سارا قاسمی سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰

کتاب نیمه دیگرم یک منبع خوب برای آموزش مهارت های انتخاب همسر است که در 4جلد به کوشش حجت الاسلام محسن عباسی ولدی و از سوی انتشارات جامعه الزهرا (س) منتشر شده است. این کتاب 683 صفحه ای شاید جامع ترین راهنمایی باشد که می توانید قبل از ازدواج آن را مطالعه کنید.

 

حجت الاسلام محسن عباسی ولدی، کارشناس برنامه پرسمان تربیتی رادیو معارف است و این کتاب را بر اساس تجربیات و مطالعات سال های دراز خود در حوزه خانواده نوشته است.

 

در جلد اول این مجموعه نکته های اساسی درباره مهارت های انتخاب همسر اشاره شده است و به شما می گوید چطور می توانید هم کفو خود را انتخاب کنید. محور اصلی بخش اول، شناخت خود است که با عنوان «انتخاب خویش، قبل از انتخاب همسر» آن را خواهید خواند. در این بخش شما با سوالاتی از این دست رو به رو می شوید: «پیش از آن که بخواهی همسرت را انتخاب کنی، به من بگو آیا هدفت را در زندگی معین کرده ای؟ در زندگی به دنبال چه چیزی می گردی؟ تا پاسخ این پرسش را ندهی نمی توانی انتخاب موفقی داشته باشی. تو باید کسی را انتخاب کنی که به دنبال چیزی بگردد که تو به دنبال آن هستی و برای این که بتوانی چنین کسی را انتخاب کنی، باید خودت را، دغدغه هایت را، هدفت را و دلخوشی ات را انتخاب کنی.»

 

در ادامه این جلد، نقش محبت در انتخاب همسر مورد بررسی قرار می گیرد. این که چقدر باید ازدواج را بر پایه احساس بنا کرد و اساسا سهم عقل و احساس در ازدواج چقدر است، موضوع این فصل کتاب را تشکیل می دهد. در جلد دوم بحث کفویت و انتخاب درست مطرح می شود و شما با مباحثی درباره کفویت تحصیلی، کفویت فرهنگی، کفویت مذهبی، کفوین اقتصادی و... آشنا خواهید شد.حجت الاسلام محسن عباسی ولدی در ادامه از ازدواج آسان صحبت کرده و به «موانع تسهیل در امر ازدواج» پرداخته است. در واقع جلد سوم این کتاب، درباره ازدواج آسان است.

 

در جلد چهارم کتاب، با پرسش هایی مربوط به زمان ازدواج رو به رو می شوید. مثل سن ازدواج، نگرانی از تأخیر در ازدواج و... نویسنده حتی سوالاتی را درباره ازدواج دوم یا ازدواج با افرادی که سابقه ازدواج دارند مطرح می کند و به شما نکاتی را درباره پرسیدن این سوال ها هنگام ازدواج آموزش می دهد. در این جلد همچنین درباره استخاره و جایگاه آن در تصمیم گیری برای ازدواج، قسمت و نقش آن در ازدواج، بیان عیب های خود در جلسه خواستگاری و... خواهید خواند.بخش پایانی کتاب هم به ارائه نکاتی مخصوص جوانانی اختصاص یافته که توانایی ازدواج ندارند و باید تا زمان ازدواج خویشتن داری کنند.

 

تو باید کسی را انتخاب کنی که به دنبال چیزی بگردد که تو به دنبال آن هستی و برای این که بتوانی چنین کسی را انتخاب کنی، باید خودت را، دغدغه هایت را، هدفت را و دلخوشی ات را انتخاب کنی.

 

در بخشی از این کتاب راجع به شیوه تحقیق در ازدواج آمده است:

 

گفت و گوی خواستگاری تمام آنچه را که ما از شناخت طرف مقابل می خواهیم به ما نمی دهد. در مواردی ممکن است ما با هر شگردی که در گفت و گو به کار می بریم، نتوانیم به آن چه در درون او می گذرد، پی ببریم، اما اگر تحقیق به صورت اصولی انجام بگیرد، می تواند کمک شایانی به شناخت طرف مقابل کند.

 

در تحقیق، باید چند نکته مهم را در نظر گرفت:

 

الف) شیوه پرسش

ب) میدان تحقیق

ج) فرد تحقیق کننده

د) زمان تحقیق. شیوه پرسش برخی، ساده انگارانه است، مثلا پدر خانواده به صورت ناشناس به محله خواستگار رفته و از دو سه همسایه می پرسد: آیا این ها خانواده خوبی هستند ؟ آیا پسرشان جوان خوبی است ؟ آنها می گویند بله یا نخیر، اما مگر خوب بودن، از نظر همه یکی است ؟ آن کسی که از نظر شما خوب است، شاید از نظر یک نفر دیگر، بد باشد...

 

در بخش دیگری می خوانیم:

 

در انتخاب همسر واقعا این طور نیست که ما بتوانیم به تمام آنچه در باطن طرف مقابل هست پی ببریم. بسیاری از صفات هست که ما هر اندازه تحقیق کنیم، نمیتوانیم به آن برسیم. امام خمینی (ره) در کتاب کشف اسرار در پاسخ به شبه استخاره می نویسند:

 

و اما مثال هایی که زده اید: دختری را برای جوانی پسندیدند، پس از گفت و گو با بد آمدن استخاره قضیه به هم خورد. کسی که خانه ای را برای خریدن مناسب دید، اما استخاره کرد و بد آمد و از خریدن منصرف شد.در مورد زناشویی چون انسان غالبا از خصوصیات اخلاقی خانوادگی زن و شوهر بی خبر است. آن هم مورد تردید و تحیر می شود و خدای عالم در چنین وقت تاریک و پر خطری انسان را راهنمایی می کند. ما خودمان هم صفاتی داریم که از آن خبر نداریم. فکر میکنیم برخی از مسائل را میتوانیم تحمل کنیم، اما بعد متوجه میشویم که اشتباه کرده ایم. استخاره تضرع و درخواستی است به درگاه الهی برای این که خداوند آنچه را که به خیر و صلاحمان هست در مقابلمان بگذارد...



شارژ سریع موبایل