سارا قاسمی جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰

کودک درون، بخش شاد درون ماست، بخشی که اکثر ما گمش کرده ایم، بخشی که به ما انرژی و انگیزه و نیروی حیات می بخشد و زندگی ما را سرشار از طراوت و حس ناب زیستن می کند!

کودکی خود را به یاد دارید؟ زمانی که همه چیز زیبا و مانند قصه ها بود و شما را غرق شگفتی می کرد؟ متاسفانه خواسته های ما از زندگی مانند کار، روابط انسانی ، پول و سلامتی باعث می شود تا همه ما کم کم این حس شگفتی ساز را از دست بدهیم. اما این به معنای نابودی این احساس نیست!

 

در اینجا 8 روش برای بازیافتن آن ارائه می کنیم:

 

راه هایی برای ارتباط دوباره با کودک درونمان!

 

1– خود را در شرایط ناآشنا قرار دهید.

آلیسون گوپنیک، نویسنده کتاب ((کودک فلسفی)) – کتابی در خصوص معنای عشق و حقیقت و... از نگاه کودکان – پروفسور فلسفه در دانشگاه کالیفرنیای برکلی می گوید: مغز کودکان مانند پلاستیک است. یعنی دائما درحال ایجاد روابط جدید به میزان زیاد هستند. او می گوید: برای اثبات این امر، می توانید در سنین بالا هم با قرار دادن خود در شرایط نا آشنا و انجام فعالیت های جدید خاصیت پلاستیکی مغز خود را فعال کنید (اما نه به اندازه دوران کودکی).

کافیست کارهایی انجام دهید که حقیقتا و واقعا برایتان تازگی دارد. مثل یادگیری یک زبان جدید، یادگیری نواختن یک ساز یا مسافرت! گوپنیک می گوید: با مسافرت به اماکن جدید، شناخت شما از محیط کمتر می شود؛ ممکن است گم شوید، زبان آنجا را نمی دانید. در نتیجه، شما احساس می کنید که تمامی این اطلاعات جدید را یک باره دریافت می کنید، همانطور که کودکان دنیا را می شناسند.

 

راه هایی برای ارتباط دوباره با کودک درونمان!

 

2 – یادگیری ماجراجویانه را در پیش بگیرید، نه یادگیری بهره ورانه !

گوپنیک می گوید: در بزرگسالی ما سعی در حل کردن مشکلات کنونی خود داریم. کودکان و نوجوانان مشکلی ندارند، از این جهت انرژی آنها صرف کشف موضوعات جدید می شود. این تفاوت بین یادگیری ماجراجویانه یعنی یادگیری برای یادگرفتن و یادگیری بهره ورانه یعنی یادگیری برای استفاده بردن است. تجربه های جدید صرفا برای لذت تجربه، شما را وادار به تفکر در خصوص موضوعات مختلف می کند.

 

راه هایی برای ارتباط دوباره با کودک درونمان!

 

3 – عادات خلاقانه داشته باشید!

مشکل است که انسان وقتی اغلب اوقات درگیر کار در بیرون و در خانه است، احساس کنجکاوی و عدم دغدغه داشته باشد. به همین دلیل باید به نوعی برنامه ریزی کنیم تا هر روز لحظاتی را برای انجام فعالیت های تقویت کننده خلاقیت اختصاص دهیم.

گابریل برن استاین، نویسنده کتاب معجزات اکنون و نویسنده HuffPost می گوید: هرچه ما تجارب خلاقانه جدیدی بدست آوریم، بیشتر با کودک درونمان در ارتباط خواهیم بود. خلاقیت به ما آزادی برای خود بودن و حس رهایی می دهد.

 

راه هایی برای ارتباط دوباره با کودک درونمان!

 

4 - بنگرید!

دنیای بزرگی اطراف ماست، اما خیلی راحت می توان با پریدن از یک فعالیت به دیگری از آن غافل شد. اینگونه نباشید! برن استاین می گوید: با بزرگتر شدن، فراموش کردم که به آسمان نگاه کنم. من روز خود را با نگاه کردن به صفحه تلفن همراهم شروع می کردم و از یک کار به سوی دیگری می شتافتم و این امر باعث شد تا زندگی را فراموش کنم! از کودکان یادبگیرید که استاد لذت بردن از اطرافشان هستند! گاه و بیگاه مکثی کنید تا تمامی آنچه در اطرافتان در جریان است را ببینید.

 

راه هایی برای ارتباط دوباره با کودک درونمان!

 

5 – با کودکان وقت بگذرانید.

گوپنیک می گوید: من یک نوه دو و نیم ساله دارم و وقت گذرانی با او باعث می شود بفهمم دنیا چقدر زیبا و پر محتواست. درست است که به عنوان سرپرست کودکتان، همواره چنین فرصت هایی برایتان وجود ندارد، اما وقتی که فرصت داشتید "مکثی کنید و از آرامش بودن در کنا ر کودکان لذت ببرید." گوپنیک می گوید: از این فرصت استفاده کنید!

او می گوید: بشمارید و ببینید یک کودک 2 تا 4 ساله طی 5 دقیقه چند آزمایش انجام می دهد. اگر من می توانستم این مقدار کاوش را طی یک سال انجام دهم، تبدیل به یک دانشمند می شدم.

 

راه هایی برای ارتباط دوباره با کودک درونمان!

 

6 – هر روز یک کار را با تمرکز کامل انجام دهید !

لزلی بکر فلپس، روانشناس می گوید: تمرکز به شما کمک می کند تا کاملا در لحظه باشید. این یکی از چیزهایی است که بزرگسالان در کودکان تحسین می کنند. "آنها با تمام وجود غرق در تجارب خود هستند و برای پذیرش نتایج آن آماده اند!" یا آن گونه که برن استاین می گوید: "کودکان نگران گذشته و آینده نیستند، در زمان حال شما حقیقتا می توانید زندگی را تجربه کنید."

بکر فلپس می گوید: نیازی نیست این کار خیلی زمان بر و رسمی باشد. توجه خود را برای چند لحظه به نفس های خود جلب کنید، چند قدم راه بروید و به حرکات و احساسات بدنتان توجه کنید،یک هویج را قاچ کنید و به حرکت چاقو روی آن و دستانتان توجه کنید.

 

راه هایی برای ارتباط دوباره با کودک درونمان!

 

7 – روزی یک کار را تنها برای اینکه دوست دارید، انجام دهید!

بکر فلپس می گوید: برقصید، برنامه تلویزیونی دلخواهتان را ببینید، با دوستانتان بگردید.کودکان همواره مشغول انجام کارهایی هستند که دوست دارند. شما هم از آنها پیروی کرده و روزانه یک کار را برای دل خودتان انجام دهید! با خواسته های خود در ارتباط باشید تا تجارب و یافته های جدیدی بدست آورید.

 

راه هایی برای ارتباط دوباره با کودک درونمان!

 

8 – نکات مثبت را بنویسید!

کودکان از اتفاقات کوچکی که برایشان می افتد شگفت زده می شوند و تا روزها آن را به یاد داشته و برای والدینشان تعریف می کنند. از تفریح خود در پارک می گویند و یا از نکته خنده داری که یک نفر در مدرسه گفته بود. این کار برای یادآوری اتفاقات خوبیست که روزانه برایتان پیش می آید. بکرفلپس می گوید: هرشب 3 تجربه ی مثبتی که در طول روز داشتید را بنویسید. این کار می تواند به مهمی فارغ التحصیلی یا به سادگی دیدن پروانه ای بر روی یک گل باشد!



شارژ سریع موبایل