عادل مسعودی پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰

شاید اتفاق خوبی نباشد ولی این روزها دیگر كمتر ‌مهمانی افطاری را می‌بینید كه سفره‌ای با غذاهای ساده داشته باشد؛ دیگر ‌مهمانی‌های افطاری هم دست‌كمی از ‌مهمانی‌های رسمی مجلسی و عروسی‌ها ندارد. صاحبخانه تا می‌تواند غذاهای جور و واجور مقوی و متنوع به همراه انواع و اقسام دسرهای شیرین مخصوص افطار می‌گذارد كه مبادا ‌مهمانان روزه‌دار غذایی را دوست نداشته باشند و گرسنه بمانند.

نكته مهم این است كه سعی كرده‌ایم با ارائه روش تهیه غذاهای متنوع و سنتی فصل، سفره افطاری‌تان را علاوه بر متنوع بودن خوشمزه و خاطره‌انگیز كنیم. در ضمن علاوه بر غذاها دسرهای دكوراتیو و لذیذ مخصوص افطاری هم به این سفره رنگ و جلای دیگری می‌بخشند. لذتشان را ببرید.


مواد لازم: 

· 500 گرم گوشت چرخ‌شده

· 1/3 پیمانه آب

· 300 گرم آرد نخودچی

· 2 عدد پیاز متوسط

· 1/2 پیمانه سبزی خرد شده (پیازچه و تره)

· 2 عدد تخم‌مرغ

· 150 گرم آلو خورشی

· نمك و زردچوبه به میزان لازم

·  روغن مایع به مقدار كافی

·  1/3 پیمانه شكر

·  1/3 پیمانه سركه


طرز تهیه:

1. گوشت چرخ شده را در یك كاسه بزرگ ریخته و آرد نخودچی را به آن اضافه كرده و با دست مخلوط كنید. كمی آب هم اضافه كنید تا عملیات مخلوط كردن راحت‌تر انجام شود.

2. سبزی‌های خرد شده را به مواد داخل كاسه اضافه كرده و با نمك و زردچوبه مزه‌دار كنید. كمی كه مواد را با هم مخلوط كردید، تخم‌مرغ‌ها را شكسته، به آنها بیفزایید و مواد را با دست خوب  ورز دهید.

3. بعد از اینكه چسبندگی مایه كوفته به میزان مورد نظر رسید، به اندازه یك نارنگی از مایه را برداشته و در كف دست به شكل گلوله درآورید. حالا یك عدد آلو برداشته و با فشار انگشت در مركز كوفته قرار دهید و بعد دوباره كوفته را جمع كرده و به صورت یك توپ شكل دهید.

4. همه مواد كوفته را به همین صورت به شكل توپ‌های كوچك با مغز آلو آماده كرده و در یك سینی بچینید و كناری بگذارید. در یك تابه هم مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید. وقتی روغن داغ شد، كوفته‌ها را در روغن داغ خوب سرخ كنید.

5. كوفته‌های سرخ شده را از روغن درآورده روی یك دستمال یا یك صافی بگذارید تا روغن‌های اضافی آنها گرفته شود. حالا موقع درست كردن سس كوفته‌هاست. در یك كاسه كوچك مقداری سركه و شكر را با یكدیگر مخلوط كنید.

6. در یك قابلمه یا تابه گود بزرگ كمی روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید و پیازهای خرد شده را در آن ریخته، سرخ كنید. در آخر كمی زردچوبه هم اضافه كنید. سپس محلول سركه و شكر را با یك پیمانه آب مخلوط كرده و كم‌كم به پیاز داغ‌ اضافه كرده و حرارت را زیاد كنید تا سس بجوشد و كمی غلیظ شود.

7. وقتی سس جوشید، حرارت را كم كرده و كوفته‌ها را به آرامی و یكی یكی به سس اضافه كنید. حالا در قابلمه را بگذارید و صبر كنید تا كوفته‌ها بپزند و سس غلیظ شود. در صورت تمایل برای مزه‌دار شدن سس كوفته‌ها، چند آلو در سس در حال جوشیدن بیندازید.



شارژ سریع موبایل