عادل مسعودی جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰

شاید اتفاق خوبی نباشد ولی این روزها دیگر كمتر ‌مهمانی افطاری را می‌بینید كه سفره‌ای با غذاهای ساده داشته باشد؛ دیگر ‌مهمانی‌های افطاری هم دست‌كمی از ‌مهمانی‌های رسمی مجلسی و عروسی‌ها ندارد. صاحبخانه تا می‌تواند غذاهای جور و واجور مقوی و متنوع به همراه انواع و اقسام دسرهای شیرین مخصوص افطار می‌گذارد كه مبادا ‌مهمانان روزه‌دار غذایی را دوست نداشته باشند و گرسنه بمانند.

فقط نكته مهم این است كه سعی كرده‌ایم با ارائه روش تهیه غذاهای متنوع و سنتی فصل، سفره افطاری‌تان را علاوه بر متنوع بودن خوشمزه و خاطره‌انگیز كنیم. در ضمن علاوه بر غذاها دسرهای دكوراتیو و لذیذ مخصوص افطاری هم به این سفره رنگ و جلای دیگری می‌بخشند. لذتشان را ببرید

 

مواد لازم:

1كیلو برگ مو

5پیمانه برنج نیم‌دانه (خرد و شكسته)

500 گرم ماست ترش

1/2  لیتر دوغ ترش

1عدد پیاز متوسط

500گرم گوشت چرخ شده

1 كیلو سبزی دلمه

500گرم باقلای سبز تازه

200گرم كره

آب به مقدار كافی

نمك،فلفل و زردچوبه مقداری

روغن كمی

 

 با دلمه برگ مو، افطاری تان را به یاد ماندنی کنید

 

طرز تهیه:

1. پیازها را نگینی خرد كرده با كمی روغن و كره در تابه تفت دهید. گوشت چرخ شده، نمك ، فلفل و كمی زردچوبه را هم اضافه كرده و مواد را خوب هم بزنید. بعد از سرخ شدن و بی‌آب شدن گوشت و پیاز، تابه را از روی حرارت برداشته و كنار بگذارید تا خنك شود.

2. برنج‌ را پاك كرده، شسته و به مدت دو- سه ساعت خیس كنید. بعد از این مدت برنج‌ها را آبكش كرده به مایه گوشت بیفزایید.

3. سبزی‌های دلمه را شسته و ریز خرد كرده همراه با باقلای سبز تازه و پخته شده به مواد دیگر اضافه كنید. ماست و دوغ را هم با یكدیگر مخلوط كرده و هم بزنید تا به شكل سس درآیند. کمی از ظظ این سس را با مایه گوشت، سبزی دلمه، برنج و باقلا مخلوط كرده، هم بزنید تا مایه داخل دلمه آماده شود.

4. برگ‌های دلمه را چند دقیقه در یك ظرف آب جوش قرار دهید و بعد در آبكش بگذارید. این كار باعث نرم شدن برگ‌ها می‌شود و می‌توانید راحت‌تر آنها را بپیچید.

5. یك قابلمه بزرگ آماده كرده، كنار دستتان بگذارید. سپس یك برگ برداشته مقداری از مواد دلمه را در وسط آن گذاشته و لبه‌های آن را برگردانید و به شكل یك بقچه بپیچید. حالا دلمه‌های آماده شده را در قابلمه بگذارید.

6. وقتی همه مواد را به شكل دلمه درآوردید و در قابلمه گذاشتید، مقدار باقیمانده از سس داخل دلمه‌ها (دوغ و ماست) را با مقداری آب روی دلمه‌ها بریزید تا سطح دلمه‌ها را بپوشاند. روی دلمه‌ها هم یك بشقاب غذاخوری بگذارید تا تمام سطح روی دلمه‌ها را بپوشاند. حالا روی این بشقاب یك جسم سنگین مثل یك تكه سنگ بگذارید.

نكته: قرار دادن یك جسم سنگین روی دلمه‌ها ضروری است چون موقع قل خوردن و جوشیدن ممكن است دلمه‌ها باز شوند. پس این جسم سنگین را فراموش نكنید.

7. حالا قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد و آب دلمه‌ها تمام شود. در این مرحله دم‌كنی گذاشته و بگذارید دم بكشد. بعد از حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت دلمه‌ها حاضر هستند.



شارژ سریع موبایل