مهدی خاکپور شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰

ازدواج ها اغلب با یک حال خوب شروع می شوند. دوست داشتن، دوست داشته شدن و رسیدن به فردی که پسندیده ایم یا به دلمان نشسته، شور و هیجانی ایجاد می کند که به زندگی مان عطر و رنگ می بخشد. تجربه چنین شور و هیجانی نه تنها حال خود ما که حال اطرافیان را هم خوب می کند. زن و شوهرها به تجربه می گویند این حال خیلی خوب تا ابد ماندگار نیست و بالاخره یک روز همه چیز معمولی می شود. در این قسمت در مورد این حال خوب و نحوه ماندگارکردن آن می گوییم


صمیمیت چیست؟

جمله «دلم می خواهد یک نفر باشد که عمیقا دوستش داشته باشم و بتوانم حرف هایم را به او بزنم»، اشاره به یک نیاز درونی دارد که «نیاز به صمیمیت» نامیده می شود. بسیاری از ما برها و بارها این جملات را از دهان افراد مختلف شنیده ایم و یا خودمان آن را حس کرده ایم، اما ممکن است چیز زیادی در مورد آن ندانیم؛ بنابراین اولین سوالی که به ذهن می آید این است که صمیمیت چیست؟ صمیمیت به احساس نزدیکی، رودربایستی نداشتن و شریک شدن در دنیای خصوصی دیگری گفته می شود. افرادی که با یکدیگر صمیمی می شوند، می توانند بدون کنترل کردن یکدیگر با هم ارتباط برقرار کرده، حرف های دلشان را به یکدیگر بگویند و ارتباطی عاشقانه، دوستانه و لذت بخش با همدیگر داشته باشند.

همان طور که گفته شد صمیمیت یک نیاز است و بسیاری از روابط ما براساس این نیاز شکل می گیرد، اما شکل پخته و قوام یافته این نیاز، در ازدواج و در ارتباط بین زن و شوهرها دیده می شود که شامل هشت قسمت است: «همکاری صمیمانه زوج ها با هم؛ تعهد و پایبندی آن ها نسبت به یکدیگر و نسبت به  زندگی مشترک؛ رضایت از رابطه جنسی؛ احساس استقلال زن و شوهر برای ارتباط با خانواده و دوستان؛ اعتماد به نفس و عزت نفس زن و شوهر، میزانی که زوج ها می توانند عقاید و نگراش های خود را ابراز، اختلاف نظرهای خود حل و فصل و احساسات و عواطف خود را برای یکدیگر بیان کنند


ایجاد صمیمیت مهم است

سوال دیگری که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که ایجاد صمیمیت بین زن و شوهرها چه فایده ای دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم صمیمیت باعث می شود ارتباط بین زن و شوهرها محکم تر شود و آن ها نسبت به هم وفادارتر و متعهدتر باشند. زن و شوهرهای صمیمی بیشتر با هم می سازند، از زندگی مشترک خود راضی تر هستند و زندگی شان دوام بیشتری دارد و دلیلش این است که صمیمیت، حال کلی رابطه را خوب می کند و وقتی حال کلی رابطه خوب شود، معمولا توجه بیشتری به یکدیگر خواهندداشت و کمتر از هم دلخور خواهندشد.


صمیمیت را مهمان همیشگی زندگی تان کنید

حالا که در مورد اهمیت صمیمیت دانستیم. این سوال پیش می آید که چه گونه می توانیم آن را در زندگی مشترک ایجاد کنیم و یا پس از ایجاد آن، چه طور می توانیم این احساس را در زندگی زناشویی ماندگار کنیم؟
 

صمیمیت با همسر، بدون صرف هزینه!


