سارا قاسمی يكشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

قبل از آنکه رابطه‌ی واژنی داشته باشید باید مطمئن شوید که مشکلی ندارید. اغلب زنان می‌توانند ۴ تا ۶ هفته پس از زایمان رابطه‌ی جنسی داشته باشند، چه زایمان طبیعی باشد و چه سزارین. داشتن رابطه قبل از زمان مجاز تعیین‌شده توسط پزشک شما را در خطر عفونت قرار می‌دهد.


کمبود خواب میل جنسی زنان را از بین می برد

یکی از بزرگ‌ترین موانع ادامه‌ی رابطه‌ی جنسی خستگی زیادی است که مراقبت از نوزاد همراه دارد. برای چند ماه نوزاد شما هر شب حدود ۲ تا ۳ ساعت شیر می‌خورد. سی درصد نوزادان تا نه‌ماهگی شب‌ها زیاد نمی‌خوابند. این کمبود خواب باعث می‌شود مادران میل جنسی خود را از دست دهند.


کمبود خواب در مردان

اغلب میل مردان به رابطه‌ی جنسی بیشتر است، حتی اگر خسته باشند. مردان نیاز دارند برای آرامش و احساس نزدیکی به همسرانشان رابطه داشته باشند.


خستگی

اگر خستگی زیاد شما روی رابطه‌ی جنسی‌تان اثر گذاشته است با همسر خود درباره‌ی آن صحبت کنید. راه‌های زیادی وجود دارد که شما سرحال باشید. در ابتدا از همسرتان بخواهید مدتی مراقب کودک باشد تا شما بخوابید. و یا صبح‌ها رابطه داشته باشید که هردو شب را استراحت کرده‌اید. برای اینکه مدت‌زمانی را باهم تنها باشید از خانواده، دوستان یا پرستار کودک کمک بگیرید تا از کودک شما مراقبت کنند. درنتیجه شما و همسرتان بدون نگرانی در مورد کودک زمانی را باهم خواهید گذراند.


هورمون‌های پس از بارداری و رابطه‌ی جنسی

پس از تولد نوزاد سطح هورمون استروژن بدن کم می‌شود. این موضوع سبب کاهش خیسی واژن خواهد شد، درنتیجه رابطه‌ی شما ناخوشایند یا دردناک خواهد بود. اغلب پس از اتمام شیردهی یا بعد از ادامه‌ی عادت ماهانه این مشکل رفع می‌شود. برای کم شدن درد می‌توانید از چرب کننده‌های واژن استفاده کنید. تغییرات هورمونی حتی ممکن است باعث افسردگی فرد شوند که بااحساس ناراحتی، نگرانی یا زودرنجی پس از زایمان همراه است. این احساسات می‌توانند با میل جنسی شما تداخل یافته و برای چند هفته تا چند ماه ادامه یابند.


تغییرات بدن

تغییرات بدن و احساسی که زن پس از زایمان در مورد بدن خود دارد تأثیر زیادی روی احساسات او در رابطه‌ی جنسی خواهد گذاشت. اکثر زنان در طول بارداری ۱۱ تا ۱۵ کیلوگرم افزایش وزن‌دارند و روی بدن آن‌ها خطوطی نمایان می‌شود که علامت کشیدگی بدن است. سزارین روی شکم آن‌ها زخم برجای می‌گذارد. همه‌ی این موارد ممکن است باعث شود زن احساس نارضایتی یا ناراحتی از بدن خود داشته باشد. در حقیقت همسرتان هنوز هم بدن شما را دوست دارد، اما می‌توانید از او کمک بگیرید تا بدنتان به شکل قبل از زایمان برگردد. از همسرتان بخواهید مراقب کودک باشد تا شما ورزش کنید و یا بخواهید به شما کمک کند تا وعده‌ی غذایی سالمی تهیه کنید.


درباره‌ی چیزی که شما را ناراحت می‌کند صادق باشید

در برخی موارد عدم تمایل به رابطه‌ی جنسی پس از زایمان چیزی بیشتر از مسائل فیزیکی است. شاید چیزهایی در رابطه‌ی شما وجود داشته باشد که باید آن را بررسی کنید. از خودتان بپرسید " چه چیزی مرا تا این حد ناراحت کرده است که نمی‌خواهم با رابطه‌ی جنسی علاقه‌ی خود به همسرم را نشان دهم؟ " یک حس متداول برای ناراحتی در بین خانم‌ها این است که مجبورند در خانه بمانند و پوشک بچه را عوض کرده و از او مراقبت کنند درحالی‌که همسرشان از خانه بیرون می‌رود و با دیگران معاشرت دارد.


با همسرتان صحبت کنید

نارضایتی از وضعیت بدن و خستگی روحی مشکلات عاطفی‌ای هستند که باید شرح داده شوند. صحبت با همسرتان تأثیر زیادی روی اطمینان شما از همکاری همسرتان برای مراقبت از خانواده‌ی جدید دارد. اگر در صحبت کردن با او مشکل‌دارید شاید مشاور خانواده بتواند به شما کمک کند.


برنامه‌ریزی برای رابطه‌ی جنسی

اولین سال تولد نوزاد جدید نیروی فیزیکی و عاطفی زیادی می‌خواهد و بسیاری از زوج‌ها متوجه می‌شوند زندگی جنسی آن‌ها دیگر مانند زمان قبل از تولد کودک نیست. اگرچه بیشتر مشکلات جنسی‌ای که زنان تجربه می‌کنند در طی یک سال اول بهبود خواهد یافت. بااین‌وجود هیچ‌گاه رابطه‌ی جنسی شما مانند زمان قبل از تولد نوزاد نخواهد شد و زوج‌ها باید برای رابطه‌ی خود برنامه‌ریزی کنند. شاید از این کار زیاد لذت نبرید اما این روش برای پیشگیری از بین رفتن صمیمیت میان شما و همسرتان ضروری است.


پذیرش شرایط جدید

با تولد نوزاد جدید زندگی جنسی شما از چیزی که قبل بود تغییر کرده و شاید تعداد دفعات آن کمتر شود. اگر هردو شما با این موضوع کنار آمده‌اید مشکلی نیست. اما مشکل در مورد تعداد دفعات رابطه نیست بلکه موضوع نارضایتی احتمالی شما از آن است. اگر همواره یکی از زوج‌ها برقراری رابطه را رد کند به روابط  آسیب وارد می‌شود. این مشکلات باید قبل از آنکه دیر شود بیان و حل شوند.



شارژ سریع موبایل