امین شجاعی جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

کیک الویه، کیکی بس شیک و خوشمزه هست که جون می‌ده واسه مهمونی و خودنمایی! البته ما که اهلش نیستیم. جون می‌دیم واسه مهمون اما قربه الی الله. پیش غذای فوق‌العاده‌ای هم محسوب می‌شه. اول که الویه‌تون رو باید آماده کنید.

 

مواد لازم سالاد الویه:

نان تست                     ۹ عدد (بستگی به سایز کیک داره)

ماست معمولی             به میزان لازم

سس مایونز                  به میزان لازم

سبزیجات و جعفری         برای تزئین

 

طرز تهیه:

ابتدا باید ببینید دوست دارید کیکتون چه سایز و اندازه‌ای داشته باشه و می‌خواهید چطوری سروش کنید. اگر سایز کیک من رو می‌پسندید که با من جلو بیاین؛ اما اگر دوست دارید تک نفره سروش کنید روشش کمی فرق می‌کنه.

 

طرز تهیه کیک الویه

 

شکل پُرسی این کیک، مثل شیرینی‌های تر میمونه که لقمه‌ای هستن و از دو لایه نان استفاده می‌شه که مایه میانی بین دو نان قرار میگیره.

و بعد از پایان کار میتونین برش‌های مربع یا مستطیلی کوچیکی بدید و تو کپسول‌های کاغذی قرار بدید تا هرکسی یه دونه برداره.

 

طرز تهیه کیک الویه

 

اما روشی که من این جا استفاده کردم اینه:

فرقی که الویه‌مون برای استفاده در کیک داره اینه که از نخودفرنگی استفاده نمی‌کنیم و اینکه تمام مواد باید کاملاً میکس بشن و مایه سفتی حاصل بشه یا اینکه همه مواد رو با رنده کاملاً ریز رنده کنین حتی مرغ‌ها رو. این برای اینه که همه مواد کاملاً ریز بشن تا وقتی که با سس آغشته میشن حالت خمیری یکنواختی حاصل بشه که به راحتی، مثل خامه، بشه روی نون پهن و صافش کرد و هنگام برش دادن هم برش‌هامون تمیز بشه و از مواد لای چاقو گیر نکنه و برش‌ها کج‌وکوله شن. در اینجا برای سس الویه از ترکیب تقریباً مساوی ماست و مایونز استفاده کردم که خیلی خوشمزه هست. میتونین از ماست با طعم موسیر هم استفاده کنید.

توصیه : اگر دوست داشته باشید میتونید از گوشت‌کوب برقی یا چرخ‌گوشت به جای رنده استفاده کنید که در اون صورت خیلی خیلی میکس میشه.

یه ظرف مستطیلی انتخاب کردم.۹نان تست رو دور تا دورشون رو بریدم تا فقط قسمت طلایی ازشون جدا بشه و نون سفید باقی بمونه. سه تیکه نون رو کنار هم ته ظرف گذاشتم. در کاسه‌ای ماست و مایونز رو مخلوط کردم تا سس یک‌دستی حاصل بشه.

از این سس یک لایه نازک روی نان‌ها پهن می‌کنیم و کاملاً صاف می‌کنیم. از مواد الویه که حالت خمیری داره برمی‌داریم و روی نان‌ها مالیده و با پالت یا چاقوی پهنی کاملاً صاف و یکدست می‌کنیم.

 

طرز تهیه کیک الویه

 

حالا سه تیکه نون رو روی مواد کنار هم می‌ذاریم و کمی فشار می‌دیم که نون‌ها به مواد بچسبن. پس الان یک سطح نانی مثل مرحله اول داریم. روی این نان‌ها دوباره از سس ریخته و صاف می‌کنیم و دوباره مواد الویه می‌ریزیم و به همین صورت پیش‌رفته تا به ارتفاع مناسب برسید. حتماً لایه آخریتون باید نان باشه مانند لایه اول که ته ظرف نان گذاشتیم. دقت کنید که صاف برید بالا و نان‌های لایه‌های بعد رو به موازات نان‌های لایه‌های پایینی قرار بدید.

روی نان‌های لایه‌ی آخر رو سس مالیده و با پالت کالا صاف کنید. دیواره‌های کیک رو هم کاملاً سس کشی کنید. دقیقاً مثل خامه کشی کیک میمونه. حالا میتونین کیک رو بذارید یه ساعتی تو یخچال بمونه تا خودشو بگیره بعد تزئین کنید. هم میتونین الان دست به کار بشید و با هر چیزی که دوست داشتین تزئین کنید. من از شاهی و جعفری و نعنا برای ساقه و برگ‌های گیاه و از سیب‌زمینی پخته و هویج و تربچه که با قالب گل که مخصوص شیرینی نخودچی هست، قالب زدم به عنوان گل‌های گیاه استفاده کردم.

 

طرز تهیه کیک الویه

 

برای خوشمزه‌تر شدن و انسجام بهتر کیک، بهتره حداقل 12 ساعت قبل از سرو این کیک خوشمزه رو آماده کنید و بعد از این مدت موقع سرو اون رو برش زده و سرو کنید.

اگر این کیک الویه رو لقمه‌ای می‌خواهید آماده کنید،4 نون تست رو ته ظرف بچینید و بعد از سس و مایه الویه،4 نون دیگه رو روش قرار بدید و کار رو تزئین کنید. موقع برش زدن اونها رو به سایز شیرینی تر برشی، برش بزنید و در ظرف سرو بچینید. تیکه‌های برش خورده رو با ماست چکیده یا پنیر خامه‌ای زده‌شده با قیف شکوفه بزنید و با انواع سبزیجات مثل زیتون، گوجه گیلاسی، کنسرو ذرت و نخودفرنگی، هویج مکعبی پخته‌شده و... تزئین کنید. فوق‌العاده کیک خوشمزه و چشم نوازیه.

 

طرز تهیه کیک الویه



شارژ سریع موبایل