میترا جلالی دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

یکی از میوه های پرطرفدار بهاری توت فرنگی است که نه تنها خوش طعم و خوشبو است، بلکه سرشار از مواد مغذی مهم و ضروری برای بدن است و مزایا و فواید فراوانی برای سلامتی دارد. اولین توت فرنگی های باغچه ای در اواخر قرن هجدهم در فرانسه پرورش داده شدند. کلسترول، چربی اشباع شده و سدیم موجود در توت فرنگی بسیار کم است، ولی با این حال در روغن دانه توت فرنگی مقدار کمی اسیدهای چرب غیراشباع موجود است. توت فرنگی ویتامین های زیادی دارد که از میان آنها می توان به ویتامین ب1، ب2، ب3، ب6، ویتامین آ، ویتامین کا و ویتامین ای اشاره کرد. می توانید توت فرنگی را به صورت خام یا به صورت مربا، پای، آب میوه، اسموتی، سالاد میوه، بستنی و ... مصرف کنید. در زیر به چند دلیل خوب و سالم برای قرار دادن توت فرنگی در رژیم غذایی تان اشاره کرده ایم.

1. از بیماری قلبی پیشگیری می کند.

توت فرنگی حاوی مواد مغذی مهمی همچون آنتی اکسیدان ها و فلاوونویدهایی است که از انباشته شدن کلسترول و ایجاد لخته در رگ ها پیشگیری می کند. به علاوه، توت فرنگی خواص ضدالتهابی نیز دارد که برای قلب بسیار خوب است. این یکی از دلایل اصلی برای آن است که حتماً توت فرنگی بخورید.

2. حافظه را بهبود می بخشد.

اگر می خواهید حافظه خود را تقویت کند، کمی توت فرنگی به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این میوه پر از فیستین است که مسیرهای سیگنال دهنده را تحریک نموده و به بهبود حافظه کمک می کند. طبق تحقیقی که در مجله عصب شناسی منتشر شده، مصرف 2 یا چند توت فرنگی در هفته کمک می کند که زوال حافظه در زنان مسن به تعویق بیفتد.

3. دستگاه ایمنی را تقویت می کند.

توت فرنگی بخاطر وجود ویتامین ث باعث می شود که دستگاه ایمنی تقویت شود و بدنتان در مقابل عفونت ها مصون بماند. یک فنجان توت فرنگی حاوی 100 درصد نیاز روزانه ویتامین ث است. پس سعی کنید در فصل توت فرنگی به اندازه کافی از این میوه بخورید.

4. از دیابت و یبوست پیشگیری می کند.

اگر یبوست دارید، بهتر از با مصرف فیبر کافی، حرکات روده های خود را تنظیم کرده و آنها را پاکسازی کنید. توت فرنگی فیبر زیادی دارد و به کنترل سطح قند خون کمک می کند و از دیابت پیشگیری می کند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند می توانند بدون نگرانی این میوه را مصرف کنند.

5. پوستتان را تمیز می کند.

توت فرنگی بسته ای از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ث است که روند پیری را کند می کند و پوستتان را به مدت طولانی تری سالم و بدون چروک نگه می دارد. توت فرنگی منبعی طبیعی از اسید سالیسیلیک، یعنی ماده مشهور مبارزه کننده با آکنه، است و می توان با توت فرنگی ماسک صورت خانگی درست کرد.

6. از سرطان پیشگیری می کند.

همانطور که گفتیم توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به جلوگیری از سرطان کمک می کنند. این میوه آنتی اکسیدان هایی همچون لوتئین است که رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند. ویتامین ث بالای این میوه به دستگاه ایمنی کمک می کند تا با سلول های سرطانی بجنگد.

7. برای استخوان ها مفید است.

یکی از مهمترین دلایل برای خوردن توت فرنگی این است که این میوه برای استخوان هایتان بسیار مفید است. زیرا توت فرنگی سرشار از پتاسیم، منگنز و مواد معدنی دیگری است که به رشد استخوان و سالم نگه داشتن آن کمک می کند. بنابراین توت فرنگی برای کودکان بسیار خوب است.

8. به کاهش وزن کمک می کند.

از آنجائیکه توت فرنگی کالری کمی دارد (یک فنجان توت فرنگی فقط 53 کالری دارد) به کاهش وزن کمک می کند. توت فرنگی فیبر زیادی دارد که به مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد و اگر قبل از غذا آن را میل کنید باعث می شود که کمتر غذا بخورید. به علاوه ویتامین ث موجود در آن متابولیسم بدنتان را تسریع می کند و باعث می شود که بدن سریعتر کالری بسوزاند.

9. از ریزش مو جلوگیری می کند.

توت فرنگی حاوی فولیک اسید، الاجیک اسید، ویتامین ب5 و ویتامین ب6 است که نمی گذارند موها نازک شوند و بریزند. به علاوه مواد معدنی مانند منیزیم و مس به جلوگیری از رشد قارچ و شوره سر کمک می کنند. ماسک های مو که در خانه با توت فرنگی درست می کنید نیز برایتان موهایتان عالی هستند.

10. برای خانم های باردار مفید است.

بخاطر وجود ماده فولات در توت فرنگی، این میوه به رشد مغز، نخاع و جمجه جنین کمک می کند. به علاوه توت فرنگی فولیک اسید دارد که نمی گذارد جنین نقایص مادرزادی داشته باشد. اگر باردار هستید، حتماً توت فرنگی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.



شارژ سریع موبایل