سارا قاسمی شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰

دكوپاژ (Decoupage) یكی از تكنیك‌های بسیار ساده و زیبا برای جلوه بخشیدن به وسایل قدیمی و كهنه است. در این روش تزیینی می‌توانید با استفاده از عكس، روزنامه، كاغذ كادو یا دستمال سفره، طرحی جدید اجرا كنید و وسایلی را كه از كاربری خارج شده‌اند، احیا كنید.

اگر از طرح ساده صندلی‌های‌تان خسته شده‌اید یا یك میز تلویزیون كهنه دارید كه نگاه كردن به آن برای‌تان تكراری شده و اگر می‌خواهید كلی طرح و نقش را به شیوه‌ای مدرن روی دیوار خانه‌تان به نمایش بگذارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از تكنیك دكوپاژ یا ترانسفر است. اجرای این تكنیك بسیار ساده است. شما می‌توانید آن را روی هر سطحی اجرا كنید؛ از چوب گرفته تا دیوار، درهای كابینت، روی شیشه، سنگ یا حتی سطوح پارافینی مانند شمع.

 

آموزش گام به گام دكوپاژ روی سطوح

 

بیشترین جلوه این تكنیك روی سطوح چوبی است. برای شروع یك سینی چوبی تهیه كرده و طرح مورد نظرتان را كف سینی اجرا كنید. سینی‌های لبه كنگره‌دار در اولویت هستند. طرح مورد نظرتان را در ابعاد سینی پرینت بگیرید. اگر روی سطح سینی چوبی‌تان صاف نیست، با یك تكه سمباده آن را كاملا صاف كرده و سپس با یك دستمال مرطوب گرد و خاكش را پاك كنید. اگر زمینه طرح مورد نظر یا عكس‌تان سفید یا روشن است باید یادتان باشد كه رنگ زمینه چوب، روی رنگ پایانی كار تاثیر می‌گذارد.

برای این‌ كار بهتر است سطح چوب را با یك لایه رنگ آكریلیك مورد نظر بپوشانید. رنگ را هم می‌توانید با چند قطره آب رقیق كنید و سپس با قلم‌مو روی كار بكشید. می‌توانید تمام سطح سینی از پشت و كف سینی تا تمام دیواره‌ها را ترانسفر كنید یا اینكه تنها چند گل یا طرح را روی آن منتقل كنید. در هر حالت شما به چسب چوب شفاف، چسب DM5 و اسپری فیكساتور یا تثبیت‌كننده احتیاج دارید.

برای تهیه طرح می‌توانید از یك قطعه عكس یا طرح رنگی پرینت گرفته شده استفاده كنید. شما می‌توانید حتی به مغازه‌های فروش لوازم آشپزخانه بروید و طرح‌تان را از میان آنها انتخاب كنید. اگر از كاغذ پرینت استفاده می‌كنید، طرح را دقیق و تمیز ببرید. هرچه تصویر نازك‌تر باشد، نتیجه كارتان زیباتر خواهد شد و اگر از دستمال كاغذی استفاده می‌كنید، دو لایه پشت دستمال كه معمولا ساده و سفید رنگ هستند را از آن جدا كنید. عكس‌ها یا طرح را قبل از چسباندن، روی كار بچینید تا از قرارگیری آنها مطمئن شوید. كاغذ را به‌وسیله چسب‌چوب روی كار بچسبانید و با انگشتان تمیز به آرامی روی آن را بكشید و سطح را صاف كنید.

 

آموزش گام به گام دكوپاژ روی سطوح

 

بعد از خشك شدن، یك لایه نازك از چسب5 DM را روی كار بزنید. اما برای انتقال طرح دستمال، فقط از چسب DM5 استفاده كنید و مراقب باشید طرح را در چسب غرق نكنید. لایه نازك دستمال بر اثر بی‌دقتی و خیسی بلافاصله پاره می‌شود. با یك قلم‌مو چسب را به سطح كار بزنید و سپس دستمال را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا كاملا خشك شود. اگر تكه‌ای از دستمال‌تان در حین كار پاره یا از آن جدا شد، دور تا دور یك گل یا طرح كوچك را جدا كنید و روی همان قسمت بچسبانید اما حواس‌تان باشد كه وصله و پینه‌ها را با دقت انجام دهید تا در پایان به چشم نیاید.

