امین شجاعی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰

کتاب «زندان موصل» خاطرات علی اصغر رباط جزی، اسیر آزاد ه ای که بیش از هشت سال در اردوگاه های مختلف یک، دو، سه و چهار موصل بوده، منتشر شد.

جواد کامور در مورد نحوه جمع آوری اطلاعات کتاب می گوید: از ابتدا سعی می كردم هر اطلاعاتی را كه لازمه این كتاب است جمع آوری كنم و توجهی به تعداد بالای صفحات آن نداشتم، البته شاید از توضیحات و مصاحبه های پیرامونی اطلاعاتی خارج كرده باشم، اما به طور كلی از اصل اطلاعات و مصاحبه هایم با آقای رباط جزی چیزی كم نكردم.

جواد کامور بخشایش، نویسنده کتاب «زندان موصل» درباره اثرش گفت: این کتاب، خاطرات علی اصغر رباط جزی، اسیر آزاد ه ای که 10 سال در اردوگاه های مختلف یک، دو، سه و چهار موصل بوده را در بر دارد.

وی ادامه داد: علی اصغر رباط جزی شخصیت ویژه ای دارد. وی قبل از انقلاب اسلامی با راهنمایی «محمود ضیاء بشر حق» از گروه منصورون وارد مبارزات سیاسی شد و به زندان افتاد. پس از آزادی از زندان ساواک دوباره فعالیت های سیاسی را ادامه داد و اوایل سال 57 در حین مبارزات سیاسی مجروح شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان فعال عقیدتی به فعالیت های مذهبی ادامه داد و با شروع جنگ تحمیلی در حالی که فقط سه ماه از ازدواجش گذشته بود، عازم میدان نبرد شد و در اولین اعزام در عملیات محرم به اسارت درآمد تا اینکه 26 مرداد 69 به میهن اسلامی بازگشت.

کامور بخشایش افزود: رباط جزی در اسارت نیز شخصیتی فرهنگی داشت و معلمی دلسوز برای سایر اسرا بود و زیر شکنجه و عذاب بعثی ها نیز به مبارزات فرهنگی خود ادامه می داد.

وی در بیان ویژگی های اصلی این کتاب عنوان کرد: حواشی این کتاب به نوعی دایرةالمعارف اسارت است و اطلاعات جامعی را از زندان، اردوگاه های موصل و شخصیت های دوران اسارت بیان می کند. به عبارت دیگر، حواشی این اثر منبعی برای شناسایی تاریخ دوران اسارت محسوب می شود.

کامور بخشایش با بیان اینکه برای نگارش «زندان موصل»50  جلسه مستمر مصاحبه با شخصیت اصلی کتاب داشته است، گفت: همراه با رباط جزی به روستای دوران کودکی و زادگاه وی رفتم که روستای دور افتاده ای در سبزوار است. روستای رباط جزی 47 شهید را تقدیم ارزش های دفاع مقدس کرده که در این کتاب تلاش شده این شهدا نیز معرفی شوند.

نویسنده به یکی از منابع اصلی کتاب اشاره کرده و افزود: یکی دیگر از منابع اصلی کتاب مصاحبه با همسر رباط جزی است که از بخش های خواندنی کتاب به شمار می رود و اطلاعات جالبی را از نحوه ازدواج آن ها و سختی های انتظار ارائه می دهد. نامه های رد و بدل شده میان این زن و شوهر در ایجاد انگیزه مقاومت در هر دو موثر بوده و حتی یکی از این نامه ها را یکی از ائمه جماعات در منبر قرائت کرده است.

وی با بیان اینکه حواشی کتاب «زندان موصل» تاریخ شفاهی موصل را ارائه می کند، گفت: هشت فصل اصلی کتاب به دروازه های اول تا هشتم نام گذاری شده اند و هر دروازه نمادی از یک مرحله از زندگی است تا اینکه به دروازه هشتم یعنی آرامش منتهی می شود.

كامور بخشایش همچنین می گوید: كتاب «زندان موصل» جزو خاطراتی است كه زاویه جدیدی از فضای اسارت را روایت می كند و در كنار شكنجه هایی كه در آن مقطع زمانی و مكانی صورت گرفته، این كتاب به بحث رهبری فرهنگی شخصیت اصلی می پردازد. البته این شخصیت را نمی توان با حجت الاسلام ابوترابی مقایسه كرد. چرا كه ایشان در دوران اسارت شخصیتی مذهبی بودند، اما علی اصغر رباط جزی به نوعی رهبری فرهنگی را اداره می كند و در تمامی برنامه های فرهنگی در دوران اسارت نقش دارد و دخیل است.

وی درباره شیوه تدوین خاطرات علی اصغر رباط جزی نیز می گوید: این كتاب به صورت سوال و جواب تنظیم نشده است. چرا كه معتقدم سوال و جواب اثر را از حالت تدوین خاطره خارج می كند. همچنین یكی از نقاط قوت كتاب «زندان موصل» این است كه می توان آن را دایره المعارفی از اطلاعات مربوط به دوران اسارت دانست. پی نوشت هایی كه این كتاب دارد در اثر مدت ها مطالعه و تحقیق در كتاب های جنگ تحمیلی شكل گرفته است.

 

رونمایی از «زندان موصل»

كتاب خاطرات «علی اصغر رباط جزی» كه با عنوان «زندان موصل» و توسط انتشارات سوره مهر به تازگی به چاپ رسیده است، دوشنبه 19 بهمن ماه ساعت 15 و 30 دقیقه با حضور مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری، پژوهشگران تاریخ شفاهی و خانواده آزادگان، جانبازان و شهدا رونمایی می شود  این کتاب تولید دفتر ادبیات و هنر انقلاب اسلامی است.

در این مراسم شخصیت هایی همچون سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدحسن ابوترابی فرد نماینده مجلس شورای اسلامی، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری، دكتر محمدرضا سنگری و همچنین علی اصغر رباط جزیی آزاده و جانباز كشور و خانواده های شهدا و آزادگان حضور خواهند داشت.

این اثر به همت انتشارات سوره مهر و با همكاری فرهنگسرای اندیشه و شهرداری منطقه هفت رونمایی می شود. علاقه مندان برای حضور در این مراسم می توانند در روز یاد شده به فرهنگ سرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه مراجعه كنند.



شارژ سریع موبایل