در ادامه راهکارهای ساده ای معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها، بدون آن که هزینه زیادی صرف نمایید، می توانید زندگی صمیمانه ای برای خود و همسرتان بسازید:


* ارتباط موثری با همسرتان برقرار کنید

شاهراه رسیدن به صمیمیت، توانایی برقراری ارتباط موثر با همسر است. اگر سعی کنید به همسرتان و نیازهایش توجه کنید، آن چه می گوید را درست و کامل بشنوید، در برابر انتقادهایش به سرعت موضع دفاعی نگیرید و هنگام بروز مشکلات و سوءتفاهم ها فقط وی را مقصر و مسئول ندانید. بخش بزرگی از راه رسیدن به صمیمیت با همسرتان را پیموده اید.


* در مورد خودتان و آن چه برایتان مهم است صحبت کنید

هرچه شما صریح تر و روشن تر افکار، احساسات، نیازها و خواسته هایتان را با همسرتان در میان بگذارید، رابطه صمیمانه تری خواهید داشت. بنابراین برای ایجاد رابطه صمیمانه، با همسرتان صحبت کنید و به وی کمک کنید تا شما را بهتر بشناسند.

توجه داشته باشید که اگر به همسرتان اجازه بدهید شما را بشناسد، بهتر می تواند برای رضای نگه داشتن و برآورده کردن نیازهایتان تلاش کند. بنابراین این باور اشتباه را کنار بگذارید که همسرتان باید خودش ویژگی ها، حساسیت ها و نیازهای شما را بفهمد. صریح و شفاف در مورد خودتان و آن چه خوشحال یا دلخورتان کرده، با همسرتان صحبت کنید. تعبیرها و برداشت هایی که از اتفاقات و حرف های دیگر داشتید را هم حتما بگویید. دقت کنید چنان چه خودتان برای شناساندن خود به همسرتان پیش قدم نشوید، همسرتان ناچار است براساس حدس ها و پیش بینی های خودش عمل کند که ممکن است مطابق با واقعیت نباشد. در این صورت همسرتان برای خوشحال نگه داشتن شما تلاش می کند، اما نتیجه دیگری می گیرد.


* همسرتان را بشناسید و به نیازهای وی توجه کنید

اگرچه همسرتان باید به شما برای شناخت خود کمک نماید، اما شما هم انتظار نداشته باشید همسرتان در مورد همه حس ها و نیازهایش به شما اطلاعات بدهد. توجه داشته باشید که گاهی خود افراد نیز خیلی در مورد حس ها و نیازهایشان نمی دانند و البته ممکن است برایشان صحبت کردن در مورد آن ها راحت نباشد. بنابراین خودتان دست به کار شناخت همسرتان و درک و برآورده کردن نیازهایش باشید.


* به همسرتان نشان دهید که برای شما اهمیت دارد و حتی اولویت اول زندگی شماست

همسر شما نیاز دارد که بداند برای شما اهمیت دارد و حتی اولویت اول زندگی شماست. اگر بتوانید چنین حسی به همسرتان بدهید، گام بزرگی برای رسیدن به صمیمیت در زندگی زناشویی تان برداشته اید. بنابراین سعی کنید همواره از همسرتان حمایت کنید، در برابر دیگران از وی تعریف کرده و هوایش را داشته باشید، تلاش های وی را- هرچند از نظر شما کوچک و ناکافی باشد- حتما ببینید. اجازه بدهید دلخوری هایش در مورد شما و دیگران را بگوید، غر بزند، حرف هایش را بشنوید و همدلی کنید.
 

صمیمیت با همسر، بدون صرف هزینه!


* برای ساختن فضای دونفره تلاش کنید

یکی از کارهایی که می تواند به افزایش صمیمیت شما منجر شود، تلاش برای ساختن یک فضای دونفره و خصوصی با همسرتان است. گاهی قید بودن در کنار دوستان و خانواده و حضور در جمع را بزنید و فضایی بسازید که فقط شما و همسرتان در آن حضور داشته باشید. چنان چه صاحب فرزند هستید، گاهی چندساعتی از یک فرد معتمد بخواهید که از فرزندتان مراقبت کند تا شما و همسرتان با هم وقت بگذرانید. در این فضای دونفره مهم نیست که شما دقیقا چه کارهایی انجام می دهید، مهم با هم بودن شماست. با هم بودن شماست. با هم بیرون رفتن، تفریح و مسافرت، بازی، مشارکت در فعالیت هایی همچون آشپزی، تعمیر وسایل منزل و نظافت می تواند نمونه کارهایی باشد که در این فضا دونفره، شما و همسرتان انجام می دهید.


