سمیه قاسمی پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰

لوبیا سبز گیاه بومی آمریکای مرکزی است و یک گیاه علفی از جنس گونه Phaseolus است. نژاد اصلی لوبیا سبز دو نوع است که یکی از آنها دارای بوته معمولی به ارتفاع حدود 30-75 سانتی متر و نوع دیگر گیاه رونده است و ارتفاع عمودی آن حدود 1/2 متر می باشد.

طول میوه این گیاه حدود 5/15 سانتی متر است و این اندازه با تغییر آب و هوا و شرایط کود دهی گیاه متفاوت است. لوبیا، نسبت به هوای سرد، مقاوم است و می تواند در اکثر نقاط جهان و در هر خاکی رشد و تولید مثل کند.

 

مزایای لوبیا سبز چیست؟

- دانشمنمدان علم تغذیه توصیه می کنند در فصول رشد و میوه دهی این گیاه، حداقل یک بار در هفته لوبیا سبز را مصرف نمایید. لوبیا نسبت بالایی از ویتامین های A و B9 و ویتامین C را داراست و از نظر منیزیم و آهن بسیار غنی است. همچنین کالری آن نسبتا کم است و دانه های سبز این گیاه، حاوی ویتامین های B5 و کلسیم اند. 100 گرم لوبیا سبز خام شامل 31 کالری است.

- دانه های تازه لوبیا سبز، به دلیل فیبر بالا از یبوست جلوگیری می کنند.

- خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

- در سایه لوتئین موجود در آن، روند پیری را کاهش میدهد. وجود آنتی اکسیدان های zeaxanthin و بتا کاروتن موجود در این گیاه نیز آنرا جزء غذاهای مقاوم ساز بدن در برابر پیری جای می دهد.

- اسید فولیک آن، اهمیت زیادی برای سلامت مادر و کودک دارد، به طوری که قبل از بارداری و حتی در دوران بارداری توصیه می شود به وفور در تهیه غذا ها، این گیاه را مصرف نمایند.

- ذهن را تقویت و خستگی را رفع می کند و بدن را قوی تر می نماید.

- به مبارزه بدن با عفونت ها کمک می کند.

- با کاهش سطح قند خون از بیماری دیابت جلوگیری می کند.

- به عملکرد درست غده پانکراس کمک می کند.

- قلب و کلیه ها را تقویت می کند و تپش قلب را کاهش می دهد.

- به دفع املاح و سنگ کلیه کمک می کند.

- مصرف آن بعد از رفع مسمومیت، شتاب روند سلامتی را بیشتر می نماید.

 

لوبیا سبز را چگونه مصرف کنیم؟

لوبیا را همراه گوشت، روغن زیتون، آب پز کرده و یا سرخ نمایید. در تهیه غذاهای رسمی، لوبیا سبز می توانید کنار خورشت به صورت آب پز یا سرخ شده قرار دهید. همچنین می توانید در تهیه خوراک، بورانی و کوکوی مخصوص لوبیا سبز از این گیاه پر خاصیت بهره بگیرید.

 

ترفند های پخت لوبیا سبز تازه

لوبیا سبز را همراه زیتون و در آب بسیار کم پخت نمایید زیرا مزه غذای شما را بهتر خواهد کرد. علاوه بر این، وقتی لوبیا سبز را همراه روغن زیتون و گوشت تازه می پزید، اضافه کردن ادویه جات و یا رب گوجه فرنگی را به اخر کار موکول کنید زیرا اینکار اجازه می دهد تا دانه های سبز این گیاه، سریعتر پخته شوند.



شارژ سریع موبایل