سمیه قاسمی چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

برنج شکسته ارزش غذایی بالایی دارد که در بسیاری از غذاهای مختلف در آشپزی و دسر پزی، مورد استفاده قرار می گیرد. ارزش تغذیه ای آن بسیار بالا است و به همراه دیگر انواع برنج مانند باسماتی، برنج دلا، برنج سبوسدار و برنج وحشی با طعم و ویژگی های متنوعی که دارد، سهم عمده ای از سبد مصرفی غذای روزانه مردم جهان را تشکیل می دهند. یکی از این برنج ها، برنج خرد شده یا معیوب به نام برنج شکسته است که در طول پردازش برنج به صورت خرد شده در آمده است.

برنج خرد شده و یا معیوب به صورت کیلویی و یا بسته بندی شده در بازار وجود دارد و به راحتی می توانید آنرا تهیه نمایید. با توجه به ساختار برنج شکسته در زمان عرضه به بازار، هزینه ای که برای خرید آن پرداخت می نمایید، بسیار مقرون به صرفه تر از برنج معمولی می باشد.

 

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در برنج شکسته کدامند؟

این برنج در آب و هوای گرمسیری و در کشور اکوادور رشد می کند. به دلیل ارزش غذایی و ساختار رضایت بخش آن در کشور هایی مانند چین، هند و ژاپن مصرف بیشتری دارد. 1000 گرم برنج خرد شده، دارای 35 گرم کربوهیدرات است و غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر و ویتامین های B1، E و ویتامین B2 می باشد.

 

دانستنی های مفیدی درباره برنج خرد شده

دانه های این برنج به طور منظم خرد شده اند و به خاطر ساختار نشاسته ای آن در تهیه انواع سوپ ها  و یا در پخت دسرهایی مانند پودینگ آن را مورد استفاده قرار می دهند. برنج شکسته، در طعم و مزه تفاوت زیادی با برنج های معمولی ندارد و تنها تفاوت آنها در اندازه این نوع برنج میباشد و این تفاوت به طور کامل در مرحله پخت مشخص می گردد، زیرا اندازه هر دانه برنج شکسته سه چهارم برنج معمولی است.

برای تهیه برنج در صورتی که از برنج خرد شده استفاده شود مشاهده می کنید که منجر به فروپاشی و خمیر مانند شدن برنج میشود. اما برای تهیه کوفته آبدار و دلمه برگ انگور و یا در تهیه غذاهایی مانند سوپ و دسر های مخصوص که نیاز به نشاسته بالایی دارند ​​با دادن عطر و طعم مخصوص به غذا، می تواند نتایج بسیار بهتر از برنج کامل را ایجاد کند. برنج خرد شده را به همراه اسفناج یا سبزیجاتی مانند کدو نیز می توان استفاده کرد.

با توجه به قیمت های پایین تر برنج شکسته نسبت به برنج عادی در تهیه آرد برنج و مواد غذایی مخصوص حیوانات خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از برنج شکسته، با کمک آسیاب خانگی میتوان آرد برنج به دست آورد. چون کوچکتر از برنج معمولی است سریعتر به پودر برنج تبدیل می شود.



شارژ سریع موبایل