سمیه قاسمی دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰

طول این نوع برنج در حدود 4 یا 5 میلیمتر است و به نوعی برنج دانه بلند محسوب می شود. جزء غلاتی است که زمان پخت به هم نمی چسبند و نسبت نشاسته کمتری دارد. این نوع برنج مناسب برای پخت برنج های دارای دانه های بلند است و عطر و طعم مطلوبی دارد. منشا این نوع برنج تایلند است و نوعی از برنج دانه بلند باسماتی هند به شمار میرود.

 

روش پخت برنج دانه بلند چگونه است؟

برنج دانه بلند، که دارای ویژگی های خاصی است، در مقایسه با برنج شکسته، برنج ارباریو و دیگر گونه های برنج حاوی نشاسته کمتری است. با توجه به اینکه این نوع برنج نسبت خشکی دانه هایش بیشتر است آب بیشتری برای پخت و پز نیاز دارد، از این رو به اندازه آب در پخت این نوع برنج دقت نمایید.

روش پخت برنج دانه بلند به شرح زیر است :

به ازای پخت 1 پیمانه برنج، 1.5 و یا 2 پیمانه آب توصیه می شود. برنج دانه بلند باسماتی دارای عطر و طعم طبیعی و منحصر به فردی است. عطر این برنج در ظروفی که برنج داخل آن پخته می شود نیز می پیچد و خوشایند همه سلیقه ها و ذائقه ها است.

 

ویتامین ها و مواد معدنی که در برنج دانه بلند موجودند چیست؟

یک پیمانه برنج دانه بلند یاسمن، 4.2 گرم پروتئین، 44.5 گرم کربوهیدرات، 0.63 گرم نشاسته، 1.9 میلی گرم آهن، کالری آن حدود 200 است. این نوع برنج سرشار از ویتامین های B1 و D است، میزان نیاسین، تیامین، آهن، سلنیوم آن خوب است و برای رشد جسمی مصرف روزانه آن توصیه می شود.

یک پیمانه برنج باسماتی 45 گرم کربوهیدرات، 4 گرم پروتئین، 1 گرم فیبر را دربر داشته و دارای 205 کالری است. دارای گلوتن است و شاخص قند خون را پایین می آورد و به کنترل و حفظ قند خون کمک می کند.

 

مزایای برنج دانه بلند چیست؟

- برنج دانه بلند برای یبوست خوب است. به خصوص اگر مقدار مشخصی برنج قهوه ای داخل آن باشد، به حل و هضم غذا کمک می کند، زیرا حاوی فیبر است. فیبر برنج قهوه ای، در مقایسه با برنج سفید،2 بار بیشتر است و 5 برابر ویتامین E و سه برابر منیزیم بیشتری را دارا است و بنابراین مغذی تر است.

- دارای گلوتن است که برای بیماران سلیاک و رژیم غذایی گیاهخواری مناسب است.

- برنج دانه بلند دارای کربوهیدرات های پیچیده ای است و انرژی سریع بدن را تامین می کند.



شارژ سریع موبایل