مهدی خاکپور يكشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

انتخاب زمان مناسب در تأیید شدن درخواست افزایش حقوق نقش مهمی دارد. اما پیش از آنکه به فکر چنین درخواستی باشید، اول باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که کار شما نیز به همین اندازه خوب است؛ یا حداقل پیشرفت ثابتی را تجربه می کند. از این مهم تر، باید ببینید آیا تلاش های شما از سوی رئیس و همکارانتان مورد توجه قرار می گیرد یا خیر. شما باید وضعیت فعلی و آینده سازمان خود را نیز بسنجید. آیا اوضاع آن خوب پیش می رود؟ آینده روشنی دارد؟ در مقایسه با رقبا چه وضعیتی دارد؟ آیا اخیراً تغییرات قابل توجهی رخ داده است؟ و آیا کار شما متناسب با این تغییرات به کل شرکت کمک می کند؟

کسانی که بیشترین ارزش را در شرکت های خود دارند و بیشترین افزایش حقوق را کسب می کنند، همان هایی هستند که با عملکرد شرکتهایشان هماهنگی دارند. بنابراین، ابتدا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهید و وقتی حس کردید از پس مسئولیت های خود به خوبی بر می آیید و تلاش هایتان نقش مؤثری در پیشرفت شرکتتان دارد، سعی کنید زمان مطرح کردن درخواست افزایش حقوق خود را با یکی از این موقعیت های اصلی هماهنگ کنید.


۱- زمانی که خودتان به پول بیشتر نیاز دارید

شما باید درخواست افزایش حقوق خود را به گونه ای مطرح کنید که با اهداف کار و سازمانتان همخوانی داشته باشد. اما معنای این حرف آن نیست که شرایط شخصی خودتان هیچ ربطی به این موضوع ندارد. گاهی اوقات شرایط شخصی افراد اوضاعی را رقم می زند که در نگاه اول ممکن است کار را برای طرح درخواست افزایش حقوق کمی دشوار کند. برای مثال وقتی تازه در شرکتی استخدام شده اید و همسر شما می گوید باردار شده است، شاید با خودتان فکر کنید برای طرح افزایش حقوق فرصت مناسبی نیست. اما بین ترس از مطرح کردن این درخواست و اهمیت همسر و فرزندتان، قطعاً مورد دوم ارزش بیشتری دارد.

در حالت ایده آل، رابطه میان کارفرما و کارمند بر پایه احترام متقابل بنا می شود. حتی اگر تازه استخدام شده باشید، می توانید تا حد زیادی روی سرمایه گذاری بلندمدت او روی خودتان حساب کنید. بنابراین اگر رئیس شما از کارتان رضایت دارد در طرح خواسته خود تردید نکنید.


۲- زمانی که رئیستان احساس خوبی دارد
 

 چه زمانی درخواست افزایش حقوق کنیم؟


افراد وقتی خوشحال هستند تمایل بیشتری به دست و دلبازی از خود نشان می دهند. به دنبال موقعیتی بگردید که رئیستان در کل احساس خوبی دارد و به ویژه از کار شما راضی است. مطرح کردن درخواست افزایش حقوق در چنین موقعیتی احتمال موافقت رئیستان با آن را بالا خواهد برد.


۳- بعد از گذشت یک سال
 

 چه زمانی درخواست افزایش حقوق کنیم؟


سالگرد استخدام شما در شرکت خود معمولاً زمان مناسبی برای مذاکره مجدد درباره حقوقتان محسوب می شود، به ویژه اگر اوضاع خوب پیش رفته باشد. در دنیای کسب و کار افزایش سالانه حقوق امری متداول در نظر گرفته می شود. به این ترتیب هیچ کس از شنیدن درخواست افزایش حقوق شما در این زمان تعجب نخواهد کرد. همین کافی است تا سالگرد استخدام شما را بتوان زمان مناسبی برای طرح این درخواست با کمترین نگرانی در نظر گرفت.


