مریم امینی پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰

در این مطلب، بخشی  از پژوهش‌های شخصیت‌شناسی دكتر كریستوفر جرمر  را آوردیم تا در میان یافته‌هایش به دنبال سبك شخصیتی خود بگردید و اشتباهات تصمیم‌گیری و حل مسئله‌تان را بشناسید.

 

قرار نیست حتما شخصیت خود را در میان چهار گروهی كه معرفی كرده‌ایم، پیدا كنید اما اگر زندگی به كام‌تان شیرین نمی‌آید و بیشتر از آنچه باید كارها را سخت می‌گیرید احتمالا در گروه یكی از شخصیت‌های دردسرسازی كه در شماره قبل معرفی كرده‌ایم یا در ادامه می‌آوریم، جا می‌گیرید.

 

كرم ذهن دارید؟

 

1. مدام با ذهن‌تان درگیرید؟

 

2. با فكر و خیال‌ها خودآزاری می‌كنید؟

 

3. در هر شرایطی می‌خواهید مشكلات را با منطقی‌ترین راه حل كنید؟

 

4. احساسات در زندگی شما جایی ندارد و حتی مشكلات عاطفی را می‌خواهید با راه‌های منطقی و محاسباتی حل كنید؟

 

اگر كرم ذهن دارید...

 

آنقدر با احساسات بیگانه‌اید كه با وجود تلاش زیادتان برای حل كردن مشكلات، اغلب اطرافیان‌تان را آزرده می‌كنید. شما با تكیه بیش از اندازه به منطق، مدام خود را غرق فكر و خیال می‌كنید و گاهی برای پیدا كردن یك راه‌حل ایده‌آل آنقدر انرژی می‌سوزانید كه نمی‌توانید لذت واقعی عبور از بحران را احساس كنید و البته به‌خاطر خستگی و فكرزده بودن‌تان نمی‌توانید دیگران را هم در چنین لذتی شریك كنید. عجیب نیست اگر بار تمام مشكلات زندگی به دوش شما بیفتد. چراكه شما به هوش و توانایی هیچ كس به اندازه عقل و منطق خودتان اعتماد ندارید.

 

فهمیدید با خودتان چندچندید؟

 

فراموش نكنید...

 

-  همه مشكلات قابل حل نیستند. هرقدر هم كه ذهن‌تان توانمند باشد، بازهم می‌توانید تنها برخی چالش‌ها را حل كنید.

 

- احساسات شاید آشفته و بی‌نظم به‌ نظر برسند اما گاهی بهترین راه برای بیرون آمدن از بحران‌ها هستند.

 

-  به مشكلات برای حل شدن زمان بدهید. صرف انرژی روانی زیاد تنها توانایی شما برای برداشتن قدم‌های موثر را كم می‌كند.

 

-  گاهی دیگران بیشتر از آنچه به كمك شما نیاز داشته باشند، می‌خواهند احساسات‌شان را درك و آرام‌شان كنید .

 

پروانه هستید؟

 

1. به سادگی از چیزها خسته می‌شوید؟

 

2. كارها را نیمه‌كاره رها می‌كنید و انجام و تمام كردن پروژه‌های مختلف برای‌تان غیرقابل تحمل است؟

 

3. ثبات میانه‌ای ندارید و مدام از این شاخه به آن شاخه می پرید؟

 

اگر پروانه هستید

 

كارنامه زندگی شما پر است از پروژه‌های نیمه كاره و ناتمام. شما با هیجان زیاد تصمیم می‌گیرید اما پس از مواجه شدن با اولین سختی از ادامه راه منصرف می‌شوید و در آرزوی پیدا كردن راهی ساده‌تر به دنبال كار دیگری می‌روید. به‌خاطر ناتوانی‌تان در رفتن از یك خط مستقیم، از اغلب همسالان‌تان عقب مانده‌اید و یك دنیا آرزوی ناكام دارید كه به‌خاطر از این شاخه به آن شاخه پریدن‌های‌تان به آنها نرسیده‌اید.

 

فراموش نكنید:

 

- خاطرات‌تان را یك دور مرور كنید. به‌خاطر از این شاخه به آن شاخه پریدن چه فرصت‌هایی را از دست داده‌اید و چقدر راه خود را طولانی كرده‌اید؟

 

- می‌دانیم كه دست خودتان نیست اما اگر احساس می‌كنید توان یا تمركز تمام كردن كاری را ندارید، از حمایت دیگران استفاده كنید.

 

- به شناسنامه‌تان نگاه كنید. دیگر زمانی برای تلف كردن نمانده و باید به ثباتی در زندگی خانوادگی، كاری و اجتماعی‌تان برسید. پس در اولین قدم با شركت در دوره‌های یوگا و هوشیاری تمركزتان را افزایش دهید.

