سمیه قاسمی چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰

پروتئین نخود با افزایش مقاومت بدن و تضمین تغذیه قوی در فصل زمستان، در برابر بیماری ها از بدن محافظت می نماید. فواید بی شمار نخود به خاطر ویتامین ها،مواد معدنی، نشاسته و پروتئین است و ارزش غذایی بالای آن است.

نخود، به صورت های مختلف مصرف می شود و از جمله موارد ترجیح داده شده آن، استفاده خشک و بو داده شده است که به عنوان آجیل شناخته می شود. نخود در میان حبوبات نیز بیشترین میزان مصرف را دارد.

 

مزایای نخود چیست؟

- دارای خواص ادرار آور است.

- با توجه به داشتن خواص افزایش دهنده شیر مادر  ، مصرف آن به خانم های باردار توصیه می شو.

- نخود سیاه به دفع سنگ مثانه و کلیه کمک می کند.

- نخود با داشتن ویتامین E، از پوست صورت در برابر عوارض پیری محافظت می کند.

- به دلیل داشتن ویتامین های C، E و K ویتامین ها، فسفر، آهن، منیزیم، کلسیم، سلنیوم، منگنز، مس و روی سیستم ایمنی بدن را تقویت و در برابر نفوذ عوامل خارجی از بدن محافظت می کند.

- روده ها را نرم و مشکلات روده را حل می نماید.

- برای تمرکز و حافظه موثر است.

- به دلیل داشتن خواص متعادل بخش هورمونی، در زمان یائسگی مفید است.

- در ناباروری، تمیز کردن کرمهای روده، سرما زدگی و تسکین درد مفاصل بسیار مفید است و منبع شفابخشی در درمان زردی و تورم با اشکال مصرف متنوع آنست.

 

ارزش تغذیه ای نخود چیست؟

نخود بسیار غنی از نشاسته است و یک منبع مهم پروتئین گیاهی می باشد که سرشار از آهن و روی است.

100 گرم نخود، 330 کیلو/کالری انرژی، 16 گرم پروتئین و 41 گرم کربوهیدرات دارد. نخود با داشتن 3 درصد چربی دارای نرخی بسیار کم در این مورد است.

نخود سرشار از مواد نیتروژنی و غنی از کلسیم و پتاسیم است و این به این معنی است که شما می توانید بخش قابل توجهی از نیازهای تغذیه ای روزانه خود را از نخود تامین کنید.

 

نخود چگونه مصرف می شود؟

یکی از عنصر های غیر قابل چشم پوشی آشپز خانه است و در تهیه غذا های بین المللی مانند حمص، برنج نخود،  پوره نخود یا انواع خورشت کاربرد دارد و مصرف زمستانی آن افزایش می یابد. البته مصرف آن در تابستان نیز فواید بسیاری دارد.

در ماه های گرم تابستان معمولا سالادی ساخته شده از نخود ترجیح داده می شود و در زمستان، برای آنکه انرژی بخشی آن افزایش یابد و ویتامین ها و پروتئین های آن کارآرا تر باشد، مصرف آن به همراه گوشت توصیه می شود.



شارژ سریع موبایل