۴- زمانی که مسئولیت های شما افزایش یافته اند
 

 چه زمانی درخواست افزایش حقوق کنیم؟


افراد بسیار زیادی وجود دارند که مسئولیت های بیشتری بر عهده شان گذاشته می شود بی آنکه افزایشی در حقوقشان منظور شود. و یا اینکه رو در رو به خاطر مسئولیت جدید به آنها تبریک گفته می شود اما با ایمیل یک افزایش حداقلی به اطلاعشان رسانده می شود. حقیقت این است که اگر از این به بعد قرار است کار بیشتر، سخت تر یا پر مسئولیت تری انجام دهید، باید درخواست افزایش حقوق داشته باشید.


۵- زمانی که به شما پیشنهاد ترفیع می شود
 

 چه زمانی درخواست افزایش حقوق کنیم؟


باور کنید یا نه، خیلی ها پیشنهاد ترفیع دریافت می کنند، بدون آنکه حقوقشان ذره ای افزایش یابد. معمولاً در چنین مواقعی فرد آنقدر خوشحال می شود که فراموش می کند درباره افزایش حقوق با رئیس خود مذاکره کند.


۶- زمانی که سازمان شما عملکرد فوق العاده مثبتی دارد
 

 چه زمانی درخواست افزایش حقوق کنیم؟


یک ضرب المثل قدیمی می گوید یک موج خروشان تمام قایق ها را نیز با خود بالا می برد. اما اغلب مواقع باید به موج خروشان مورد نظر یادآوری کرد کدام قایق ها را باید بالا برد. اگر شرکت شما عملکرد خیلی خوبی داشته است و همه در مورد آینده آن نظر مثبتی دارند و مشتاق هستند، می توان مطمئن بود اغلب کسانی که در جمع خود می شناسید، یا درخواست افزایش حقوق داده اند یا حقوقشان افزایش پیدا کرده است. شما نیز باید همین کار را بکنید.


۷- زمانی که پیشنهاد دیگری به شما داده می شود
 

 چه زمانی درخواست افزایش حقوق کنیم؟


هیچ اتفاقی مثل یک پیشنهاد دیگر با حقوق بیشتر نمی تواند باعث افزایش حقوق شما شود.اگر سازمانی که در آن کار می کنید را دوست دارید و نمی خواهید آنجا را ترک کنید، ۲۰ درصد بالاتر از پیشنهاد جدیدتان درخواست کنید. از طرف دیگر اگر قصد دارید پیشنهاد رقیب را بپذیرید، از آنها نیز ۲۰ درصد بیشتر از حقوقی که پیشنهاد داده اند درخواست کنید. این یکی از دلایل مهمی است که باعث می شود با تغییر شغل حقوقتان افزایش پیدا کند.


۸- زمانی که حقوق همکارتان افزایش می یابد
 

 چه زمانی درخواست افزایش حقوق کنیم؟


وقتی حقوق همکار شما به یکباره افزایش قابل توجهی پیدا می کند و شما نیز می دانید کارش بهتر از شما نیست، زمان آن است که با رئیس خود صحبت کنید. به هیچ وجه درباره افزایش حقوق همکارتان و اینکه از این موضوع اطلاع دارید صحبتی نکنید. فقط روی این موضوع متمرکز باشید که به رئیستان نشان دهید چرا کاری که انجام می دهید ارزش حقوق بالاتری را دارد.


۹- زمانی که همکاران کلیدی یا رئیس شما شرکت را ترک می کنند
 

 چه زمانی درخواست افزایش حقوق کنیم؟


این نیز یکی دیگر از مواقعی است که احتمال پذیرش پیشنهاد افزایش حقوق شما در آن زیاد است. حالا که دست شرکت شما کوتاه شده و صحبت ترک شرکت بین همه کارمندان پیچیده، می توانید به بالادستی های خود یادآوری کنید اگر شما هم شرکت را ترک کنید چه اتفاقی ممکن است بیافتد. شاید برای شما هم تعجب آور باشد اما نتایج یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد ۵۶ درصد از کارکنان سازمان ها هیچگاه درخواست افزایش حقوق نکرده اند. معمولاً اگر درخواست افزایش حقوق شما به جا و منطقی باشد احترامی که مدیران برای شما قائل می شوند بیشتر خواهد شد و اگر کار شما را دوست داشته باشند و بخواهند در شرکتشان باقی بمانید با درخواست شما موافقت خواهند کرد.



شارژ سریع موبایل