 

میان زمین و هوایید؟

 

در لحظه زندگی می‌كنید و به فكر فردا نیستید؟

 

نمی‌توانید خودتان را به یك چیز متعهد كنید؟

 

آدم‌های دیگر فكر می‌كنند شما بی‌خیالید؟

 

نمی‌توانید تصمیم بگیرید و موضوعات زندگی‌تان را اولویت‌بندی كنید؟

 

اگر میان زمین و هوایید...

 

برای شما نه گذشته معنایی دارد و نه آینده. به همین دلیل نه از پیشامد‌های گذشته درس می‌گیرید و نه خود را برای رخدادهای آینده آماده می‌كنید. از نظر دیگران شما فردی شاد و آرام هستید اما آماده نبودتان برای مواجهه با مشكلات احتمالی و چالش‌های پیش رو به شما اجازه نمی‌دهد كه واقعا شاد و آرام باشید. شما برای خلاص شدن از فكر و خیال، مشكلات را حل نمی‌كنید بلكه به مكانیسم دفاعی انكار متوصل می‌شوید و بدون حل كردن سختی‌های زندگی‌تان از آنها رو برمی‌گردانید.

 

فراموش نكنید:

 

- مراقب باشید آسان‌گیری شما به مرز بی‌خیالی وارد نشود و باعث از دست دادن موقعیت‌های‌تان نشود. آرامش داشتن عالی است اما گاهی آرامش در گرو برداشتن قدم‌های موثر است نه یكجا نشستن و بی‌تفاوتی.

 

- قبل از آنكه یك لحظه دیگر از زندگی‌تان را بگذرانید، باید این واقعیت را باور كنید كه عقربه‌های ساعت سریع می‌چرخند و صفحه تقویمی كه خط می‌خورد دیگر برنمی‌گردد. زندگی در لحظه عالی است اما به شرط آنكه چشم‌انداز آینده را نادیده نگیرید و بدون از دست دادن حال برای روزهای بعدی آماده شوید.

 

معلم اخلاقید؟

 

به راحتی در مورد آدم‌ها قضاوت می‌كنید؟

 

مرز‌های محكم و غیرقابل انعطافی در مورد خوبی و بدی دارید؟

 

وقتی آدم‌ها مطابق مرز‌های شما رفتار نمی‌كنند، در مقابل‌شان جبهه می‌گیرید و روی‌شان برچسب می‌زنید؟

 

از خودتان مراقبت نمی‌كنید چون به نظرتان افراطی و خودخواهانه است؟

 

فهمیدید با خودتان چند چندید؟

 

اگر معلم اخلاقید...

 

- برای شما جهان تنها در چند جمله تعریف می‌شود و اگر آدم‌های دیگر هم تعریفی مشابه شما نداشته باشند، از آنها ناامید می‌شوید.

 

- شما زندگی سختی دارید. مدام با ذره‌بین به رفتارها و افكار دیگران خیره می‌شوید و در ذهن‌تان آنها را تحلیل می‌كنید و انرژی‌ای را كه باید صرف آرامش و بهبود زندگی خودتان بكنید، بیهوده در این موارد صرف می‌كنید. ابعاد مثبت و دوست‌داشتنی آدم‌ها برای‌تان در اولویت نیست و كافی است رفتاری كه از نظرتان اشتباه است را از سوی آنها ببینید تا سختگیرانه دورشان را خط بكشید و خود را از رابطه‌ای كه جنبه‌های مثبتی هم می‌توانست داشته باشد، محروم كنید.

 

فراموش نكنید

 

-  نگاهی به خودتان بیندازید. آیا اشتغال ذهنی مداومی كه به‌خاطر رفتار و سبك زندگی دیگران برای خود ایجاد كرده‌اید، شما را آزار نمی‌دهد؟ همه ما ابعاد ناخوشایندی هم در شخصیت‌مان داریم و در شرایط سخت خیلی از قانون‌ها را رعایت نمی‌كنیم. پس تا در جایگاه دیگران قرار نگرفته‌اید و دنیا را از دریچه دید آنها ندیده‌اید، روی رفتارهای‌شان برچسب نزنید.

 

-  زندگی خودتان را آن‌طور كه دوست دارید اداره كنید اما از دیگران انتظار نداشته باشید به‌خاطر شما و شبیه شما زندگی كنند. با چنین انتظاری شما تنها حلقه آدم‌های اطراف‌تان را تنگ‌تر خواهید كرد.



شارژ سریع موبایل