سمیه قاسمی شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰

نظافت مهمترین عنصر موثر در جلوه اولیه یک خانه است. زیبا ترین دکوراسیون جهان در یک خانه نا منظم هیچ جاذبه ای نخواهد داشت. اگر به دنبال زیبا و منظم دیده شدن منزلتان هستید باید همیشه به دنبال رعایت نظافت و نظم باشید.

با انجام روزانه کارهای منزل و موکول نکردن آنها به فرصت های بعدی قدم بزرگی در این راستا میتوانید بردارید. در مطلب امروز نظافت مربوط به خانه تکانی های فصلی و سرفصل های مهم تمیزی خانه را از نظر میگذرانیم و امیدواریم که شما نیز در انجام کارهای خانه از این نکات نهایت استفاده را ببرید.

 

هوای منزلتان را تازه کنید

اگر امروز میخواهید منزلتان را نظافت کنید یا اصلا نیت تمیزی ندارید، در هر چهار فصل سال چه هوا معتدل و خوب باشد یا بسیار سرد و سوز دار، برای رعایت تمیزی هوای داخل منزلتان، باید هر روز هوای داخل خانه را تعویض نمایید.هر روز صبح چند دقیقه پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه بشود. در یک خانه مهمتر از نظافت کف، مبلمان و دیوار ها عاملی که بیشتر به چشم می آید و باعث تمیزی دو چندان یک خانه میشود تمیز بودن هوای در جریان داخل آن خانه می باشد. در خانه هایی که به نظافت هوای محیط زندگی توجه نمیشود اگر محیط زندگیتان از تمیزی حتی  برق هم بزند، یک طرف قضیه می لنگد و آن اینست که هوای نا مطبوع و بدون انرژی در اطراف شما در جریان است.

مخصوصا اگر یکی از اعضای خانه فردی سیگاری باشد یا آشپزخانه به محیط سالن و حال مشرف باشد و بوی غذا در خانه بپیچد، هوای منزلتان به مراتب بیشتر و سریع تر باعث خستگی شما و آلودگی تدریجی محیط منزلتان می گردد. بنابراین برای هر چه بهتر کردن نتیجه نظافت منزلتان اولین کاری که باید انجام دهید اینست که ابتدا تمام پنجره ها را باز نمایید تا هوای تازه وارد جای جای خانه شما گردد. این اولین اصل در نظافت اساسی خانه شما است.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه

 

لکه های روی دیوار

یادتان باشد دیوار ها مهمترین عامل در چگونه جلوه دادن دکوراسیون هر خانه اند. البته در نظافت های هفتگی توجه به این امر ضروری نمی باشد اما از آنجایی که این مطلب در مورد تمیز کاری های فصلی خانه شماست باید توجه داشته باشید بعد از تازه کردن هوای منزلتان اولین مطلب که باید در نظر بگیرید اینست که میتوانید از دیوارها شروع کنید.

البته منظورمان این نیست که تمام دیوار ها را از بالا به پایین بشویید بلکه باید تمام خانه را بگردید و تمام لکه های روی دیوار ها را از نظر بگذرانید. سپس بر حسب تاثیری که روی جلوه دکوراسیون شما میگذارند و بر اساس اولویت، با کمک دستمال و شوینده های مناسب شروع به پاک کردن این لکه ها از روی رنگ دیوار یا کاغذ دیواری نمایید. یکی از راه های پاک کردن لکه از روی دیوار بدون اینکه به رنگ آن آسیب برسانید استفاده از سرکه می باشد.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه

 

تمیزی پرده و شیشه ها

پس از تمیز کردن دیوار ها، عامل دیگری که بیشتر از همه باعث تغییر خوشایند فضای منزل میشود پرده ها و شیشه ها می باشد. ابتدا تمام پرده های منزل را تک به تک جدا کنید و آنها را یا داخل لباسشویی بیاندازید و یا در صورت دلخواه می توانید جهت شستشوی بهتر از خشکشویی ها کمک بگیرید. در مدت زمانی که پرده ها در حال شستشو هستند، میتوانید مشغول تمیز کردن شیشه ها شوید. با دستمال ها و شوینده های مخصوص شیشه به راحتی میتوانید شیشه های منزلتان را برق بیاندازید.

