افسانه حیدری چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰

آیا شما هم جزو افرادی هستید که کار امروز را به فردا موکول می‌کنید؟ اگه اینطور است این مطلب را بخوانید:

 

به تعویق انداختن سه تا دلیل اساسی دارد:

1- ما معمولاً کاری را به تعویق میندازیم که دوست نداریم, یا کاری که به هر نحوی ما رو ناراحت می‌کنه. در واقع کارهایی که در زندگی ترجیح می‌دیم نکنیم ولی باید انجام بدیم. ما طاقت احساس‌های منفی را نداریم. الان می‌خواهیم احساس خوب داشته باشیم؛ بنابراین با به تعویق انداختن این کار, می‌خواهیم به اون حس خوب برسیم. شاید هم در کوتاه مدت به این حس برسیم ولی در درازمدت به خودمون صدمه زدیم, صدمه‌ای دردناک.

2- به تعویق می ا‌ندازیم چون انگیزه و هدفمون از این کار ضعیف یا مبهمه. ما احساس نمی‌کنیم که واقعاً می‌خواهیم این کار را انجام بدهیم بنابراین میگیم «بعداً انجام می‌دم». در برابر هدفی که به دقت مشخص نشده نمی‌شه رفتار منظمی داشت.

3- به راحتی حواسمون پرت می‌شه. به خودمون می‌گیم «یه دقیقه, ای میلم را چک کنم, یه سری به فیس بوک بزنم, این دستورالعمل را پیدا کنم, این وبلاگ را بخونم و...» ما باید مراقب باشیم که کجا وقتمون را می‌گذاریم.

چیزی که حمایت می کنه از این مسامحه کاری «خود را گول زدنه». ما دلمون نمی‌خواد الان انجامش بدیم, از طرف دیگه اگه انجام ندیم یه تنشی در ما به وجود میاد, پس شروع می‌کنیم به گول زدن خودمان. «فردا انجام بدم بهتره, حالا طوری نیست اگه عقب بیفته, الان تو مودش نیستم, حالا یه سر به ای میلم بزنم وقتی نمی‌گیره...» در واقع در اعماق وجودمون می‌دونیم این‌ها بهانه است و وقتی در این گول زدن موفق نمی‌شیم احساس گناه می‌کنیم.

همین حالا این خودفریبی را متوقف کنید.

 

حال چه کار باید کرد:

1- یکی از آسون‌ترین و مؤثرترین راه‌ها اینه که «شروع کنیم». هر جایی که علائم به تعویق انداختن را دیدیم, همین که احساس می‌کنیم بعداً انجام بدیم بهتره, فقط شروع کنیم. اون انتهای خط را نبینیم, تمرکزمون به همین پیشرفتهای کوچک باشه. همین که راه افتادیم بعداً می‌بینیم به اون بدی که فکر می‌کردیم نبوده. میگن «کاری که شروع بشه کاری است که نصفش انجام‌شده»

2- حالا چطوری این هدف و انگیزه  را به برنامه موثر واقعی برای اجرا و عمل تبدیل کنیم؟ اول باید اهداف را واضح و مشخص کنیم. از قبل بدونیم که در هر موقعیتی رفتار ما برای رسیدن به هدف مشخص چه خواهد بود. این تصمیم‌های قبلی به ما کمک می‌کنه که در محیط واقعی موفق‌تر عمل کنیم. بعد که در موقعیتش قرار گرفتیم دیگه فکر نمی‌کنیم فقط پاسخ می‌دیم.

به خودتون بگویید که کی و کجا انجام خواهید داد.

3- اما چیزهایی که حواسمون را پرت می‌کنه اون‌ها را بشناسیم و از میان برداریم. مثلاً اگه برای کارمون سر کامپیوتر هستیم فیس بوک را خاموش کنیم. این دشمن‌های داخل خودتون را بشناسید تا حرکت کنید به سمت آنچه می‌خواهید.



شارژ سریع موبایل