سمیه قاسمی شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰

تفاوت برنج دلا با برنج باسماتی یا دانه بلند، این است که هنگام پخت، اندازه آن بلند تر شده و بسیار شبیه برنج دانه بلند می گردد در حالی که برنج دانه بلند یا برنج باسماتی، هنگامی که پخته شد ظاهرش عوض نمی شود و تغییر اندازه نمی دهد، نازک نمی شود و فرم آن بلندتر نمی گردد.

 

چه ویتامین ها و مواد معدنی در برنج دلا موجود است؟

وزن هر دانه برنج دلا، حدود 45 گرم است. یک چهارم پیمانه برنج قهوه ای دلا، دارای 170 کالری، 35 گرم کربوهیدرات، 4 گرم پروتئین، 2 گرم فیبر و دارای ارزش 2 درصد کلسیم، 4درصد آهن است. کربوهیدرات برنج دلا از لحاظ محتوا بسیار غنی است، چربی آن اشباع است و فاقد کلسترول، قند و نمک است. برنج دلا به طور کلی دارای نیاسین، تیامین است و منبع غذایی خوبی برای آهن و سلنیوم با هم است.

 

روش پخت برنج دلا چیست و چگونه طبخ می شود؟

همانند برنج باسماتی، یاسمن و برنج دانه بلند، حاوی نشاسته کمتری است و جزء انواع برنج خشک محسوب می شود. برنج دلا در کمتر از 15 دقیقه روی حرارت کم پخته می شود و برای 1 پیمانه برنج باید از 2 پیمانه آب به اضافه مقداری نمک استفاده کرد و در غذاهای ایتالیایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت بخارپز نیز می توان آن را آماده کرد و به دلیل اینکه برنج دلا فاقد گلوتن است، برای بیماران مبتلا به سلیاک که یک بیماری گوارشی است بسیار مناسب است.

 

مزایای برنج دلا چیست؟

- انواع برنج قهوه ای دلا دوستدار قلب است و شاخص قند خون پایین تری را دارا می باشد.

- برنج دلا نیز همانند برنج بالدو، برنج باسماتی، برنج جاسمین و برنج دانه بلند، به لطف کربوهیدرات های پیچیده ای که دارد، انرژی مورد نیاز بدن را تامین می نماید.

- به دلیل داشتن فیبر کار دستگاه گوارش را تسهیل می بخشد و مانع از یبوست می شود.

- شامل یک ماده معدنی مهم به نام منگنز است. منگنز در تشکیل استخوان های بدن، جذب کلسیم، مواد معدنی و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می کند.

- باز هم، به لطف منگنز در کاهش سندرم پیش از قاعدگی در زنان و پوکی استخوان و بیماری هایی مانند آرتروز بسیار موثر است.

- نسبت ماده معدنی منگنز در برنج خام دلا بالاتر از برنج پخته شده است و از سوی دیگر، برنج سفید دلا آرسنیک پایین تری نسبت به برنج قهوه ای دارا می باشد.



شارژ سریع موبایل