سمیه قاسمی شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰

شیرین بیان، گیاهی چند ساله از خانواده حبوبات است که طول آن حدود 50 - 150 سانتی متر است، که گاهی اوقات تا 200 سانتی متر نیز رشد می نماید. برگ های این گیاه از تعدادی برگچه بیضوی شکل تشکیل شده که روی برگها به رنگ سبز تیره و زیر آنها سبز مایل به خاکستری پر مو است. گلهای آن، به رنگ ارغوانی و صورتی و به شکل پروانه ای است که میوه های آن به رنگ قرمز تیره در فرمی شبیه کپسول و در تعداد 3 - 6 عدد است. شیرین بیان گیاهی است وحشی که در محل های مرطوب، به خصوص در کشورهای مدیترانه ای مانند اوکراین، روسیه و ترکمنستان رشد می کند.

 

اجزای شیرین بیان چیست؟

ساقه زیرین شیرین بیان، 50 برابر شیرین تر از قند است و از موادی شیرین مانند گلیسیرریزین، فلاون، کومارین و موادی که دارای طعم و مزه تلخی هستند. مانند ساپونین، نشاسته و مایع چسبنده تشکیل می شود. از ریشه این گیاه در تولید داروهای گیاهی، آبجو و نوشابه های گاز دار استفاده می شود. در ریشه شیرین بیان گلوکز، ساکارز، نشاسته، رزین، تانن، آسپاراژین، گریس، اسید آدامس یافت می شود. ریشه ی نوعی از شیرین بیان تلخ و بعضی دیگر دارای ریشه شیرین هستند.

 

مزایای شیرین بیان چیست؟

* برای تقویت سیستم ایمنی بدن ماده ای شناخته شده است.

* سرما خوردگی را بر طرف، گلو درد و تشنگی را رفع می کند.

* برونشیت و سرفه را تسکین می دهد و دارای خواص خلط آور است.

* تب را کاهش می دهد و خواص ادرار آور دارد.

* زخم معده و التهاب معده را درمان می کند و سوء هاضمه را تسکین می دهد.

* بیماری های کبدی را درمان می کند و برای درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، آکنه و جوش استفاده می شود.

* کاهش وزن را تسریع می کند.

* در درمان زخم های داخل دهان (آفت) استفاده می شود.

 

شیرین بیان چگونه مصرف می شود؟

ریشه شیرین بیان مصارف ویژه ای دارد. شیرین بیان در فروشگاههای مواد غذایی به شکل ریشه کامل و یا به صورت پودر شده به فروش می رسد. دمنوش و شربت تهیه شده از شیرین بیان در بسیاری از مناطق کشور مصرف می شود. تهیه چای و دمنوش شیرین بیان به این صورت است که، یک لیوان آب را داخل کتری بریزید تا بجوشد سپس 1- 1.5 قاشق چای خوری شیرین بیان را داخل آب جوش بیاندازید و زیر اجاق را خاموش نمایید تا به مدت 5 دقیقه دم بکشد.

چای و دمنوش شیرین بیان را روزانه 1 - 2 فنجان می توانید بیاشامید. استفاده بیش از حد از گیاهانی مانند شیرین بیان عوارض جانبی بسیاری خواهد داشت. پس از شش هفته مصرف مداوم شیرین بیان توصیه می شود برای مدت سه هفته مصرف آنرا به حالت تعلیق در آورید.

تعامل مصرف آن با برخی داروها می تواند به شما آسیب برساند. بنابراین توجه نمایید قبل از استفاده به توصیه های پزشکتان توجه نمایید.



شارژ سریع موبایل