سارا قاسمی سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

اگر استرس بخشی از تعطیلات شما است، در این مطلب با ما همراه باشید تا یاد بگیرید که چگونه با بکارگیری برخی استراتژی های ساده، استرس خود را کاهش دهید؟

استرس چیزی است که بسیاری از ما همواره آن را تجربه نموده ایم. در برخی فصل ها شما زمان محدودی دارید و باید تمام کارهای خود را در آن زمان اندک انجام دهید، در چنین وضعیتی باید دیوانه وار تلاش کنید. فرض کنید با عزیزان و نزدیکانتان در حال صرف شام می باشید که با عجله میز شام را برای رسیدگی به کارهایتان ترک می کنید. بسیاری از ما استرس در تعطیلات را تجربه کرده ایم؛ در این صورت هیچ تمرکزی بر روی کارهایی که در تعطیلات می خواستیم انجام بدهیم، نخواهیم داشت.

در خانواده هایی که تقریباً تمام چیزهایی که نیاز دارند، مهیا می باشد؛ مهمترین موضوعی که باعث کاهش استرس می شود این است که یک وعده غذایی که توسط خانم خانه، با عشق و محبت پخته شده است، در محیطی گرم و صمیمی میل شود. هنگامی که اعضای خانواده برای یکدیگر وقت بگذارند، استرس آنها به همان میزان کم خواهد شد.

برخی خانواده ها که یکی از زوجین در آن حضور ندارند و برای مثال متشکل از پدر، مادربزرگ، پسر و گربه شان است و به معنای واقعی در آنها صمیمیت و گرما وجود ندارد، ایجاد محیطی گرم و بدون استرس کار دشواری است. اما در خانواده هایی که کامل هستند و چندین بچه دارند و تشکیل یک خانواده بزرگ را داده اند، بهتر است برای تعطیلات همواره از خانه خارج شوند و به خارج از شهر بروند یا با اسباب بازی ها بازی کنند. می توانند برای دید و بازدید از بستگان نیز به منزل آنها مهمانی بروند و با این روش ها استرس تعطیلات خود را کاهش دهند.

 

آیا استرس در تعطیلات را تجربه کرده اید؟

در حالیکه افراد احساس عشق، حسن نیت و هیجان می کنند و سعی می کنند از هوای تازه در تعطیلات استفاده کنند، اما همچنان می گویند که در تعطیلات استرس دارند. هم مردان و هم زنان برای سپری کردن تعطیلاتی خوش در کنار خانواده اضطراب دارند، اما زنان در تعطیلات بیشتر استرس دارند. اکثر فعالیت هایی مانند تزئین خانه، خرید، بسته بندی هدیه های عید، پست کردن ، پخت و پز، پخت نان، تمیز کردن خانه و برنامه ریزی مهمانی از جمله مهمترین کارها در تعطیلات است که استرس و فشار بسیار زیادی را به افراد تحمیل می نماید.

 

چطور می توان استرس در تعطیلات را کاهش داد؟

اگر تمام اعضای خانواده در تعطیلات در کنار هم باشند و هریک از افراد نقش و مسئولیت خاص خود را داشته باشد، می توان امیدوار بود که میزان استرس در تعطیلات کاهش خواهد یافت.

 

1. رسوم معنادار خود را بسازید

نیازی نیست که از لوازمی که در آگهی های بازرگانی تلوزیون تبلیغ می شوند، خرید یا استفاده کنید. تعطیلات خود را به شیوه خودتان و با لوازمی که دوست دارید بگذرانید. انجمن بهداشت روانی کانادا به ما یادآوری می کند که تعطیلات، به ویژه تعطیلات عید، فرصتی برای وقت گذاشتن برای خانواده و عزیزان است. سعی کنید امور را خیلی جدی نگیرید. سعی کنید در کنار خانواده و عزیزانتان به تماشای سریال های عید بپردازید و از تماشای این سریال های لذت ببرید و بخندید. اگر در تعطیلات عید یا کریسمس برف بارید، یعنی اینکه شما خیلی خوش شانس هستید. حتماً توصیه می شود که در این صورت برف بازی کنید!

 

4 راه برای كاهش استرس در تعطیلات

 

2. برنامه ریزی و تفویض امور

اگر شما سرپرست خانواده هستید و مسئولیت ها و مشغله های بسیار زیادی دارید، می توانید با برنامه ریزی و تفویض امور به سایر اعضای خانواده مقداری از فشار و استرس خود بکاهید. لیستی از کارهایی که باید انجام شود، تهیه فرمایید و به سایر اعضای خانواده مسئولیت هایی را واگذار کنید. مانند درخواست از مردم برای شرکت در یک خیریه است. از کودکان برای تهیه و بسته بندی هدیه ها کمک بگیرید.

 

3. بودجه ای برای خرج نمودن در تعطیلات تنظیم نمایید

خرید کردن در تعطیلات را به خوبی انجام دهید. برای تعطیلات عید و همچنین هدیه دادن به دیگران می توانید از اقلام صنایع دستی کوچک، یا قاب عکس استفاده کنید. چنین هدیه هایی بهتر از هدیه های آماده فروشگاه ها است و می توانید تا حد قابل ملاحظه ای هزینه های خود را مدیریت و کاهش دهید. در تعطیلات می توانید در محله خودتان قدم بزنید، ویترین مغازه ها را تماشا کنید یا دراسکیت سواری شرکت کنید و لذت ببرید.

 

4 راه برای كاهش استرس در تعطیلات

 

4. روابط خود با خانواده تان را نامحدود کنید

افراد همواره تمایل دارند تا تعطیلات عید را با خانوده و بستگان خود سپری نمایند. می توانید وعده های غذایی خود را در تعطیلات همراه با بستگان خود سپری نمایید.

به روابط تان با خانواده و بستگانتان واقع بینانه نگاه کنید. در خصوص موضوعات جذاب با خانواده تان صحبت کنید. مرزهای سالم و راحتی را برای «نه گفتن» به خواسته های غیر واقعی تنظیم کنید. تعطیلات عید خود را می توانید با دوستان نزدیک خود نیز سپری نمایید و اعتماد به نفس خودتان را از این طریق افزایش دهید.

در نهایت توجه داشته باشید که استرس کمتر باعث افزایش توانایی های ذهنی می شود. بنابراین تلاش کنید تا تعطیلات جذاب و شادی در كنار خانواده داشته باشید.



شارژ سریع موبایل