اگر داخل آبی که با آن شیشه ها را می شویید کمی نمک اضافه کنید شیشه هایتان سریع تر و بهتر تمیز خواهند شد. سرکه مورد دیگری است که هنگام شستشوی شیشه ها می تواند به کمک ما بیاید. میتوانید به جای استفاده از شوینده های شیمیایی از مواد طبیعی استفاده کنید. بعلاوه شیشه هایی که با سرکه شسته میشوند به مراتب تمیزتر هستند و مدت زمان بیشتری تمیز باقی میمانند.

هنگام شستشوی شیشه ها، اگر در طبقات بالا سکونت دارید مواظب ایمنی خودتان نیز باشید. به جای بالا رفتن از نردبان میتوانید شیشه شور های دسته دار را از لوازم فروشی ها تهیه نمایید که ایمنی بیشتری نیز دارد. بعد از تمیز شدن شیشه ها سراغ آینه ها بروید و آنها را نیز تمیز کنید تا از لیست کارهایتان خارج شوند.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه

 

گردگیری و جمع و جور کنید

بعد از شستشوی شیشه ها میتوانید سراغ گردگیری و جمع وجور کردن ریخت و پاش ها بروید. باید اعتراف کنیم که گردگیری خوشایند هیچ کس نیست. هنگام گردگیری برای اینکه راحت بتوانید به همه جا دسترسی داشته باشید، مبلمان و حتی سایر وسایل خانه را کمی جا به جا نمایید و حتی می توانید آنها را در جایی دور از دسترس جمع نمایید.

گرد و خاک شیشه ها را با شیشه پاک کن و گرد و خاک چهار چوب پنجره ها و مبلمان را با شوینده های مخصوص نظاقت نمایید تا مانع پوسیدگی مبلمانتان شود. فراموش نکنید خانه ای که با دقت گردگیری شود همیشه تمیز تر به نظر میرسد.بعد از گردگیری مبلمان و پنجره ها، کناره های درب و پنجره ها را نیز تمیز نمایید.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه

 

روکش ها را عوض کنید

جالا نوبت میرسد به روکش ها. تمام اتاق ها را یکی یکی سر بزنید و ملافه تمام بالش ها را عوض کنید و سرویس های خواب را نیر با سری تمیز تعویض نمایید. قبل از انجام اینکار بالش ها را با ضربات دست بکوبید تا نرمتر شوند حتی میتوانید آنها را در بالکن و مقابل نور خورشید کمی رها کنید. بعد از تعویض ملافه ها، میتوانید سراغ گردگیری و تمیز کردن مبل های راحتی بروید. ماده شستشوی مخصوص نظافت مبلمان شما بستگی به جنس پارچه استفاده شده در دوخت روکش مبلتان دارد.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه

 

کمد ها و کشو ها را از نو بچینید

در مورد بحث نظافت و تمیز کردن خانه صحبت های دقیقی کردیم، شما می توانید در مرحله بعد در مورد تغییر چیدمان کمد ها و کشو ها وارد عمل شوید. کابینت ها و کشوهایی که به بدترین شکل ممکن بی نظم گردیده اند و به نحوی به میدان جنگ تبدیل شده اند را از نو و به شکلی مرتب بچینید. به این صورت که اولا وسایل داخل آنها را بیرون بریزید سپس با دستمال مخصوص گردگیری، گرد و خاک داخل آنها را پاک نمایید و بعد وسایل را تک تک و کاملا کاربردی بچینید.

کابینت ها و کشو ها جرء وسایل ضروری خانه هستند و زندگی بدون آنها بسیار مشکل است زیرا نظم خانه را حفظ میکنند و بی نظمی را پنهان می نمایند از همین رو برای ایجاد چیدمانی دقیق برای پیدا کردن هر چه سریع تر وسایل مورد نیازمان در وقت ضرور دقت زیادی را صرف نظافت و چیدمان کشوها و کابینت ها نمایید.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه

 

حمام و توالت

ایجاد نظم در حمام و توالت یکی از زمان بر ترین کارها است و نیاز به صرف انرژی بیشتری را دارد. هم برای ایجاد نظم و هم برای رعایت حداکثر بهداشت باید همیشه حمام و توالت شما تمیز باقی بماند که این توجهات، از نظر سلامت بسیار مهم است. هنگام تمیز کردن توالت، به کانال های اطراف آن توجه ویژه نمایید. در مورد وان و اتاق دوش توجه به گوشه و کناره ها فراموش نشود.

