفت حرفه‌ای» سعی کرده با روشی کاملاً کاربردی، آموزشی، آسان و کوتاه به این موضوع بپردازد.

می‌توان به جرأت گفت؛ این اولین باری است که این تجربیات خاص دفاع مقدس به این صورت تدوین و منتشر شده است، به گونه‌ای دیگر کتاب به گونه‌ای است که می‌تواند کمک ‌کار علاقه‌مندان به مصاحبه‌گری در عرصه‌های دیگر نیز باشد، همچنین کتاب «گپ‌وگفت حرفه‌ای» دارای 72 نکته‌ کوتاه و کاملاً کاربردی است.

کتاب «گپ‌وگفت حرفه ای» تألیف «رضا مصطفوی» در 112 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه و قطع پالتویی، با قیمت 5000 تومان از سوی موسسه شهیداحمد کاظمی منتشر و روانه بازار نشر شده است.

 

«راهنمای شیوه‌های نقد ادبی»

 

نکته های کاربردی در مصاحبه
 

«راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» نوشته معصومه انصاریان به معرفی شیوه‌های نقد می‌پردازد و می‌گوید هیچ شیوه واحدی نمی‌تواند تمامی وجوه ممکن و متعدد یک اثر ارزشمند ادبی را تبیین و تفسیر کند.

«نقد ادبی، مانند هر تخصص و علمی به فنون و دانش خاص خود نیاز دارد. خوب است منتقد از همان ابتدا مشخص کند از چه زاویه و با چه رویکردی می‌خواهد اثر مورد نظرش را نقد کند. معیارهایش چیست و در نقد خود به چه چیزهایی اهمیت می‌دهد. با صراحت بیان کند که از چه جنبه‌های اثر دفاع می‌کند و به چه وجوهی از آن انتقاد دارد. قدم اول در نقد روشمند، انتخاب رویکردی مناسب با متن است؛ رویکردی که ابزار تحلیلی مناسبی در اختیار منتقد قرار می‌دهد و او را از بسیاری آسیب‌های رایج نقد سلیقه‌ای، غیرحرفه‌ای و آشفته بازمی‌دارد.

«راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» نوشته معصومه انصاریان است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و درشمار کتاب‌های پژوهشی است. نویسنده در مقدمه کتاب آورده: «در طول سه سالی که داوری مسابقه نقد ادبی مربیان کودک را برعهده داشتم و نوشته‌های مربیان را می‌خواندم، دریافتم آموزشی که مربیان در دوره‌های عمومی، در حوزه‌های نقد و بررسی کتاب گذرانده‌اند، ناکافی بوده است...هدف اصلی این کتاب کوچک، معرفی شیوه‌های نقد ادبی است. »

به گفته انصاریان، آشنایی با شیوه‌های نقد، ضرورتی انکارناپذیر است، چراکه منتقد هر اثر ادبی باید شیوه‌ای مناسب و درخور آن اثر را برگزیند. با علم به این‌که ادبیات کودک و نوجوان امروز از انواع متنوعی برخوردار است، پرواضح است که نمی‌توان داستان‌های واقع‌گرا، فانتزی، علمی- تخیلی، تاریخی و دینی را با یک شیوه نقد کرد و هیچ شیوه واحدی نمی‌تواند تمامی وجوه ممکن و متعدد یک اثر ارزشمند ادبی را تبیین و تفسیر کند. »

«ضرورت روشمند بودن نقد، اصول و مبانی نقد، سه بار خواندن، کاربرد اصطلاحات و مفاهیم نقد ادبی، زبان نقد، بازخوانی، انواع نقد سنتی و... از بخش‌های مختلفی است که در کتاب «راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» به آن پرداخته شده. کتابی که جنبه پژوهشی دارد و می‌کوشد مربیان کانون را با شیوه‌های نقد آشنا کند.

نقد تاریخی- زندگی‌نامه‌ای، نقد اخلاقی- فلسفی، نقد روان‌شناختی، نقد ساختارگرایانه، نقد جامعه‌شناختی، نقد روان‌شناختی، نقد زن‌مدارانه، نقد تحلیلی- تطبیقی و نقد عملی نیز از جمله انواع نقد است که در این کتاب به آن اشاره شده؛ در معرفی هر گونه نقد، نمونه‌ای هم آورده شده است.

«راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» نوشته معصومه انصاریان را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 3000 نسخه و به قیمت 3400 تومان منتشر کرده است.



شارژ سریع موبایل