سمیه قاسمی شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰

خمیر مورد استفاده در این بورک تنها با آرد و آب و کمی نمک تهیه میشود که قوام آن نه خیلی نرم و نه بیش از اندازه سفت میباشد. برای مواد میانی بنا به ذوق و ذائقه شخصی از گوشت چرخ کرده به صورت خالص یا مخلوطی از گوشت و سبزیجات استفاده میشود که اسفناج نیز جزو این سبزیجات میباشد.

طرز تهیه بورک در زیر توضیح داده میشود خواهشمندیم به دقت توجه فرمایید تا در صورت تهیه مشکلی برایتان پیش نیاید.

 

مواد لازم برای خمیر بورک:

آرد 5 فنجان

آب 2 فنجان

نمک 1 قاشق چای خوری


مواد میانی بورک :

300 گرم گوشت

نیم کیلو اسفناج

2 عدد پیاز

1 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی

پودر نصف قاشق چای خوری فلفل قرمز

 

 بورک مهاجر، دسر خوشمزه تركی

 

طرز تهیه بورک:

آرد را در یک ظرف بزرگ قرار میدهیم و با کمی نمک مخلوط میکنیم و میان آن را باز می نماییم. آب را به آرامی اضافه کرده و به تدریج آرد کناره ها را با آب مخلوط میکنیم و کاملا ورز میدهیم تا خمیری آماده گردد که نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت. خمیر را داخل یک کیسه در یک محیط بسیار گرم به مدت نیم ساعت استراحت میدهیم تا آماده پخت شود.

برای مواد میانی بورک اسفناج را بعد از پاک کردن، میشوییم و ریز خرد می کنیم و با گوشت چرخ کرده داخل کمی روغن سرخ می نماییم.در ظرف دیگری یک عدد پیاز را بطور متوسط که خیلی کوچک و بزرگ نباشد خرد میکنیم و در روغن سرخ مینماییم تا کمی برشته شود سپس 1 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی و پودر فلفل قرمز را اضافه میکنیم و کمی تقت میدهیم تا مواد کاملا به خورد هم بروند. بعد از آن اسفناج خرد شده که قبلا آماده و سرخ شده را اضافه می نماییم.

خمیر را به 12 یا 13 تکه مساوی تقسیم میکنیم و با وردنه هر کدام از آنها را باز مینماییم هر خمیر بعد از باز شدن به بزرگی بشقاب مخصوص شیرینی خوری می باشد.

بعد از باز کردن خمیر روی هر کدام از آنها مقداری کره با فرچه مخصوص مالیده میشود به طوریکه تمام سطح خمیر به کره آغشته گردد.بعد خمیر های باز شده را یکی یکی روی هم قرار میدهیم. فراموش نکنید که سطح هر خمیر به طور جداگانه باید به کره آغشته کردد. این کار تاثیر زیادی در کیفیت و مزه بورک به عهده دارد. بعد از اینکه تمامی سطوح خمیر روی هم قرار گرفت بار دیگر با وردنه شروع با باز کردن خمیر هایی که روی هم قرار گرفته اند میکنیم و سعی میکنیم خمیر را نازکتر بنماییم.

البته باید توجه داشته باشید که خمیر را بیش از حد نازک نکنید چون اگر خمیر بیش از اندازه نازک باشد قدرت نگه داری مواد میانی را نخواهد داشت. سپس با کمک یک کارد آشپزی کناره های خمیر را میبریم به طوریکه نهایتاً شکل خمیر به صورت مربع در آید. سپس تمام خمیر به شکل مربع های کوچکی که به اندازه کف دست می باشند بریده می شود و داخل آن کمی از مواد میانی می گذاریم و با ظرافت و دقت تمام به شکل بعلاوه یا ضربدر لبه های خمیر را روی هم قرار می دهیم تا اتمام تمامی تکه های بریده شده این کار ادامه می یابد.

در نهایت روی هر کدام از بورک ها را به کمی کره آغشته مینماییم و داخل فری که با حرارت 200 درجه قبلا روشن و گرم شده قرار میدهیم تا زمانی که سطح روی بروک ها طلایی شود میپزیم. شما میتوانید این بورک خوشمره را به صورت کاملا داغ و یا بعد از اینکه کمی خنک شد سرو نمایید.



شارژ سریع موبایل