امین شجاعی چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰

ایران

 

غذاهای آسیایی که باید امتحان کرد! (2)

 

ایران كشور غذاهای متنوع است و انتخاب یك غذا به‌عنوان غذای ملی كار آسانی به نظر نمی‌رسد، اما قورمه‌سبزی یكی از شایسته‌ترین انتخاب‌هاست. همگی با طرز پخت قورمه‌سبزی آشنا هستیم، تنها اختلاف‌های كمی در جزئیات وجود دارد مانند كم یا اضافه شدن سبزی‌های معطر یا استفاده از لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی یا سرخ نكردن سبزی و حتی در مواردی استفاده از گوشت مرغ به جای گوشت گوسفند!

 

امارات متحده عربی

اماراتی‌ها نیز غذاهای متنوعی دارند اما هریس را غذای ملی خود می‌دانند. هریس از گندم و گوشت پخته تشكیل می‌شود.

 

غذاهای آسیایی که باید امتحان کرد! (2)

 

در ابتدا گندم را آنقدر می‏پزند تا لعاب دهد. همزمان، گوشت را در محلول آب نمك می‌خوابانند و هنگامی كه گندم لعاب داد، گوشت را شسته و به گندم اضافه می‌کنند. مخلوط گندم و گوشت را با آب فراوان در ظرفی دربسته روی شعله كم قرار داده و اجازه می‌دهند خوب بپزد، سپس گوشت را از استخوان جدا كرده و تركیب را می‌كوبند تا یكدست شود.

 

قطر

 

غذاهای آسیایی که باید امتحان کرد! (2)

 

كشورهای عربی حوزه خلیج فارس مشتركات فرهنگی و قومیتی بسیاری دارند. از این‏رو به راحتی می‌توان غذای عربستان را در كویت یا غذای كویتی را در امارات یافت. غذای ملی قطری‌ها نیز مانند كویتی‌ها مشبوس است.

 

بحرین

غذای ملی بحرینی‌ها هم نوعی مشبوس است كه به مشبوس دجاج معروف است. برای پخت مشبوس دجاج گوشت مرغ را تكه كرده، با پیاز خرد شده تفت می‌دهند، ادویه را به میزان دلخواه اضافه می‌كنند و سپس رب می‏زنند.

 

غذاهای آسیایی که باید امتحان کرد! (2)

 

پس از تفت دادن مواد، مقدار زیادی آب اضافه كرده سپس سیب زمینی را می‏ریزند. هنگامی كه آب آن كم شد، برنج (كه از قبل خیس خورده) را اضافه می‌کنند تا دم بكشد.

 

ژاپن

سوشی، غذای ملی ژاپنی‌هاست كه به محبوبیت بسیار زیادی در تمام جهان دست پیدا كرده است. پختن سوشی چندان آسان به نظر نمی‌آید. یك تكه جلبك دریایی خشك را روی حصیر بامبو صاف كرده، دست خود را در كاسه آب و سركه خیس می‌كنند. (فراموش نکنید که مصرف خوراکی جلبک دریایی از نظر دین اسلام  حرام است)

حصیر بامبو برای جلوگیری از پاره شدن برگ جلبك زیر آن قرار داده می‌شود، سپس مقداری برنج پخته را به صورت گرد در می‏آورند. برنج را روی جلبك قرار داده و آن را پهن می‌كنند.

 

غذاهای آسیایی که باید امتحان کرد! (2)

 

مقداری پودر ترب كوهی را در مركز برنج می‌ریزند و به ترتیب سبزیجات (شامل آووكادو، خیار، هویج و دیگر سبزیجات) و غذاهای دریایی (ازجمله میگو پخته یا گوشت خرچنگ) را كه به صورت خلال برش داده شده‌اند روی پودر ترب قرار می‌دهند. از یك طرف حصیر، شروع به پیچیدن آن می کنند تا به انتهای دیگر آن برسند. در حین پیچیدن، آن را كمی فشار می‌دهند تا مواد خود را بگیرند. به آرامی دو طرف استوانه را برش می‏زنند. سوشی آماده است.

 

اردن

غذای ملی اردنی‌ها، منسف است كه با گوشت قرمز درست می‏شود. اردنی‌ها برای پختن منسف، تكه‌های گوشت را شسته، در ظرف آب قرار داده برای 4 تا 8 ساعت در یخچال می‏گذارند.

كمی كره را آب كرده، گوشت (كه آب آن گرفته شده و كاملا خشك است) را به آن اضافه می‌كنند تا سرخ شود؛ تا جایی كه رنگ آن قهوه‌ای شود. نمك و فلفل به گوشت زده، آب را به آن اضافه می‌كنند (به اندازه‌ای كه آب روی گوشت را بگیرد). دمای گاز را كم می‌كنند تا گوشت بپزد.

 

غذاهای آسیایی که باید امتحان کرد! (2)

 

حدود یك ساعت بعد، پیاز را می‏ریزند و حدود 30 دقیقه دیگر روی اجاق می‏ماند. همزمان، ماست را با حرارت متوسط گرما می‌دهند تا آب آن جمع شود. سفیده تخم‌مرغ و نمك به ماست اضافه می‌كنند، سپس مخلوط به دست آمده را به آرامی به گوشت در حال پختن اضافه می‌كنند. همزمان با اضافه كردن ماست، با یك قاشق چوبی غذا را در یك جهت هم می‏زنند تا كاملا مخلوط شود.

دمای زیر غذا را كم می‌كنند و اجازه می‌دهند 10دقیقه دیگر بپزد. برای تزئین این غذا از بادام و میوه كاج تفت داده شده در كره استفاده می‌كنند. منسف معمولا با برنج سرو می‌شود.

 

فلسطین

مُسخن نام غذای ملی فلسطین اشغالی است. برای پختن مسخن، تكه‌های مرغ را با هل، نمك، فلفل و سماق طعم‌دار كرده و می‏گذارند مرغ چند ساعتی در این مخلوط بماند، سپس با روغن زیتون هر دو طرف مرغ را به آرامی سرخ می‌کنند تا قهوه‌ای شود.

 

غذاهای آسیایی که باید امتحان کرد! (2)

 

پیاز را جداگانه سرخ كرده و هل و سماق به آن می‏زنند. تكه‌ای نان (لواش) برداشته، پیاز سرخ شده را كف آن می‏ریزند و تكه‌ای مرغ روی آن می‏گذارند، سپس كمی پیاز روی آن می‌‏ریزند و نان لواش روی آن می‏گذارند. حالا مرغ‌های لای نان را درون فر می‌گذارند تا برشته شوند.

 

عراق

شرایط جغرافیایی عراق و گذشتن دو رود دجله و فرات از میان این كشور باعث شده تا ماهی، غذای ملی این كشور به حساب بیاید. سمك مسكوف نام این غذای ملی است.

 

غذاهای آسیایی که باید امتحان کرد! (2)

 

سمك در عربی به معنای ماهی بوده و مسكوف هم به ماهی پخته شده روی زغال‌چوب گفته می‌شود. در بغداد، در خیابان مشهور ابونواس كه بر ساحل رود دجله واقع است، رستوران‌های مخصوصی وجود دارد كه ماهی زنده را از دجله صید كرده و آن را بلافاصله برای پختن آماده می‌كنند.

آنها ماهی را با ترشی مشهور نجفی، پیاز و نان تنوری تازه سرو می‌كنند. سلیقه‌ای بسیار نزدیك به سلیقه خوزستانی‌ها!



شارژ سریع موبایل