بعد از تمیز کردن رختکن و حمام سراغ سینک روشویی بروید و پس از آن کمد ها و طبقه ها. پس از آنکه تمیز کاری شما تمام شد مجددا تمام مناطقی که نظافت کرده اید را از نظر بگذرانید تا مطمئن شوید که کارتان را به نحو احسن انجام داده اید. توجه داشته باشید که تعویض حوله های استفاده شده با سری جدید و تمیز را فراموش ننمایید.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه

 

تمام خانه را جارو بزنید

و حالا نوبت خسته کننده ترین اما ضروری ترین بخش تمیز کردن خانه شد! جارو زدن. بر حسب اندازه منزلتان و همین طور مکش جارو برقی شما مدت زمان این مرحله متغییر است. برای شروع جارو زدن ابتدا سراغ اتاق های داخلی بروید و اگر میتوانید با جا به جا کردن مبلمان، گرد و خاک زیر آنها را نیز نظافت نمایید. به گوشه و کناره ها نیز توجه خاص نمایید و قالیچه های خانه را نیز مشمول این توجه کنید. اگر قبلا منزلتان را به طور صحیح و کامل جارو نزده اید و با جارو زدن مقدار زیادی گرد و خاک به پا میشود بهتر است مرحله گرد گیری را پس از جارو انجام دهید.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه


نظافت آشپزخانه

یک آشپز خانه منظم میتواند قضای خانه را کلا تغییر دهد. چون همانطور که گقتیم آشپزخانه قلب خانه است به همین خاطر همیشه و حتی در زمان هایی که مشغول نظافت و تمیز کاری نیستید هم باید توجه خاصی به نظافت و تمیزی خانه نشان دهید. مخصوصا ظرف های کثیف داخل سینک ظرقشویی، آشپزخانه و حتی کل خانه را میتواند آلوده و نا منظم نشان دهد.

سخت هم که باشد باید داخل تمام کابینت ها را خالی کنید و بعد از گردگیری دوباره وسایل را داخلشان بچینید. بعد از آن روی درب کابینت ها و تمام وسایل موجود در آشپز خانه را با دستمال تمیز، نظافت نمایید. یخچال و کابینت خورد و خوراکتان را نیز اول خالی کنید و بعد از تمیز کردن و گردگیری، دوباره وسایل را بچینید. به این ترتیب شما صاحب یک آشپز خانه تمیز و تازه خواهید شد.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه

 

مرحله آخر: نظافت و تمیز کردن کف

و نهایتا به مرحله آخر رسیدیم. تمیز کردن کف. هنگام تمیز کردن کف ها ابتدا از کناره ها شروع کنید، مخصوصا اگر کناره ها کمی شیبدار باشد تمیز کردنشان به مراتب سخت تر خواهد بود سپس از گوشه ها ادامه دهید و همه جای خانه را تمیز کنید. دقت کنید تی مورد استفاده شما به اندازه ای نم باشد که آب آن چکه نکند.

درست مانند دستور العمل جارو کشیدن، وسایل را کمی جا به جا کنید و زیر مبلمان را نیز تمیز نمایید. به این ترتیب منزل شما مدت زمان بیشتری تمیز خواهد ماند و تمیز تر به نظر خواهد آمد. بعد از تمیز کردن و استفاده از تی، آن را بشویید و به همان شکل رها ننمایید. در آخر با آویختن پرده های شسته شده می توانید تمیز کاری خانه را به پایان برسانید. حالا شما صاحب خانه ای هستید که همه جای آن از تمیزی برق میزند و میتوانید با نگاه کردن به هر گوشه آن لذت ببرید.

 

 کامل ترین اصول متخصصان در نظافت خانه



شارژ سریع موبایل