* خاطراتتان را مرور کنید

شما روزهای صمیمانه ای را پشت سر گذاشته اید که مرور آن ها و پررنگ نمودن نشان می تواند به افزایش صمیمیت بین شما و همسرتان کمک کند. خاطرات اوایل آشنایی، نامزدی و ازدواج شما خاطرات شیرین و دلچسبی هستند که باید هر از چند گاهی آن ها را به همراه همسرتان و یا حتی به تنهایی مرور نمایید. تماشای عکس ها و فیلم های مراسم ازدواجتان، قرارگذاشتن و رفتن به مکان هایی که با آن ها خاطره دارید، انجام مجدد کارهای خاص و غافلگیرکننده دوران عاشقی معجزه می کند. البته در کنار مرور خاطرات قدیمی، ساختن خاطرات صمیمانه جدید را نیز فراموش نکنید.


* اظهار علاقه را فراموش نکنید

دوران نامزدی و اوایل ازدواج معمولا افراد در اظهار علاقه سنگ تمام می گذارند. کار قشنگی که متاسفانه با گذشت زمان و به ویژه با تولد بچه ها کمرنگ می شود. توجه داشته باشید که گذشت زمان،نیاز همسران به دوست داشتنی بودن را کاهش نمی دهد؛ بنابراین قربان صدقه رفتن، تحسین و «دوستت دارم گفتن ها» را فراموش نکنید

نکته دیگری که باید آن را به خاطر بسپارید، دست کم نگرفتن قدرت لمس و تماس جنسی است. بنابراین سعی کنید همواره و به خصوص هنگام دیدار و سلام و خداحافظی همسرتان را در آغوش بکشید و ببوسید. لذت بخش کردن رابطه جنسی، ماساژ و نوازش یکدیگر نیز نتایج شگفت انگیزی برای صمیمیت به همراه دارد.
 

صمیمیت با همسر، بدون صرف هزینه!


* کارهای کوچکی که همسرتان دوست دارد و خوشحالش می کند را انجام دهید

برای ایجاد رابطه صمیمی با همسرتان قرار نیست کار بزرگ، پرخرج و یا عجیب و غریبی انجام دهید. کارهای کوچکی مثل پختن یک غذای خوشمزه، تماس گرفتن یا ارسال پیامک، احوالپرسی های روزانه، غافلگیر کردن، گذاشتن یادداشت های محبت آمیز در جیب یا ماشین همسر، خرید گل به عنوان هدیه یا عذرخواهی، پیشنهاد صرف یک وعده غذایی در بیرون از منزل و یا مسافرت، کارهای ساده ای هستند که اثر شگفت انگیزی بر روی افزایش صمیمیت بین همسران دارند.


با خانواده همسرتان وقت بگذرانید

برقراری ارتباط مناسب با خانواده همسر، یکی از مهم ترین راهکارهای ایجاد رابطه صمیمی بین همسران به ویژه در خانواده های ایرانی است؛ بنابراین اگر رابطه صمیمی با همسرتان برای شما مهم است، برای خانواده همسرتان وقت بگذارید و برایشان کاری انجام دهید. مثلا به دیدنشان بروید، برای آن ها هدیه بخرید یا سعی کنید روابط خود را با خانواده همسرتان بهبود بخشید. وقتی همسرتان ببیند که به خانواده اش اهمیت علاقه مندید و به آن ها اهمیت می دهید، با شما صمیمی تر می شود.



شارژ سریع موبایل