ندا نیک روش يكشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰

مواد لازم برای 4 نفر

گوشت گوسفند: نیم كیلو چرخ كرده

آرد نخودچی: 300 گرم

پیازچه: یك فنجان، ساطوری شده

تره: یك فنجان، ساطوری شده 

تخم‌مرغ: 2 عدد

آلوخورشی: 150 گرم

نمك و فلفل: به میزان لازم

زردچوبه: به میزان لازم

روغن كنجد: به میزان لازم

روش تهیه

برای شروع لازم است، گوشت چرخ كرده را با آرد نخودچی تركیب كنید و آن را خوب ورز دهید.  اگر هنگام ورز دادن احساس خشكی در مواد احساس كردید مقدار كمی آب به آن اضافه كنید، سپس پیازچه و تره ساطوری شده را به این مخلوط اضافه كرده و به میزان لازم نمك، فلفل و زردچوبه اضافه كرده و خوب ورز دهید.

سپس تخم‌مرغ‌ها را در مواد بشكنید و به خوبی آنها را با هم مخلوط كنید تا مایع گوشت به خوبی شكل بگیرد و چسبندگی لازم را داشته باشد. در مرحله بعد به اندازه یك گلوله كوچك گوشت بردارید و یك آلو را درون آن قرار دهید و آن را گرد مانند یك توپ كوچك آماده كنید.

تمام گوشت را به این صورت آماده كرده و پس از آماده كردن همه آنها گلوله های گوشت را درون سینی فر كه با روغن كنجد چرب شده قرار دهید و به‌مدت 02 تا 03 دقیقه درون حرارت 081 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

موادلازم برای تهیه سس

پیاز: 2 عدد

شكر: یك سوم پیمانه

سركه: یك سوم پیمانه

پیازها را ریز و ساطوری كنید و درون یك قابلمه كوچك كه مقدار اندكی روغن زیتون در آن ریخته شده، روی حرارت قرار دهید. سپس سركه و شكر را با یك لیوان آب تركیب كرده و با مقدار اندكی زردچوبه به پیاز اضافه كنید. اجازه دهید این سس آنقدر بجوشد تا غلیظ شود.

 

نکته

آرد نخودچی از جمله مواد خوراكی​ای محسوب می‌شود كه بالاترین میزان پروتئین و فیبر را در خود دارد. این آرد یكی از معدود آردهایی است كه با پخت‌وپز خواص درمانی خود را از دست نمی‌دهد و فیبر موجود در آن حفظ می‌شود. 

 

 كوفته آلو تره


این غذا را می‌توانید با سالاد میوه سرو كنید. برای تهیه این سالاد می‌توانید از كاهو، هلو، خیار، سیب و آلو استفاده كنید تا علاوه بر دریافت پروتئین كافی در كنار این غذا از فیبر موجود در میوه‌های تازه نیز بهره‌مند شوید.

مصرف همزمان سالاد میوه با این غذا موجب تقویت خاصیت خنك‌كنندگی آلو شده و موجب دفع بیشتر حرارت درونی بدن در روزهای گرم می‌شود.
 

 كوفته آلو تره


گنجاندن سبزی‌ها در رژیم غذایی افراد بسیار اهمیت دارد. سبزی‌ها موجب افزایش رطوبت در بدن می‌شود و مقاومت بدن را در ایام روزه داری افزایش می‌دهد. پیازچه نیز ازجمله این سبزیجات است كه به دلیل فیبر بالایی كه دارد علاوه بر تامین رطوبت، می‌تواند فیبر مورد نیاز بدن را تامین كرده و به این ترتیب عملكرد دستگاه گوارش را به حالت طبیعی نزدیك كند.

اما توجه داشته باشید مصرف پیازچه میزان قند خون را نیز كاهش می‌دهد، بنابراین افرادی كه به‌طور معمول با كاهش قند خون مواجه می‌شوند، بهتر است این سبزی را در برنامه غذایی روزانه شان قرار ندهند و در هفته یك تا دو بار از این سبزی برای تهیه سالاد یا غذا استفاده كنند.


 كوفته آلو تره


گنجاندن آلو در رژیم غذایی به ویژه در فصل تابستان به كاهش حرارت درونی افراد كمك می‌كند. به این ترتیب افراد گرم مزاج بهتر است، آلو را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانند تا در روزهای گرم كمتر در معرض آسیب گرمای هوا قرار بگیرند، ضمن آنكه آلو می‌تواند در درمان خشكی مزاج و كندی عملكرد روده‌ها موثر باشد و همچنین به درمان بیماری یبوست به افرادی كه دچار یبوست هستند كمك كند.
 

 كوفته آلو تره


تره به شرط آنكه بیش از حد تفت داده نشود، می‌تواند خواص درمانی فوق‌العاده‌ای داشته باشد و گنجاندن آن در برنامه غذایی خالی از لطف نیست. این سبزی یكی از معروف‌ترین گیاهان دارویی برای تسكین و درمان سنگ كلیه و بیماری بواسیر است.

این سبزی یكی از مفیدترین خوراكی‌ها برای تنظیم و ایجاد تعادل در فشارخون افراد مبتلا به این بیماری است، اما فراموش نكنید تره به این دلیل كه سلولز دارد از جمله سبزی‌هایی محسوب می‌شود كه نفخ آور است و به افرادی كه مبتلا به اختلال در عملكرد روده هستند، توصیه نمی‌شود. این توصیه درباره تمامی انواع تره صدق می​کند.



شارژ سریع موبایل