ندا نیک روش چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

بسیاری از مواد غذایی هستند که نیازی به نگهداری آنها در یخچال نیست. مواد غذایی ای که در لیست زیر ذکر شده است بهتر است در یخچال نگهداری نشود.

فهرستی از آیتم‌های غذایی تهیه‌کرده است که در صورت بیرون ماندن از یخچال بهتر محافظت می‌شوند. اما پیش از آن دو گونه از باکتری‌ها را از هم تفکیک می‌کند. باکتری‌های بیماری‌زا که در صورت آلوده بودن غذا به آن‌ها در بو و طعم آن تفاوتی ایجاد نمی‌کنند اما بسیار خطرناک هستند و دسته دوم باکتری‌های گندیدگی که مزه خیلی بدی به غذا می‌دهند اما الزاماً شما را بیمار نمی‌کنند.

برخی از غذاهایی که بهتر است در دمای اتاق نگهداری شوند عبارت‌اند از:

گوجه فرنگی :

در صورت نگهداری آن‌ها در یخچال به‌سرعت طعم خود را از دست می‌دهند و خمیری می‌شوند.

سیب‌زمینی :

نشاسته موجود در سیب‌زمینی در جای سرد تبدیل به قند می‌شود و مزه فاسد می‌دهد. بنابراین آن‌ها را در محفظه‌ای کاغذی و در محیط تاریک و خشک قفسه‌های آشپزخانه نگه داری کنید.

عسل :

در صورت نگهداری عسل در یخچال به ماده چسبناک کریستالی تبدیل می‌شود. آن را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید بگذارید.

سیب :

بهتر است که برای نگهداری طولانی مدت آن را در یخچال بگذارید اما مزه سیب در دمای اتاق فوق‌العاده است. همچنین برای اجتناب از خمیری و مانده بودن قبل از خوردن آن را بشویید.


پیاز:

رطوبت یخچال پیاز را خمیری و گندیده می‌کند. در صورتی که آن را برش نداده‌اید حتماً دور از سرما نگهش دارید آن‌هم دور از نور مستقیم خورشید و در محفظه‌ای که قابل بستن مجدد باشد و در قفسه سبزی‌ها.

کره بادام زمینی :

بهترین مکان برای نگهداری این خوراکی خوشمزه در قفسه‌ای خشک و خنک و تاریک است.

نان :

شاید دلتان بخواهد آن را در یخچال نگه دارید اما این کار تنها خشک شدن نان را سرعت می‌بخشد. در عوض بهتر است آن را در قفسه‌ای خنک یا یک محفظه نان نگهداری کنید.

موز :

تنها درصورتی‌که قبل از مصرف شروع به قهوه‌ای شدن کرد آن را در جای سرد قرار دهید. در غیر این صورت بهترین جا برای موز روی پیشخوان آشپزخانه است.

روغن‌ها :

نگهداری بیشتر و تقریباً تمام روغن‌ها در دمای اتاق توصیه می‌شود به‌ویژه اگر آن روغن دارای مواد اشباع‌شده از چربی پایین‌تر است مانند روغن گلرنگ یا روغن آفتابگردان بهتر است که در محیطی خنک و تاریک مانند کابینت یا درب یخچال نگهداری کنید.

فلفل‌ها :

فلفل‌های قرمز، سبز، زرد و حتی تند را در محفظه‌ای کاغذی در قفسه‌ای خنک نگهداری کنید.

مرکبات :

بهترین دما برای پرتقال و لیمو درجه حرارت پیشخوان آشپزخانه شما است. اما مراقب باشید که آن‌ها را خیلی کنار هم نگذارید چون در این صورت کپک می‌زنند.

توت‌ها :

توت تازه عمر کوتاهی دارد بنابراین آن‌ها را بیرون از یخچال بگذارید و در طول یک یا دو روز پس از خریدن میل کنید.

خربزه، هندوانه، طالبی :

این صیفی جات را روی پیشخوان بگذارید تا بهترین طعم خود را حفظ کنند. مطالعات نشان داده است که نگهداری این صیفی‌جات در دمای اتاق حتی آنتی‌اکسیدان آن‌ها را سالم‌تر نگه می‌دارد اما اگر آن‌ها را برش دادید به مدت 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید.

سس گوجه فرنگی :

حتی پس از باز کردن سس کچاپ بهترین جا برایش پستو است. دلیلش را خودتان می‌دانید. کافی است بطری‌های سس گوجه‌فرنگی را که ساعت‌ها در رستوران‌ها بیرون از یخچال هستند به یاد آورید. وجود سرکه و مواد نگه دارنده مانع از خراب شدن آن‌ها در دمای اتاق می‌شود.

ترشی :

به دلیل داشتن مواد نگهدارنده به ویژه سرکه خیالتان بابت نگهداری ترشیجات در دمای اتاق راحت باشد اما اگر طعم سرد آن‌ها را دوست دارید می‌توانید در درب یخچال نگهداری کنید.

قهوه :

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که باید فضایی را در یخچال به قهوه اختصاص دهیم اما واقعاً بهترین جا برای قهوه دمای اتاق است تا روغن‌های طبیعی آن بتوانند طعم خود را حفظ کنند.

گیاهان :

به‌جای آنکه آن‌ها را در کیسه‌ای پلاستیکی خفه کنید می‌توانید در ظرفی شیشه‌ای پر از آب روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید و به هنگام آشپزی از آن‌ها استفاده کنید.

از جمله دیگر غذاهایی که نباید در یخچال نگهداری کنید می‌توان به سیر، میوه‌های خشک‌شده، تن ماهی وکیوم شده، سس تند، سس سویا، ادویه، مربا اشاره کرد.



شارژ سریع موبایل