سمانه ربانی چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰

تا به حال به این فکر کرده‌اید که شخصیت هم می‌تواند نقشی در لاغر شدن‌تان داشته باشد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که مدل شخصیتی افراد نقش مهمی در توانایی و موفقیت آنها در کم کردن وزن دارد. مطالبی که در ادامه می‌خوانید به شما کمک می‌کند تا با شناخت شخصیت خود راه بهتر و موثرتری برای لاغری پیدا کنید.

شما می‌توانید موفق شوید به شرطی كه ...

اگر فردی قابل اعتماد هستید و همه روی شما حساب می‌کنند....


اگر فردی هستید که به موقع سر قرار حاضر می‌شوید، خوش قول هستید و به قوانین احترام می‌گذارید، بدانید که فردی وظیفه شناس و با وجدانید و این ویژگی به گفته دکتر مارکمن نقش مهمی در پایبندی شما به یک برنامه غذایی مناسب و ورزشی مستمر و منظم دارد. البته یک مسئله متناقض در اینجا وجود دارد و آن اینکه وقتی یک برنامه غذایی مشخصی را برای خودتان در نظر می‌گیرید ناخودآگاه دائما به آن برنامه و عمل کردن به آن فکر می‌کنید یعنی به نوعی به غذا فکر می‌کنید که این خود به ضرر شما و روند کاهش وزن‌تان است. راه‌حل این مسئله این است که به‌جای یک برنامه غذایی، ورزشی سفت و سخت بعضی عادت‌های روزانه خود را تغییر دهید تا به‌طور ناخودآگاه باعث کاهش وزن شما شود. مثلا به‌جای اینکه فرزندتان را با ماشین به مدرسه ببرید پیاده بروید تا ورزشی هم کرده باشید.

 

درون‌گراها موفق‌تر هستند

اگر فرد ساکتی هستید...


کسانی که ترجیح می‌دهند اوقات فراقت خود را تنهایی سپری کرده و به کافه بروند و یک مجله یا کتاب بخوانند معمولا در کم کردن وزن موفق‌تر از بقیه هستند. به گفته دکتر هایدی هانا، نویسنده کتاب «یک راه حل سریع» افراد درون‌گرا و ساکت توانایی بیشتری برای ادامه یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی منظم دارند.البته هر دوی اینها نیاز به خویشتنداری و ممارست دارد که معمولا این دو ویژگی در افراد دمدمی مزاج و افراد برون‌گرا کمتر دیده می‌شود. به افراد برون‌گرا توصیه می‌شود قبل از رفتن به مهمانی و قرار گرفتن در معرض خوراکی‌های مختلف با خود قراری بگذارند تا با اشتهای زیاد به مهمانی نروند.

كمی صبر باید تا ....

اگر فردی دمدمی مزاج و هوسی هستید...


در تحقیق معروفی که در سال 1992 انجام شد محققان به کودکانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند، گفتند که اگر بخواهند، بلافاصله یك عدد پاستیل به آنها داده می‌شود ولی اگر بتوانند 15 دقیقه صبر کنند 2 عدد پاستیل می‌گیرند. کودکانی که در این مورد صبر کردند در سال‌های بعد وزن متعادل‌تری داشتند. به گفته دکتر آرت مارکام استاد روانشناسی دانشگاه تگزاس افرادی که می‌توانند بر هوس غذایی خود غلبه کنند راحت‌تر وزن کم می‌کنند. در واقع افرادی که همیشه میل خود به خوردن غذایی را بلافاصله ارضا می‌کنند همان‌هایی هستند که به سختی می‌توانند وزن کم کنند. پس بهتر است جلوی بعضی هوس‌های غذایی خود را بگیرید. همین‌طور از رفتن به کافه تریای محل کارتان در ساعت استراحت پرهیز کنید و از همه مهم‌تر اینکه داخل کابینت‌های آشپزخانه تنقلات چاق‌کننده نگه ندارید. 

دعوت‌های شام و ناهار را رد كنید

اگر فرد پرانرژی و سرزنده‌ای هستید...


