سمیه قاسمی سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

برنج سبوس دار، از خانواده غلات سبوس دار است که پوسته آن جدا نشده و آنرا صیقل نداده اند. سبوس برنج، پوسته خارجی آن است که در زمان کندن پوست برنج، سبوس رویی آن، حفظ شده است. رنگ قهوه ای و طعم شناخته نشده آن کسل کننده تر از برنج طبیعی است اما ار لحاظ تغذیه ای، سالم تر از برنج سفید می باشد، زیرا روی گونه هایی از برنج سفید، انواعی از عملیات شیمیایی انجام می شود.

 

برنج سبوسدار در چه مکان هایی فروخته می شود؟ چگونه آنرا نگهداری می نمایند؟

برنج سبوس دار را می توان به راحتی پیدا کرد و در مارکت ها و فروشگاه های بزرگ فروخته می شود. همین طور در مغازه های فروش محصولات ارگانیک و در سایت های اینترنتی به فروش می رسد. برنج سبوسدار باید در محیط در بسته و به دور از نور مستقیم آفتاب نگه داشته شود و پس از باز کردن درب بسته باید ظرف یک سال مصرف شود.

 

ارزش غذایی سبوس برنج

برنج سبوس دار، برعکس برنج سفید ویتامین های طبیعی خود را به خاطر فرآیند پردازش پوسته، از دست نداده است. پوسته برنج سرشار از پروتئین، چربی، کربوهیدرات ها، آهن و کلسیم می باشد و غنی تر است و نشاسته آن کمتر از برنج سفید می باشد. برنج سبوسدار حاوی فیبری پنج بار بیشتر از برنج سفید است و منبع مهم ویتامین B2 است.

 

برنج سبوسدار چگونه مصرف می شود؟

این برنج با سبزیجاتی مانند هویج و پیاز به عنوان خورشت مصرف می شود. به ویژه به دلیل آنکه زمان پخت، شکل خود را حفظ می کند با غذاهای گیاهی، غذاهای گوشتی و مرغ پخته شده نیز مصرف می شود. با قارچ بو داده و تره فرنگی سرخ کرده نیز می تواند سرو گردد و در تهیه ی سالاد کلم بروکلی و ذرت میتوان از این نوع برنج استفاده نمود. به دلیل ساختار سخت این نوع برنج، برای پخت آن از آب بیشتری در زمان پخت استفاده میشود و اگر برای تهیه دسر هایی مانند شیر برنج از این نوع برنج استفاده نمودید دقت کنید که مدت زمان پخت نسبت به برنج معمولی طولانی تر است.

 

مزایای برنج سبوس دار چیست؟

- برنج سبوس دار، از سلامت قلب محافظت می کند و کلسترول خون را پایین می آورد.

- برنج سبوس دار با فیبر بالا، بدن را از سموم مضر، تصفیه می کند.

- غنی از اسیدهای آمینه است و به همین دلیل انرژی بخش می باشد.

- برنج سبوس دار مانند برنج وحشی به از دست دادن وزن بدون رژیم غذایی کمک می کند.

- اعتقاد بر این است که زمانی که به طور مداوم و منظم از این نوع برنج استفاده شود، چربی های موجود در رگها را تمیز می کند.



شارژ سریع موبایل