میترا جلالی يكشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰

مولف در این کتاب، به بررسی زوایا و ابعاد مختلف فقهی «پیوند اعضا» و «مرگ مغزی» و ریشه‌های روایی آن در منابع اصیل پرداخته است. وی ضمن استفاده از منابع و مصادر دست اول و معتبر فقهی و روایی، اقوال و ادله فقهای فریقین (متقدمین و متأخرین) را ذکر، و در پایان هر بحث نیز، به نظرات مراجع معظم تقلید اشاره کرده است.

وی در ابتدا به «مرگ مغزی» از دیدگاه فقهی پرداخته و دیدگاه فقها و دلایل ایشان را مورد بررسی قرار داده است و در ادامه نیز به موضوع «پیوند اعضا» پرداخته است.

نویسنده معتقد است یکی از مسائل نوپیدا و جدید در حوزه مباحث پزشکی که امروزه کاربرد فراوانی پیدا کرده ، مسئله «پیوند اعضا» است که بسیار مورد توجه دانش پزشکی جدید است .

وی عقیده دارد موضوع پیوند اعضا از منظر علم فقه با پرسش‌ها و مسائل زیادی روبرو است که شایسته است مورد کندوکاو بیشتر فقیهان و عالمان دینی قرار گیرد.

 

این کتاب در سه بخش و یک خاتمه تنظیم شده است:

 

در بخش اول آن حکم تکلیفی قطع و پیوند اعضا به لحاظ عنوان اولی مطرح شده است که در آن در ضمن پنج فصل مباحثی همچون پیوند اعضای میت مسلمان، پیوند اعضای میت کافر، پیوند اعضای انسان زنده، قطع و پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی و قطع و پیوند عضو از حیوانات و کاشت عضو مصنوعی مورد بحث قرار گرفته است.

حکم تکلیفی پیوند اعضا به لحاظ عنوان ثانوی بخش دوم این کتاب می‌باشد که درباره اقسام مختلف پیوند اعضا در هنگام ضرورت بحث شده است.

بخش سوم به احکام وضعی پیوند اعضا اختصاص یافته است که ضمن چهار فصل به مباحثی چون خرید و فروش اعضای بدن، طهارت و نجاست عضو پیوندی و نماز خواندن با آن، احکام دیه و وصیت به پیوند اعضا پس از مرگ می‌پردازد.

در خاتمه کتاب نیز، مسایلی چون پیوند اعضای تناسلی، پیوند عضو جدا شده در مقام اجرای حدود و قصاص، پیوند اعضای مسلمان به کافر و اعضای زن به مرد و پیوند اعضای انسان ناقص‌الخلقه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

«پیوند اعضا و مرگ مغزی در آینه فقه» دومین کتاب مولف در موضوع مسائل مستحدثه پزشکی است. اولین کتاب وی با عنوان «کالبد شکافی در آینه فقه» در آذرماه 1392 توسط انتشارات بوستان کتاب قم منتشر شده است.

کتاب «پیوند اعضا و مرگ مغزی در آینه فقه» به همت انتشارات نسیم رضوان مشهد در تیرماه 1393 با شمارگان 1000 نسخه و در قطع رقعی با 280 صفحه و به قیمت 9000 تومان روانه بازار كتاب شده است.


اشتراک در بالاترین اشتراک در فیسبوک اشتراک در توییتر اشتراک در کلوب اشتراک در دنباله اشتراک در فیسنما اشتراک در گوگل پلاس

منبع : تبیان
برچسب ها : مولف کتاب, ابعاد مختلف فقه, پیوند اعضا, مرگ مغزی, مراجع معظم تقلید, دیدگاه فقها, نویسنده, مباحث پزشکی, پیوند اعضا, قطع و پیوند اعضا, پیوند اعضای انسان زنده, پیوند اعضای حیوانات, کاشت عضو مصنوعی, خرید و فروش اعضای بدن, طهارت و نجاست عضو, انتشارات نسیم, حجت‌الاسلام سید محسن مرتضوی, The author of the book, various aspects of of jurisprudence, organ transplants, brain death, imitating the supreme Reference, perspective jurisprudents, author, medical discussions, organ transplants, amputation and organ transplantation, transplantation of human, animal organ transplants, synthetic member implants, sales of body, the purity and uncleanness members, Publishing breeze, Hojatoleslam Seyed Mohsen Mortazavi


شارژ سریع موبایل