سارا قاسمی يكشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۵

آماده سازی:  1 ساعت

مدت انتظار:    15 دقیقه

مجموعاً:        1 ساعت و 15 دقیقه

 

مواد اولیه :

شکر                  نصف فنجان

کره                    1 فنجان (در دمای اتاق)

نمک                   نصف قاشق چایخوری

بکینگ پودر            2 قاشق چایخوری

آرد                      2 فنجان

 

 برای رویه نارگیلی :

شیر                   3 قاشق سوپخوری

کارامل                نرم 600 گرم (خانگی یا آماده)

نارگیل                 4 فنجان (شیرین شده، رنده شده)

نمک                   1/4 قاشق چایخوری

شکلات تلخ           300 گرم

 

خمیر شیرینی را درست کنید:

فر را با دمای 325 درجه فارنهایت(162 درجه سانتی گراد) داغ کنید. کف یک ظرف مخصوص فر فلزی 22 در 32 سانتی متری را با کاغذ روغنی بپوشانید به صورتی که لبه های آن آویزان باشد.

در یک کاسه متوسط آرد، بکینگ پودر و نمک را با هم بزنید.

در یک مخلوط کن، کره و شکر را 1 دقیقه با سرعت متوسط بزنید تا سبک و پفکی بشوند. مخلوط کن را روی درجه پایین بگذارید سپس مخلوط آرد را با دقت داخل آن بریزید و فقط آنقدر بزنید که مخلوط شوند و دیواره های ظرف را هر موقع لازم بود بتراشید. خمیر را زیاد نزنید وگرنه بعد از پختن دانه های درشت در آن دیده می شود. خمیر را داخل ظرفی که آماده کرده اید بریزید و آن را فشار دهید تا به صورت یک لایه در بیاید.

 

طرز تهیه شیرینی تخته ای با رویه نارگیلی

 

شیرینی را 15 تا 18 دقیقه تا کمی طلایی شود در فر بپزید. قالب را روی یک توری قرار دهید و بگذارید زمانی که رویه را درست می کنید کاملاً خنک شود.


رویه نارگیلی را درست کنید:

دمای فر را تا 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) بالا بیاورید. نارگیل را داخل یک سینی فر بریزید که کف آن کاغذ روغنی انداخته اید . آن را 10 دقیقه تا زمانی که بو داده شود در فر بپزید و گاهی هم بزنید تا مطمئن شوید که یکدست قهوه ای می شوند و نمی سوزند. نارگیل بو داده را از فر بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

کارامل و شیر و نمک را در یک قابلمه دو جداره اب کنید. به جای قابلمه دوجداره می توانید آنها را در یک روغن دان کوچک بریزید و روی یک روغن دان بزرگ آب در حال غل زدن قرار دهید. کارامل ها را تا زمانی که کاملاً آب شوند حرارت دهید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و مخلوط کارامل را در یک کاسه بزرگ با نارگیل بو داده مخلوط کنید.

 

طرز تهیه شیرینی تخته ای با رویه نارگیلی

 

بلافاصله مخلوط نارگیل را روی شیرینی خنک شده پخش کنید و به سمت پایین فشار دهید تا به خورد شیرینی برود. سریع کار کنید چون مخلوط کاراملی خیلی سریع سفت می شود و اگر سفت شود دیگر جذب شیرینی نمی شود. بگذارید شیرینی تخته ای 30 دقیقه در دمای اتاق بماند.

 

طرز تهیه شیرینی تخته ای با رویه نارگیلی

 

با استفاده از لبه های کاغذ روغنی شیرینی را از قالب بیرون بیاورید و روی یک تخته قرار دهید. شیرینی را به سه برش عمودی و 10 برش افقی تقسیم کنید تا 30 تکه شیرینی 5 در 2.5 سانتی متری داشته باشید.

شکلات تلخ را در یک قابلمه دوجداره یا ماکروویو آب کنید. انتهای هر کدام از تکه شیرینی ها را در شکلات بزنید و آنها را در یک سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده اید قرار دهید. با یک چنگال چند قطره شکلات روی قسمت بالایی آنها بریزید. بگذارید شیرینی ها بمانند تا شکلات کاملاً سفت شود.

 

طرز تهیه شیرینی تخته ای با رویه نارگیلی

 

نکته:

اگر از خرده شکلات تلخ استفاده می کنید 300 گرم آن برابر 1و 2/3 فنجان است.

نارگیل خیلی سریع می سوزد پس حواستان به آن باشد و زیاد هم بزنید.

برای اینکه شیرینی سریع تر آماده شود می توانید مرحله فرو کردن آن در شکلات را انجام ندهید و فقط چند قطره شکلات با چنگال روی آن بریزید.



شارژ سریع موبایل