به گفته دکتر هانا افراد سرزنده و معاشرتی بیشتر اوقات استرس را در خودشان تا رسیدن به آستانه‌ای به‌نام آمیگدل‌ های‌جك انباشته می‌کنند. این درست زمانی است که به‌جای استفاده از قشر جلویی مغز یا جلوی پیشانی مغز که در انتخاب‌های سالم‌تر و هدف‌های طولانی مدت به ما کمک می‌کند، از قسمت‌های ابتدایی مغز استفاده می‌کنند و باعث می‌شود که بیشتر برای لذت بردن غذا بخورند و به غذاهای پرکالری و چرب تمایل داشته باشند. به توصیه دکتر مارکمن اگر از اینکه در یک جمع کانون توجه باشید لذت می‌برید، سعی کنید بیشتر به مهمانی‌هایی بروید که به صرف شام و ناهار نیستند.

اگر هیجان‌زده شدید سراغ غذا نروید

اگر خلق متغیری دارید...


میزان تغییرات خلق و خوی شما در زندگی روزمره ثبات عاطفی‌تان را نشان می‌دهد.دکتر مارکمن می‌گوید افرادی که خلق و خوی بسیار متغیری دارند در كل احساس آنها نسبت به زندگی گاهی بسیار خوب و گاهی بسیار بد است. اشتهای این افراد نیز با خلق آنها تغییر می‌کند. یعنی وقتی هیجانی می‌شوند بیشتر غذا می‌خورند. دکتر مارکمن می‌گوید: افراد هیجانی بیشتر اوقات تمایل دارند کاری انجام دهند تا آرام شوند و غذا خوردن یکی از این کارهاست. 

كمی خودخواهی  خوب است

اگر فرد خودخواهی هستید...


اگر در حال کم کردن وزن هستید کمی خودخواه بودن به نفع شماست. به گفته دکتر هانا، افرادی که خودخواه هستند بیشتر منافع خودشان را در نظر می‌گیرند که این باعث می‌شود انرژی‌شان صرف خودشان شود و اراده بیشتری برای انتخاب غذاهای سالم‌تر داشته باشند. بر عکس این افراد، کسانی که همیشه سعی می‌کنند دیگران را راضی کنند معمولا انرژی زیادی صرف می‌کنند که باعث می‌شود در انتهای روز بسیار خسته باشند و به خوردن غذاهای ناسالم تمایل پیدا کنند. بهتر است برای رسیدن به هدف لاغری کمی خود خواه باشید و کمتر احساس گناه کنید. مثلا می‌توانید به‌جای اینکه برای راضی کردن دوستان‌تان برنامه کلاس ورزش خود را کنسل کنید، از آنها بخواهید تا با شما در کلاس ورزش شرکت کنند.

به خودتان  استرس ندهید

اگر فردی راحت و آسان‌گیر هستید...


افراد آسان‌گیر معمولا از افراد عصبی لاغرترند. اگرچه به گفته دکتر مارکمن، در بعضی موارد آسان‌گیر بودن نتیجه معکوس دارد. یعنی مثلا وقتی دیگران دچار اشتباه می‌شوند برای اینکه احساس ناامیدی نکنند به راحتی از اشتباه‌شان چشم‌پوشی می‌کنید و در نتیجه خودتان استرس زیادی را تحمل می‌کنید که این استرس می‌تواند باعث تغذیه ناسالم و مانع کم شدن وزن‌تان شود.

زیاد سخت نگیرید

اگر به خودتان سخت می‌گیرید...


به گفته دکتر مارکمن افرادی که نسبت به خود حس دلسوزی ندارند، با انجام یک اشتباه دچار احساس بسیار بدی می‌شوند. ولی کسانی که دارای حس دلسوزی و مهربانی نسبت به خود هستند به راحتی از اشتباهات خود چشم‌پوشی می‌کنند و به خودشان قول می‌دهند که آن اشتباه را تکرار نکنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که به خودتان سخت می‌گیرید، بهتر است بدانید احتمال اینکه بعد از یک اشتباه کوچک برای رهایی از احساس گناه به پرخوری روی بیاورید بسیار زیاد است. اگر ذاتا دارای این حس دلسوزی نسبت به خود نیستید این خصوصیت را تغییر دهید. به این ترتیب یاد می‌گیرید که چطور بهترین دوست خود باشید.



شارژ سریع موبایل