برای خشك شدن چسب‌ها، عجله نكنید و بگذارید در هر مرحله به‌طور كامل خشك شوند. روی كار را هم به آرامی چسب بزنید. استفاده از چسب DM5 روی كار یك لایه محافظ به‌حساب می‌آید اما حتما در پایان كار، روی آن فیكساتور بزنید. به‌هیچ‌وجه فیكساتور را در فاصله نزدیك به كار اسپری نكنید زیرا ذرات آن به‌صورت دانه‌های درشت و قابل دید، روی كار می‌نشیند. بهتر است این كار را در فضای باز انجام دهید و جلوی دهان‌تان را هم بپوشانید. می‌توانید یكی، دو بار دیگر هم از فیكساتور استفاده كنید اما هربار اجازه دهید سطح كار كاملا خشك شود و سپس اسپری بزنید.

یادتان باشد این اسپری سطح كار را هم براق می‌كند. استفاده هرچه بیشتر از فیكساتور لبه‌های تصویر را محو می‌كند و نمای كار طوری دیده می‌شود كه طرح با زمینه یكی است و عكس جدا از زمینه به نظر نمی‌رسد.   اگر دوست دارید كارتان حالت پتینه و قدیمی به خود بگیرد، بعد از پایان كار با یك تكه سیم ظرفشویی خطوطی روی آن ایجاد كنید. خطوطی كه با كشیدن سیم روی سطح ایجاد می‌شود، حالت رنگ‌رفتگی را القا می‌كند. بهتر است این كار روی سطوحی كه از رنگ پوشیده شده و تنها چند طرح روی آن ترانسفر شده، اجرا كنید. اینها پیشنهادهایی برای مکان های مختلف خانه تان است. می توانید با کاغذهای رنگی و دستمال سفره ها به جان در و دیوار خانه تان بیفتید و هنرنمایی کنید.

 

اتاق خواب

 

آموزش گام به گام دكوپاژ روی سطوح

 

برای اجرای این تكنیك در اتاق خواب، می‌توانید كشوهای میز یا كمدتان را رنگ كنید و بعد تكه‌های گلدار از یك طرح را روی آن بچسبانید. اگر تازه‌كار هستید و نگرانید كارتان خوب از آب درنیاید، این تكنیك را در سطح داخلی كشوها اجرا كنید. برای هماهنگ‌ كردن اجزای دیگری از اتاق، می‌توانید از آباژور و آرك یا كتیبه‌ بالای پرده استفاده كنید.

 

آموزش گام به گام دكوپاژ روی سطوح

 

اتاق نشیمن

 

آموزش گام به گام دكوپاژ روی سطوح

 

به چهارپایه كوچك جلوی میز آرایش‌تان نگاهی بیندازید. شاید دل‌تان خواست طرح ظریفی را روی آن اجرا كنید و شاید در نهایت آن‌قدر به آن علاقه‌مند شوید كه آن را به گوشه‌ای از اتاق پذیرایی هدایت كنید. این تكنیك را روی جعبه دستمال كاغذی، سطل و طبقه مخصوص مجلات هم می‌توانید اجرا كنید.

اگر یكنواختی سطح كابینت‌ها آزارتان می‌دهد، استفاده موقتی از تكنیك دكوپاژ حال و هوای خوبی به فضای آشپزخانه‌تان‌ می‌بخشد. طرح مورد نظرتان را روی كابینت منتقل كنید. دستگیره‌هایی با سطح صاف انتخاب كرده و بخشی از طرح را روی دسته كابینت اجرا كنید. از اجرای طرح‌تان روی مگنت یخچال هم غافل نشوید.

 

آموزش گام به گام دكوپاژ روی سطوح

 

برای داشتن یك جای آویز دستمال یا جای آویز كفگیر و ملاقه، از یك وردنه چوبی ساده استفاده كنید و طرح مورد نظرتان را روی وردنه اجرا كنید. برای راحت‌شدن كار می‌توانید وردنه را روی یك آویز سه‌تایی پیچ كنید. اگر هم چیز سنگینی از آن آویزان نمی‌كنید، می‌توانید آویزها را با چسب قوی به پشت وردنه بچسبانید و سپس آن را روی دیوار نصب كنید و نمای منحصر به فردی برای فضای آشپزخانه‌تان بسازید.

 

راه پله

 

آموزش گام به گام دكوپاژ روی سطوح

 

راه‌پله‌ها یكی از بهترین مكان‌هایی هستند كه می‌توانید پروژه دكوپاژتان را در آنجا اجرا كنید. این كار را روی سطوحی كه از روبه‌رو دیده می‌شود، انجام دهید نه روی خود سطح پلكان چون پاخوردن طرح‌تان را در كمترین زمان ممكن از بین می‌برد و تمام تلاش‌تان هدر می‌رود. می‌توانید برای راه‌پله یا دیوارها از طرح كاشی‌های واقعی پرینت بگیرید و نمایی مانند نمای كاشیكاری را به بیننده القا كنید.



شارژ سریع موبایل